Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?
Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?
Hej, någon som har erfarenhet av om det blir mer fukt i båten på vintern om man står nära vattenbrynet på uppställningsområdet? Jag hamnade i första led bara några meter från vattnet.
Tackar på förhand /Fredrik
Gillar att segla!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det har jag svårt att tro. Här på (bredvid) södra Bottenhavet brukar det vara ganska torrt på vintern för det mesta. Kanske helt annat på västkutsken?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Fuktigare närmare vattnet på uppställningsområdet?
Knappast. Min båt liger i vattnet året runt sedan 16 år. Närmare än så kommer man inte!FredrikW skrev:Hej, någon som har erfarenhet av om det blir mer fukt i båten på vintern om man står nära vattenbrynet på uppställningsområdet? Jag hamnade i första led bara några meter från vattnet.
Det är inte fuktigare än att jag lämnar i stort sett allt kvar ombord - böcker, dynor, sängkläder, torrskaffning...
Det är bara det mest stöldbegärliga som åker hem.
Normalt har jag ingen uppvärmning i båten och den är heller inte täckt.
Jag har inga problem med mögel eller fuktskador. God ventilation är viktigast!
-
Il Capitano
- Trogen medlem
jag ska åxå ligga kvar i sjön hela vintern i år så det blir spännande att se hur det går med fukt och mögel, men jag inbillar mej att jag kommer att ha mer koll på sånt med båten i sjön än när den står på land. förra vintern blev det rätt mögligt på land tycker jag. det borde ju bli jämnare temperatur i båten när den ligger i sjön. dessutom kommer jag att använda den och då öppnar man ju luckorna. gissningsvis tror jag att den kommer att hålla sej fräschare i sjön än på land. det är ju trevligare åxå att komma ut med den istället för att gå på land 6-7 månader och gnälla 
det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas
det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas
[quote="matsa"]jag ska åxå ligga kvar i sjön hela vintern i år så det blir spännande att se hur det går med fukt och mögel, men jag inbillar mej att jag kommer att ha mer koll på sånt med båten i sjön än när den står på land. förra vintern blev det rätt mögligt på land tycker jag. det borde ju bli jämnare temperatur i båten när den ligger i sjön. dessutom kommer jag att använda den och då öppnar man ju luckorna. gissningsvis tror jag att den kommer att hålla sej fräschare i sjön än på land. det är ju trevligare åxå att komma ut med den istället för att gå på land 6-7 månader och gnälla 
det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas[/quote
Ja, förra året var en riktigt fuktig vinter. Den värsta någonsin. Vi skulle ut till nyår och fick köra kupévärmare i hytterna för att få dynor och sängkläder användbara. Inget mögel dock som tur är.
det blir en testvinter i år. förra året möglade det fast båtarna stod inne med alla luckor öppna i ett hyfsat ventilerat båtskjul. i vinter kommer en att stå i skjulet med igenbommad rufflucka och torrboll i ruffen, en kommer att stå utomhus och bara vara täckt över sittbrunnen och troligtvis öppet in i ruffen och den sista kommer att ligga i spat och användas[/quote
Ja, förra året var en riktigt fuktig vinter. Den värsta någonsin. Vi skulle ut till nyår och fick köra kupévärmare i hytterna för att få dynor och sängkläder användbara. Inget mögel dock som tur är.
-
Il Capitano
- Trogen medlem