Köpte båt igår

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Köpte båt igår

Inlägg av Seglaren » tor 23 aug 2007, 21:57

Så var man där igen. Efter lite funderande kring Vegan och vad jag vill göra med den dök det upp en båt (Tur 80) som hade det mesta och skulle bespara mig mycket tid och pengar. Sagt och gjort, jag åkte och tittade, lade ett bud och fick den. Och jag är nu ägare av en Tur 80 också!

Den är varvsbyggd och i mina ögon väl utrustad och passar våra syften bra. Nog finns det att göra på den också. Badbrygga, storsegel med lite större akterrunda och en rullfock med stående lattor kanske? Eller så låt vara och kör som det är idag.

Helt plötsligt har man kylbox, tryckvatten, dieselinombordare, logg, ekolod, fall neddragna till sittbrunn, peke, genakker, teakdurk osv. Känns som ett lyft. Ska bli himla kul att få hem båten. Synd bara att säsongen är på upphällningen.

Bild
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 23 aug 2007, 22:24

Gratulerar! Ser fin och välhållen ut på bilderna.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 24 aug 2007, 07:33

Tur är väl en Vega-kusin? Har den samma arrangemang med propellern bakom rodret?
Grattis annars! Alltid kul med nåt nytt att sätta tänderna i!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 24 aug 2007, 07:41

Ser snygg ut!

Nu börjar väl en hel flotta formera sig..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2007, 08:01

Sannolikt ett smart drag att byta till "färdigrenoverat" i stället för att bygga om Vegan. Finns nu "alla komfortdetaljer" med på köpet, så är det ju bara att gratulera. Båten såg ju proper ut!

Nu kan du ju också fokusera på rejsern, så vi får se den färdig!

Grattis!
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 24 aug 2007, 08:27

fribbe skrev:Gratulerar! Ser fin och välhållen ut på bilderna.
Man tackar! Och ja, den är nog ovanligt fin för att vara en Tur 80 som till skillnad från Vegan mest såldes som halvfabrikat. Och det är ju ingen klassisk skärgårdskryssare som kanske attraherade en annan grupp köpare/byggare som jag inbillar mig kunde sin sak. En Tur 80 sattes säkert ihop av folk med högst varierande kunnande varför kvaliten på inredningsarbete säkert kan variera en hel del. Men denna är som sagt ihopsnickrad av Mats Seldens Båtbyggeri.
Eilean skrev:Tur är väl en Vega-kusin? Har den samma arrangemang med propellern bakom rodret?
Grattis annars! Alltid kul med nåt nytt att sätta tänderna i!
Precis, varför överge ett vinnande koncept!?
Ha, ha och naturligtvis sitter rorkulten mitt i sittbrunnen också. Men det är lätt ordnat. Att få den att backa åt det håll man vill är nog värre. Utanpåliggande roder finns det ritningar på, men jag är lite sugen på en bra badbrygga, vilket jag vet familjen skulle uppskatta det kanske kommer före backegenskaperna… Kanske en ”bogpropeller” i aktern, den här är ju rätt tuff, men kanske inte så badvänligt att ha den under badbryggan :wink: http://www.blocket.se/vi/13062874.htm?ca=23_10_s
Tommy skrev:Ser snygg ut!

Nu börjar väl en hel flotta formera sig..
Tack! Precis, och det är inte utan att jag börjar se att det blir trångt i vinter om jag inte blir av med Vegan till dess. Det är nästan så att man skulle prova att ligga kvar i sjön då jag gärna skulle vilja segla/åka båt även sen höst/vinter om möjligt. Vi får se. Jag kan alltid ta upp den och kika på botten, då farsan har egen slip på tomten, men det är som sagt lite trångt på ”spåret”.
Anders S skrev:Sannolikt ett smart drag att byta till "färdigrenoverat" i stället för att bygga om Vegan. Finns nu "alla komfortdetaljer" med på köpet, så är det ju bara att gratulera. Båten såg ju proper ut!

Nu kan du ju också fokusera på rejsern, så vi får se den färdig!

Grattis!
Tack, ja, det kändes rätt även om ett båtbyte tar tid och energi i anspråk så är det nog ingenting mot vad det skulle ta att utrusta Vegan så som denna redan är. Billigare blir det också. Och kanske kan det bli lite tid över till 707an. Hoppas på att segla den nästa sommar.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 24 aug 2007, 09:59

ännu en husvagn :roll:
för mkt epoxyarbete i ett trångt garage med dålig ventilation kanske????
nästa båt blir väl en bavaria 30 :lol: :lol: :lol: /m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 24 aug 2007, 10:37

matsa skrev:ännu en husvagn :roll:
för mkt epoxyarbete i ett trångt garage med dålig ventilation kanske????
nästa båt blir väl en bavaria 30 :lol: :lol: :lol: /m
Till skillnad från dig matsa så uppskattar jag kontrasterna, precis som årstiderna växlar så växlar mitt båtliv. Husvagn ena dagen för att sedan njuta fullt ut av seglingsupplevelsen en annan dag i en rejslåda. Och så tillbaka till husvagnen när jag bara känner för att njuta av att titta på naturen, äta och sova gott, eller långsegla :wink:

Men tänk en Tur 80 för en 1/10 av en ny Bavaria och jag är nästan säker på att kölen sitter kvar även efter en våldsam grundstötning, samt att värdeminskningen i både % och kr är nära på noll för Tur 80an. Inte illa säger jag. :D

Men visst vore det fränt med en Bav 30 med vingköl och lite hottare segelplan :roll:

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 24 aug 2007, 11:54

Grattis till den nyinköpta båten !

M.V.S.H.
Johan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 24 aug 2007, 17:40

vadå skillnad å vadå kontraster??? vegan å den nya ä ju samma ****!
jag uppskattar åxå kontraster. förra helgen blåsigt å stora vågor runt tjörn i MYn, å den här helgen kappsegling i en sur furioso troligtvis BÅDE lörd å söndag. sen nästa helg kör vi nog 606 som går genom vågorna, så nog blir det kontraster alltid :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 26 aug 2007, 10:30

Tror också det var ett smart köp, speciellt med tanke på att 707:an kommer att ta all tid att få iording. Det är dessutom alltid roligare att jobba med en båt som seglar bra, familjelådorna har sin charm på ett annat sätt och där är det skönt om allt redan är gjort.

Grattis till köpet och eftersom den är i så bra skick är det bara att låta den ligga i och agera isbrytare. Det är bara att ta upp den snabbt i vår och fixa till det abolut nödvändiga.

/Dan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 26 aug 2007, 19:30

Gratulerar - faktiskt har jag flera ggr varit på vippen att rekommendera att du byter upp dig (med tanke på dina barn ...). Vegan har sina egenskaper, men lite mer bekvämlighet är aldrig fel.
- snart kommer du till valet med en båt som är både bekväm och racer, då blir det intressant. Livet är en lång resa.

... eeeh, jag vet inte om R:s förslag om isbrytare är så välövervägt. Du har väl sin båt en bit inne i landet ... kan bli bra kallt där. Ventiler och annat som man får tänka på.

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 26 aug 2007, 21:18

Jaramaz skrev: - snart kommer du till valet med en båt som är både bekväm och racer, då blir det intressant. Livet är en lång resa.

/J
Tackar! Jo, man hamnar väl kanske där till slut. Men jag vet ju också vad det kostar. Och då blir det lurigt, särskilt som andra delar av familjen envisas med hästar och vill bygga stall! Jag hoppas att jag för enkelhetens skull även i framtiden kan nöja med mig en familjeskuta utan ambitioner på att vara någon racer. och så hålla sig med en mindre mer potent seglare också.

För det är ju inte bara dyrt att rejsa med en större båt, det kräver också mer folk och det kan vara nog så svårt att få ihop gastar. Men vi får se vad det kan bli i framtiden. HR har väl en del modeller strax över 30 fot som har oförskämt bra lys. Det tyckte jag i alla fall när de kom. Vet inte vilken modell jag tänker på men 1.17 tex som jag reagerade på lät högt med tanke på alla kg trä och utrustning man släpar runt på.

När det gäller vinter i sjön så är det frestande. Men nog så osäkert. Pågår en intressant tråd om detta just nu här:
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 26 aug 2007, 21:40

Ravage skrev:Tror också det var ett smart köp, speciellt med tanke på att 707:an kommer att ta all tid att få iording. Det är dessutom alltid roligare att jobba med en båt som seglar bra, familjelådorna har sin charm på ett annat sätt och där är det skönt om allt redan är gjort.

Grattis till köpet och eftersom den är i så bra skick är det bara att låta den ligga i och agera isbrytare. Det är bara att ta upp den snabbt i vår och fixa till det abolut nödvändiga.

/Dan
Tackar! Jo, det vore mysigt att ha den i så man kunde åka ut i november och njuta av stillheten. Men jag vill nog ha upp den i alla fall. Men om jag vore säker på att ingen genomföring frös skulle jag lätt kunna tänka mig att ha den i hela vintern.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 26 aug 2007, 22:24

Seglaren skrev: Men om jag vore säker på att ingen genomföring frös skulle jag lätt kunna tänka mig att ha den i hela vintern.
Finns där el fram till båtplatsen är det enkelt löst med en 600w fläkt, det körde jag med Dominanten då hela hamnen fick ett stabilt islager vintern 2001-2002.

/Dan

Skriv svar