Hjälp med köp av båt!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sandra

Inlägg av Sandra » ons 13 apr 2005, 08:38

Svar till Zeke:
Du verkar inte ha läst alla inlägg härinne. Varför ska jag hyra en båt för att lära mig grunderna när jag redan kan dem??? :o Sedan så vill jag inte ha dem typerna av båtar som du nämner. Tack för att du försökte hjälpa men det gav absolut ingenting.

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 13 apr 2005, 12:16

Hej
Kan detta vara ngt. för dig
http://www.blocket.se/view/4770277.htm? ... c=1&city=0
Inte så snabb som tidigare förslag.
Har aldrig seglat den själv, men hört att den skall vara kvick o rolig.
Priset är också lägre, säkert prutbart.

TA
Silvermedlem

Båtköp

Inlägg av TA » ons 13 apr 2005, 21:30

Läser vad ni skriver om ev båtköpet, får bara instämma som nån skrev.

För dom pengarna köp båten, byt impeller på motorn (oftast inga mer skador om den går en stund innan den blir varm). Njut segla och trimma hela hela sommaren, du märker om du behöver nya segel, och det där med \"backstag\" inga som helst problem med det, seglar själv med \"bardunrigg\" och det funkar bra även om man seglar ensam, bara planera lite innan slag .
Så lycka till med ditt båtköp

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 13 apr 2005, 21:58

\"Bardunrigg\"

Vad har du för fartyg.
Är det brambarduner,röjelbarduner,stängbarduner eller har du bardunutriggare på den eller menar du att du har dubbla backstag.

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 13 apr 2005, 22:18

Länsbardun då då, trodde man kunde göra sig förstådd här utan gliringar.. såså

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 13 apr 2005, 22:29

\"Länsbarduner\"

Nytt för mig.
Kan du inte förklara?

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » ons 13 apr 2005, 22:37

Calle .........om du inte förstår va jag menar så gå in på Gransegel eller Bodings hemsida, där förklaras alla typer av riggar på våra fritidssgelbåtar, även min \"bardunriggade\" Bianca 28:a , 7/8 del med bardunstag,barduner,dubbla backstag, löpande backstag etc etc

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2005, 10:11

Hej TA

Har varit på Gransegel o boding

Där heter det Akterstag, Övre backstag och Undre backstag.

Kan du inte själv berätta vad en länsbardun är för något, och vad du använder den till och hur.

Det ända jag kan kalla med mycket stor tveksamhet för bardun på en segelbåt skulle vara aktre undervantet.

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » tor 14 apr 2005, 15:26

Hej igen Calle C, vi kan nog tjöta på om dessa barduner, men kalla det vad man vill ,dom aktre backstagen från förstagets övre infästning på
t ex 7/8 dels rigg.
Här kommer info får SXK ,finns under ordlistorna där, finns även under flara av landets båtklubbars ordlistor.
Bardun
Stående rigg (oftast med löpande del) som stöttar masten/stången till däck i akterlig riktning; även benämning på backstag

Kollade själv in på Gransegel och Boding, men hittade inte den termen, skall kolla vilken sida jag skrev ut om riggtrim med bardun.

Hälsn T

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2005, 16:51

TA
Nu lägger vi ner.

Jag provocerade dig lite. Därför att det är inte så många som egentligen vet vad en bardun är för något. De flesta ser ut som ett ?-tecken i ansiktet. Då känns det lite fel att ta upp det på ett forum där deltagarna kanske inte har en susning om vad det är.
Det är inte pedagogiskt.

På din Bianca har du dubbla backstag. Dessa ska du använda som trim i hårdare vindförhållande för att dra ut buken på storseglet och samtidigt få förstaget sträckt.
På undanvindar skall du istället försöka få masten föröver.

Tyvärr förvanskas många ord idag.
Hälsningar
Calle

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 14 apr 2005, 20:02

Backstag är en (rätt dålig) översättning från engelskans \"backstay\". Det ordet betyder ungefär detsamma som vårt \"akterstag\". När engelsmannen menar våra \"backstag\" säger de \"running backstay\" och det finns de som helt följdriktigt kallar backstag för \"löpande backstag\". Har man bara en mast finns det naturligtvis inget som hindrar att man använder den traditionella termen \"bardun\" utan att kvalificera den, och egentligen är \"länsbardun\" en tautologi - även om jag själv gärna förbryllar min omgivning med detta ord.

Men jag tycker heller inte att man behöver använda det fula ordet \"gennaker\" eller (ännu värre, Spanker) när man lika gärna kan säga \"slörballong\" en hederlig, helnautisk term från förra årtusendet.

Då ser de flesta ut som byrålådor i ansiktet.

Anders S.

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2005, 20:11

Vart tog slörfocken vägen.
Såna som det finns så många av idag

Mycket seriöst

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 15 apr 2005, 11:02

Sandra

Inlägg av Sandra » fre 15 apr 2005, 12:15

Tycker att Calle C är väldigt snäll som hittar båtar åt mig! :P

Ja, jag såg den faktiskt! Och den här ligger i Uppsala vilket passar mig bra eftersom jag bor i Stockholm. Den där Minetten låg ju i Göteborg så lite bökigt blir det ju att åka ner dit och titta, båttransport etc.

Men jag är inte helt insnöad på minitonnare (som du uttryckte det :lol: ) utan har börjat kolla lite på 707:or också. Om man jämför dessa två båtar, vilken tror du (andra också) vore det bästa alternativet, med tanke på allt som jag skrivit innan. 707:an verkar vara ganska lätt att segla själv, vilket är ett plus.

Tycker att Anders S också kan komma med en liten kommentar... :)

Sam

Inlägg av Sam » fre 15 apr 2005, 13:03

Hej Sandra.
Har följ din tråd med intresse och kommer med en egen tanke.
Min erfarenhet av öppna eller kappade båtar typ 707 och Soling är att dom känns mer lättahanterliga än en ruffad eftersom du inte behöver upp på däck och springa. Däremot erbjuder ju en ruffad så många andra fördelar, men det kanske inte attraherar dig. Om jag vore yngre så skulle jag sattsa på en kul minitonnare eller något trimvänligt långsmalt typ Neppare, men Neppare i plast blir ju lite dyra gissar jag. Känslan att forsa fram i en båt av typ Soling är nästan obetalbar, det känns som en stor jolle. Vet inte om detta ger dig någon ytterliagre vinkling, men man blir ju så sugen på att skriva ett inlägg ibland :wink:

Skriv svar