Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Roger
- Silvermedlem
Har ni bostadsrätt för de pengarna i Uddevalla så måste de kunna värdera om den med tanke på hur de gått upp de sista året bra. Uppväxt där och har min båt vintertid i stan så man följer lite vad som händer
Såg häromdagen en båtplats på Blocket i stan om ni tänkt ha den där inne? Frågade själv för några år sen och då fanns det iaf platser så det har ändrat sig även där. Fast sånt brukar lösa sig konstigt nog ändå år till år. Klarat 3år innan i bla Grundsund och Smögen men nu har jag fast plats äntligen
Kör hårt med banken och byt till en bättre annars!
Roger
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Delphian kan du ha som säkerhet vid ett lån, men den är för bred för din plats. Har en 3,20 ms plats med stolpar och min Delphia kommer precis in.
/j
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
Roger:
Jo vi får se vad de säger. Vi bor i Kissleberg så det är ju kanske inte så attraktivt ur den synpunkten men det har säkert gått upp lite ändå.
Vi skulle vilja ha båtplats på Mollön då eftersom det känns bättre att ha den på ett ställe nära hemma så man kan åka och titta till den enkelt. Men då är det några års kö.
Pappa bor på Smögen och har egen brygga där i nya hamnen. Han har byggt den själv efter att ha ansökt om att få bygga. Det är säkert 20 år sedan eller så.
(Han röstade på Rassyn förövrigt av de tre alternativen) (Maxi 77, Aphrodite 25 och Hallberg Rassy 26)
De enda platserna vi kan få nu är på Rödön/Lindesnäs. Fanns några få 2,90 platser där. Resten är 2,20.
Rassyn verkar fin och det skulle säkert funka vid båtplatsen också. 2,68 bred är den.
Vad har du för båt?
Jason: Jo Delphian är en fin båt. Men som sagt för dyr och för bred. Men man kan ju byta upp sig.
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
LindaJoh,
1) Klart du ska belåna boendet till max (=lägre ränta). Räcker det bara en del av vägen kan du antagligen ta resten i form av ett blanco-lån.
2) Du skriver om beg-båt-priser som om de vore huggna i sten. Kutym är att pruta minst 10%. Ju närmare vi kommer Midsommar desto mer skärrade blir säljarna (och kanske köparna?) - ingen vill sitta med Svarte Petter.
Att döma av dina frågor och resonemang är du antagligen inte så van vid att göra affärer, därför ett sista välment råd:
3) Ta med en god vän som är van vid förhandlingar och ta med honom både till banksnacket och båtprutet.
Kör hårt, kör hårt, kör hårt
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
Sumprunkarn skrev:LindaJoh,
1) Klart du ska belåna boendet till max (=lägre ränta). Räcker det bara en del av vägen kan du antagligen ta resten i form av ett blanco-lån.
2) Du skriver om beg-båt-priser som om de vore huggna i sten. Kutym är att pruta minst 10%. Ju närmare vi kommer Midsommar desto mer skärrade blir säljarna (och kanske köparna?) - ingen vill sitta med Svarte Petter.
Att döma av dina frågor och resonemang är du antagligen inte så van vid att göra affärer, därför ett sista välment råd:
3) Ta med en god vän som är van vid förhandlingar och ta med honom både till banksnacket och båtprutet.
Nej, jag är inte så van vid affärer. Bostadsrätten är den första grej jag köpt. Min sambo är duktigare, lyckades pruta ner bilen hans köpte rätt bra på en bilhandel så det där löser sig säkert.
Ska även ta med min pappa när vi tittar på båt eftersom han är van seglare och vet vad man ska leta efter. (Han har haft båt i närmare 50 år)
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
Tack alla för era synpunkter och råd! De uppskattas.
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
LindaJoh skrev:Sumprunkarn skrev:LindaJoh,
Nej, jag är inte så van vid affärer. Bostadsrätten är den första grej jag köpt. Min sambo är duktigare, lyckades pruta ner bilen hans köpte rätt bra på en bilhandel så det där löser sig säkert.
Ska även ta med min pappa när vi tittar på båt eftersom han är van seglare och vet vad man ska leta efter. (Han har haft båt i närmare 50 år)
Citerar mig själv: bostadsrätten är redan belånad. Vi betalade 30 000 i handpenning resten lånade vi . Sedan har vi betalat av så vi kanske har 200 000 kvar i lån på den nu eller så. Så oavsett om jag lånar upp till max så kommer det ju fattas ganska mycket.
Men jaja...det där löser sig säkert! (har dessutom ett maffigt studielån) Får räkna på vad vi kommer få för månadskostnad med allt inräknat.
-
Jörgen63
- Silvermedlem
Om du vill låna av banken, vilken som helst, med båten som säkerhet MÅSTE säljaren vara en professionell handlare. Detta har med äganderätten att göra. Banken måste först köpa båten av handlaren och sedan sälja den till dig med ägarrättsförbehåll.
MEN du kan ju alltid söka om ett blancolån utan båten som säkerhet.
Det är precis lika stor chans (eller risk) att du får låna utan båten som säkerhet eftersom banken i första hand tittar på din förmåga att betala tillbaka och INTE på vad du ska låna till.
Lycka till!
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
Jörgen63 skrev:Om du vill låna av banken, vilken som helst, med båten som säkerhet MÅSTE säljaren vara en professionell handlare. Detta har med äganderätten att göra. Banken måste först köpa båten av handlaren och sedan sälja den till dig med ägarrättsförbehåll.
MEN du kan ju alltid söka om ett blancolån utan båten som säkerhet.
Det är precis lika stor chans (eller risk) att du får låna utan båten som säkerhet eftersom banken i första hand tittar på din förmåga att betala tillbaka och INTE på vad du ska låna till.
Lycka till!
Jo det ska nog inte vara omöjligt. Får räkna lite på vilken månadskostnad vi skulle få totalt. Spännande det här...!

-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Delphia Yachts och
Danske Finans vill ju gärna hjälpa dej ...
/j
Nej, jag jobbar inte hos någon av dem! Jag vill bara fresta lite

Senast redigerad av 1
jason, redigerad totalt 0 gånger.
-
Edward
- Guldmedlem
Jörgen63 skrev:Om du vill låna av banken, vilken som helst, med båten som säkerhet MÅSTE säljaren vara en professionell handlare. Detta har med äganderätten att göra. Banken måste först köpa båten av handlaren och sedan sälja den till dig med ägarrättsförbehåll.
Inte när det gäller Handelsbankens lån (se tidigare inlägg ovan).
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Ehum....om man får komma med en tanke.
Fundera igenom vad som är viktigast: Att båten är "perfekt" eller att ni klarar av er ekonomiska situation.
Jag skulle satsa på en billig båt om jag tvingades låna pengar. Jämför man t ex en Maxi 77 med en HR 26 ser man att de faktiskt har precis samma användningsområde och utrymme. Visst är Maxin enklare och visst saknar den inombordare, men ni slipper digna under skuldbördan. Vad skiljer dem åt förutom status?
Rätt båt för er är den som tar er ut på vattnet, glädjen ligger i att segla tilsammans!
//Nils Nobbing
-
Edward
- Guldmedlem
nilsnobbing skrev:Ehum....om man får komma med en tanke.
Fundera igenom vad som är viktigast: Att båten är "perfekt" eller att ni klarar av er ekonomiska situation.
Rätt båt för er är den som tar er ut på vattnet, glädjen ligger i att segla tilsammans!
//Nils Nobbing
Mycket bra eftertanke, väl värd att både begrunda och efterfölja.
-
LindaJoh
- Guldmedlem
-
Kontakt:
nilsnobbing skrev:Ehum....om man får komma med en tanke.
Jag skulle satsa på en billig båt om jag tvingades låna pengar. Jämför man t ex en Maxi 77 med en HR 26 ser man att de faktiskt har precis samma användningsområde och utrymme. Visst är Maxin enklare och visst saknar den inombordare, men ni slipper digna under skuldbördan. Vad skiljer dem åt förutom status?
//Nils Nobbing
Jag tror att vi klarar vår ekonomiska situation ändå. Problemet var väl snarare om man kunde få lån på en bank trots att man inte köpte genom en handlare. Och det kunde man ju tydligen.
Om det bara vore för att kunna komma på havet hade Maxi inte ens varit ett alternativ eftersom den är ganska ful. Och inte har inombordare och vettig toa som vi eftersträvar.
Men det är ändå en tanke att begrunda, jag tackar för den.
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Om jag kommer ihåg rätt (läste hela tråden igår, orkar inte läsa igen) så hade ni 300 i lån på lägenheten och har nu (redan, bra jobbat!) amorterat ned till 200. Sedan ni köpte har lägenheterna även i ett område som kanske är lite mindre attraktivt i Uddevalla gått upp. Detta gör att ni nu har ett låneutrymme på mer än 100, kanske räcker det till hela båten.
Om ni har två heltidsinkomster och i övrigt normal ekonomi (inte en massa gamla kontoskulder som spökar, skyhög månadsavgift på bo-rätten etc) så bör det inte vara några problem.
Om ni har råd så tycker jag ni ska kosta på er den båt ni egentligen vill ha (inom rimliga gränser). Det är jobbigt, tidsödande och kostsamt att köpa-sälja båtar. - Kostsamt därför att varje ny beg-båt medför renovering/inköp av prylar vars kostnader man inte får tillbaka när man säljer.
Har själv seglat HR 26, som är en trevlig, rymlig och mycket välbyggd båt. Fundera även på Nord 80 som är lite billigare (Mk II) och kanske Mk I om ni kan tänka er den lägre riggen.
Lycka till!