har hittat en båt , lån?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

har hittat en båt , lån?

Inlägg av LindaJoh » mån 28 maj 2007, 12:15

Vi har hittat en båt vi vill ha, problemet är bara att vi måste låna för att köpa den och swedbank hade lite knepiga regler.

"Båten som du köper måste inhandlas hos eller genom en godkänd fackhandlare."

Nu undrar jag om det går att få ett lån ändå? Är det inte en liten knepig regel att man måste köpa av en handlare? Det måste väl vara att man oftare köper privat?

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » mån 28 maj 2007, 13:07

Det låter som en regel som kan diskuteras bort helt klart. Om de inte är intresserade så är säkert någon annan bank det. Läste på tex Nordea att deras speciella båtlån hade samma krav men de hade andra som inte var speciellt mycket dyrare såvida det inte är stora belopp man pratar om. Men att förhandla kan löna sig!

Lycka till

/ Roger

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » mån 28 maj 2007, 13:11

ja, ska iallafall höra med dem. vill helst ha swedbank eftersom vi har allt annat där...! (lån till bostadsrätt och våra konton och så)

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » mån 28 maj 2007, 13:22

Handelsbanken finans har nog inte dom reglerna vill jag minnas,
det är ju bara ringa runt och kolla.

M.V.S.H.
Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 28 maj 2007, 14:56

Kul när någon skall köpa båt, vilken sort blir det? bankerna går nog att resonera med

Johan

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » mån 28 maj 2007, 15:02

omega skrev:Kul när någon skall köpa båt, vilken sort blir det? bankerna går nog att resonera med

Johan
Vi har inte bestämt oss riktigt det lutar åt antingen Hallberg-Rassy 26, Aphrodite 25(blir nog för bred för båtplatsen) eller en Maxi 77.

Den vi helst vill ha är Aphrodite men den blir som sagt för bred och den Hallberg-Rassyn vi sett kostar 200 000.
Vi får se hur vi gör. Kanske blir det inte båt förrän nästa år...:-/

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 28 maj 2007, 15:13

Ingen ovanlig regel - har hört om den tidigare. Fanns det en tråd för något år sedan?

Liknande för billån.

Skälen är ju som de är, banken vill ha något konkret som de kan omsätta om inbetalningarna skulle sina. Vad kan ni göra för att hjälpa dem i det avseendet?
- tex en certifierad båtbesiktning, med värdering. Diskutera med banken om det inte räcker!
- visst kan man låta båten gå genom en båtmäklare, det kostar lite till. Ta upp den problematiken med banken, visa också vilka "garantier" som båtmäklarna ger (inga alls, i stort sett).
- påpeka nogsamt att här är det segling, köp av en erkänd modell som ofta uppfattas som kvalitetsbåt. Skall inte alls förväxlas med en motorbåt, med skraltig motor, sprickor i borden och allt vad som brukar uppträda.

Lycka till!

/J

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 28 maj 2007, 16:02

Verkar dyrt för rassyn en 26 fotare som är nästan dubbelt så dyr som övriga ,finns nog bättre båtar för de pengarna,afroditen är nog fin, plats löser sig säkert, antar att den är billigare Maxi är ju alltid ett säkert kort till ett ok pris oftast
Lycka till

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 28 maj 2007, 16:18

Finns det inte lite mer plats i bolånet?

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » mån 28 maj 2007, 17:33

Låter högst märkligt med lånen. Jag har en fristående sparbank inom Swedbank och det har aldrig varit några problem med lån.
När du dessutom har "hela paketet" hos banken så borde de ju vara mer generösa än så med att låna ut. Jag vet att det finns lån som Swedbank har som innebär att man får låna till i princip vad man vill bara man har en årsinkomst som täcker alla kostnader. Ingen säkerhet i form av bil/båt behövs heller. Jag tog själv ett sådant lån för en bil och den effektiva räntan var inte heller högre än ett ordinärt billån.

Ett annat alternativ är ju att värdera om boendet och förhoppningsvis kunna få lös lite pengar där.

Jag bytte bank från SEB till Swedbank när de inte ville ge mig tillräckligt bra bolånevillkor, tveka inte att göra det samma även om det kan vara svårt att göra om man har bolån bundna. Att byta bank är inte mycket svårare än att byta teleoperatör.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » mån 28 maj 2007, 22:21

Handelsbanken Finans kör vi med. De har aldrig sett båten själva eller genom ombud. Angav modell och serienummer. Tror faktiskt att det är ett slags blancolån, men med "ädlare syfte" som betingar en ränta om 5,5 %. Även vi hade Föreningsparbanken innan, men de tappade oss i o m detta. Till saken hör inte att SHB dessutom inte belastade skattebetalarna med sina problem under "bankkrisen", med det nämner jag ändå.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Re: har hittat en båt , lån?

Inlägg av J@nne » tis 29 maj 2007, 05:07

LindaJoh skrev:Vi har hittat en båt vi vill ha, problemet är bara att vi måste låna för att köpa den och swedbank hade lite knepiga regler.

"Båten som du köper måste inhandlas hos eller genom en godkänd fackhandlare."

Nu undrar jag om det går att få ett lån ändå? Är det inte en liten knepig regel att man måste köpa av en handlare? Det måste väl vara att man oftare köper privat?
Jofred är inte helt fel ute med sin fråga, Kan ni inte belåna bostadsrätten för att därigenom få utrymme för att få pengar till en båt?
Då slipper ni förmodligen köpa från en handlare.
Säkerheten i en lägenhet är ju större än vad båten utgör.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 29 maj 2007, 07:18

tack alla för era synpunkter! får gå till banken och höra med dem...men det blir nästa vecka någongång.

Vår bostadsrätt kostade inte så mycket från början (300 000) men visst skulle man kanske kunna belåna den.

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » tis 29 maj 2007, 07:24

Så som priserna för bostäder och bostadsrätter har skenat iväg och börjar nå oanade höjder, så börjar man undra om inte hela bostadsmarknaden alltmer börjar få karaktären av ett pyramidspel.

Om du inte vill eller kan höja bostadslånet och därmed köpa båten på det sättet, så verkar Handelsbanken inte ha några krav på att mans ka köpa båten genom en båthandlare, i all fall enligt vad som står på Handelsbankens hemsida:
Det du köper kan vara nytt eller begagnat och säljaren kan vara en privatperson eller ett företag.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 29 maj 2007, 09:50

omega skrev:Verkar dyrt för rassyn en 26 fotare som är nästan dubbelt så dyr som övriga ,finns nog bättre båtar för de pengarna,afroditen är nog fin, plats löser sig säkert, antar att den är billigare Maxi är ju alltid ett säkert kort till ett ok pris oftast
Lycka till
Har hittat en Rassy för 170 000. Aphrodite är kanske 20 000 billigare eller så. Platsen löser sig nog inte eftersom det är ont om platser här och jag bara kan få en plats som är 2,90 bred och Aphroditen är 2,85. Kan bli tight.
Maxin tycker jag är ganska ful, och sedan vill vi ha inombordare och spoltoalett med tank vilket gör det hela lite mer begränsat.

Vi får se hur det blir. Man kan ju alltid byta upp sig. Sambon vill ha en Delphia 29...såg den på Båtmässan förra året och fastnade för den....men då snackar vi båt modell 700 000 :D

Skriv svar