Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
JanneR
- Silvermedlem
HenrikGbg skrev:Små luftkylda motorer har ingen impeller! Men viss kylning med vatten kan förekomma beroende av att FRAMFÖR propellern sitter ett litet intag där det trycks in vatten när man kör med motorn, och detta vatten kyler avgaserna för att "riggen" inte ska bli så varm, men även har vattnet en ljuddämpande effekt. Inga rörliga delar alltså.
Vad beträffar oljeblandningen så kolla i bruksanvisningen vilken mängd olja du ska ha i, det är inte bra om det blir fel.
För mycket olja ger sotiga och blöta stift som kan leda till misständning och svårstatrad motor, för lite oljeinblandning kan leda till att motorn skär ihop, totalhaveri alltså.
Lycka till och trevlig sommar
Vad är detta för udda motorer du refererar till?
Janne
-
Jens K
- Platinamedlem
Har aldrig hört talas om luftkylda tvåtaktare, men min Honda fyrtaktare är faktiskt luftkyld. Mycket smidigt.
-
matsa
- Diamantmedlem
jag tror att nån gammal 80-tals yamaha 3,5 hkr, är luftkyld och har bara nån typ riggkylning.
alla mina gamla 2 hästare är helt klart vattenkylda/m
-
sotarn
- Diamantmedlem
Finns gamla pentamotorer på knappa 4hk som är luftkylda också, så mindre motorer kan mycket väl vara luftkylda, även om det inte är så vanligt.
//Daniel
-
Anders S
- Diamantmedlem
Vi talar om Volvo-Penta 3.9 (Archimedes). En annan gammal goding var Tomos. En mycket liknande motor som Tomos fanns också som Electrolux.
Jag har för mig att någon av de små Hondorna också är luftkyld.
Anders S
-
HenrikGbg
- Silvermedlem
Den motor jag i första hand tänker på är min egen Mariner 5HKr som har luftkyld cylinder men med hjälp av propellern får intryckt vatten som kyler avgaserna. Samma arrangemang har jag sett på andra fabrikat oxo.
Så inte är det ovanligt, men vissa personer har inte varit med i svängen så länge så livserfarenheten är väl inte så stor.
Den motor jag använder nu är en VP75, men innehåller en Hondamotor på 7.5 Hkr och är från 1975 ca, 4-taktare! Vattenkyld.