Utombordare, behövs någonting fixas?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lina
Trogen medlem

Utombordare, behövs någonting fixas?

Inlägg av Lina » sön 22 apr 2007, 22:28

Har införskaffat mig en ca 4 år gammal Mercury 2.2hk, tvåtaktare. Jag kan inte så mycket om motorer och undrar om man måste göra nånting på den? T.ex byta glödstift, filter?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 23 apr 2007, 06:28

Glödstift och filter behöver du inte oroa dig för, det finns nämligen inga sådana på din motor.

Tanka och kör bara! Jag antar att det är en tvåtaktare så glöm inte att blanda olja i bensinen, annars fungerar det inte så länge...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 23 apr 2007, 08:11

Njae, jag skulle kolla oljan i växelhuset och byta tändstiftet - inte bara köra.
Och kolla/byta impellern.
Alla borde ha skägg

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » mån 23 apr 2007, 14:05

hehe, så finns det glödstift eller ej?
Vad är olja/bensin proportionerna?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 23 apr 2007, 14:11

Nej, glödstift finns på dieslar.
Tändstift är det du skall byta.
Alla borde ha skägg

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » mån 23 apr 2007, 20:26

Varje tankning:
Blanda in olja, 1-2%, kolla med motorfabrikant. 2% om du är osäker.

Varje höst:
Töm olja i växelhus. Fyll ny.
Kontrollera tändstift, byt om du är osäker, billiga.
Kontrollera impeller, inte nödvändigt byta varje år men om sprucket eller hårt gummi alt. om du är osäker: byt.
Överkurs:
Rensa bränslefilter. Behöver inte bytas=billigt.

Vid behov, men definitivt långt ifrån varje år:
Byt offeranoder.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 23 apr 2007, 20:39

Byta olja kan jag hålla med om, men byta impeller?
Jag har en Evinrude från 1973, jag har kört den i sötvatten varje höst och bytt växelhusolja. Någon impeller har jag inte ens varit medveten om att det finns, den har iallafall aldrig haft problem med kylningen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » mån 23 apr 2007, 20:40

Vågar men skruva isär utombordaren för att kolla impellern utan att vara direkt mekkunnig och ha en manual för motorn? Jag sitter med en fyrhästars Mariner (tvåtaktare) från mitten av 80-talet och har ingen direkt vetskap om hur den ser ut invändigt. Har läst om problem med att få ihop allt rätt vilket resulterat i att motorn inte fått kylvatten...

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » mån 23 apr 2007, 20:56

Små luftkylda motorer har ingen impeller! Men viss kylning med vatten kan förekomma beroende av att FRAMFÖR propellern sitter ett litet intag där det trycks in vatten när man kör med motorn, och detta vatten kyler avgaserna för att "riggen" inte ska bli så varm, men även har vattnet en ljuddämpande effekt. Inga rörliga delar alltså.
Vad beträffar oljeblandningen så kolla i bruksanvisningen vilken mängd olja du ska ha i, det är inte bra om det blir fel.
För mycket olja ger sotiga och blöta stift som kan leda till misständning och svårstatrad motor, för lite oljeinblandning kan leda till att motorn skär ihop, totalhaveri alltså.
Lycka till och trevlig sommar

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » sön 29 apr 2007, 18:50

Byter ni verkligen växelhusolja varje år? Det känns extremt i överkant. Hur ofta byter ni växellådeoljan på bilen? Vart 10e år verkar mer rimligt för sådant.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 apr 2007, 20:24

Jens K skrev:Byter ni verkligen växelhusolja varje år? Det känns extremt i överkant. Hur ofta byter ni växellådeoljan på bilen? Vart 10e år verkar mer rimligt för sådant.
Man byter IOFS inte för bytandets skull, utan för att försäkra sig om att det inte är vatten i oljan. Propelleraxelns tätningar kan läcka och då är växelhuset kaputt om det står med saltvatten över en vinter. Klassikern är att man får en fiskelina i propellern, en sådan kan lätt skada tätningarna.

Sedan är växelhuset utformat så att det är lättare att byta till ny olja än att kolla den gamla.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » sön 29 apr 2007, 23:57

Och med tanke på oljans ringa kostnad och enkelheten att byta den, det tar max 10 minuter (och i den tiden ingår även att man har väntat på att oljan ska rinna ut), så är det definitivt värt att byta den en gång per år.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » mån 30 apr 2007, 00:00

Och med tanke på oljans ringa kostnad och enkelheten att byta den, det tar max 10 minuter (och i den tiden ingår även att man har väntat på att oljan ska rinna ut), så är det definitivt värt att byta den en gång per år.

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » mån 30 apr 2007, 11:33

HenrikGbg skrev:Små luftkylda motorer har ingen impeller! Men viss kylning med vatten kan förekomma beroende av att FRAMFÖR propellern sitter ett litet intag där det trycks in vatten när man kör med motorn, och detta vatten kyler avgaserna för att "riggen" inte ska bli så varm, men även har vattnet en ljuddämpande effekt. Inga rörliga delar alltså.
Vad beträffar oljeblandningen så kolla i bruksanvisningen vilken mängd olja du ska ha i, det är inte bra om det blir fel.
För mycket olja ger sotiga och blöta stift som kan leda till misständning och svårstatrad motor, för lite oljeinblandning kan leda till att motorn skär ihop, totalhaveri alltså.
Vad är det för udda motor du refererar till?

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » mån 30 apr 2007, 11:34

HenrikGbg skrev:Små luftkylda motorer har ingen impeller! Men viss kylning med vatten kan förekomma beroende av att FRAMFÖR propellern sitter ett litet intag där det trycks in vatten när man kör med motorn, och detta vatten kyler avgaserna för att "riggen" inte ska bli så varm, men även har vattnet en ljuddämpande effekt. Inga rörliga delar alltså.
Vad är det för udda motor du refererar till?

Skriv svar