Bottenmåla - nybörjare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Bottenmåla - nybörjare

Inlägg av Turbo123 » fre 27 apr 2007, 15:35

Då var det dags att bottenmåla och slipa, vilket jag som nybörjare aldrig gjort.

Jag tänkte så här:

1. Slipa förhand, men slipkloss.

2. Skölja av med vatten.

3. Måla på bottenfärgen.

Sen åker jag hem.
4. Några dagar senare åker jag dit igen och målar en gång till.

Blir det bra tror ni?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » fre 27 apr 2007, 16:02

Det beror helt på vad du har för färg nu...

Om du har självpolerande färg så behöver du bara tvätta och måla igen. En eller två ggr utan slipning.

Om du har ren plast så har du ett större arbetspass framför dig. Gärna inkl epoxi.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 27 apr 2007, 18:34

Är det självpolerande och du vill slipa så vattenslipa, annars dammar det som tusan, slipa mycket lite, använd gasmask men som sagt helst bör du vattenslipa och tvätta, låt det torka, sedan måla. Skumgummiroller funkar bra, det blir jämt och fint.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 27 apr 2007, 21:27

Jag köpte ett skaft med ledbar platta för våtslipning på ÖoB. De har även våtslippapper. Skaftet spar ryggen enormt, att slipa med kloss är vidrigt om du inte är akrobat eller fakir.
Är botten lite flagig eller fnasig är det bra med vattenslipning. Jag provade att slipa ett litet område utan vatten, det går inte alls, pappret kletar igen direkt, och så dammar det ruskigt med färg som man drar i sig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 28 apr 2007, 08:25

Tack för hjälpen!

Nu åker jag och slipar o målar :)
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 02 maj 2007, 10:56

Jag örde samma tuk på tvätten som Gitarr-Nilsson med den skilnaden att jag handlade på Biltema och istället för våtslippapper körde med en slipduk som liknar Scotsch-Brite (även den från Biltema). Funkade hur bra som helst!
Bild
Alla borde ha skägg

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » ons 02 maj 2007, 11:30

Jag har tidigare år alltid bottenmålat. Första gången renskrapning, därefter primer och två lager med den fruktansvärda färgen Mille light På hösten högtryckstvätt och lätt skrapning. På våren, lätt våtslipning och skrapning (dock ej så att de gamla lagren färg försvunnit helt), därefter ommålning med ett varv av samma typ av bottenfärg.
Nu har jag för första gången tänkt att prova att inte bottenmåla, den gamla färgen sitter ju kvar och jag tänkte köra principen att åka in i en grund vik och borsta botten några gånger i juli. Ska bli spännande att se hur det ser ut till hösten.
Den gamla färgen sitter ju kvar en hel del av och dessutom ligger jag i Stockholms skärgård, där beväxningen bara är "lagom" besvärande.

Skriv svar