Bottenmåla - nybörjare
Bottenmåla - nybörjare
Då var det dags att bottenmåla och slipa, vilket jag som nybörjare aldrig gjort.
Jag tänkte så här:
1. Slipa förhand, men slipkloss.
2. Skölja av med vatten.
3. Måla på bottenfärgen.
Sen åker jag hem.
4. Några dagar senare åker jag dit igen och målar en gång till.
Blir det bra tror ni?
Jag tänkte så här:
1. Slipa förhand, men slipkloss.
2. Skölja av med vatten.
3. Måla på bottenfärgen.
Sen åker jag hem.
4. Några dagar senare åker jag dit igen och målar en gång till.
Blir det bra tror ni?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag köpte ett skaft med ledbar platta för våtslipning på ÖoB. De har även våtslippapper. Skaftet spar ryggen enormt, att slipa med kloss är vidrigt om du inte är akrobat eller fakir.
Är botten lite flagig eller fnasig är det bra med vattenslipning. Jag provade att slipa ett litet område utan vatten, det går inte alls, pappret kletar igen direkt, och så dammar det ruskigt med färg som man drar i sig.
Är botten lite flagig eller fnasig är det bra med vattenslipning. Jag provade att slipa ett litet område utan vatten, det går inte alls, pappret kletar igen direkt, och så dammar det ruskigt med färg som man drar i sig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag har tidigare år alltid bottenmålat. Första gången renskrapning, därefter primer och två lager med den fruktansvärda färgen Mille light På hösten högtryckstvätt och lätt skrapning. På våren, lätt våtslipning och skrapning (dock ej så att de gamla lagren färg försvunnit helt), därefter ommålning med ett varv av samma typ av bottenfärg.
Nu har jag för första gången tänkt att prova att inte bottenmåla, den gamla färgen sitter ju kvar och jag tänkte köra principen att åka in i en grund vik och borsta botten några gånger i juli. Ska bli spännande att se hur det ser ut till hösten.
Den gamla färgen sitter ju kvar en hel del av och dessutom ligger jag i Stockholms skärgård, där beväxningen bara är "lagom" besvärande.
Nu har jag för första gången tänkt att prova att inte bottenmåla, den gamla färgen sitter ju kvar och jag tänkte köra principen att åka in i en grund vik och borsta botten några gånger i juli. Ska bli spännande att se hur det ser ut till hösten.
Den gamla färgen sitter ju kvar en hel del av och dessutom ligger jag i Stockholms skärgård, där beväxningen bara är "lagom" besvärande.