Hur tar man bort motstretiga klistermärken?
Hur tar man bort motstretiga klistermärken?
Mina klistermärken "Feeling" sitter som berget och ser riktigt trista ut. Skall printa ut nya på jobbet och montera men får ej bort de gamla.
Det skall finnas en sliptrissa som endast tar bort etiketter och stripes men utan att skada billack och gelcoat.
Tips?
Svante
Det skall finnas en sliptrissa som endast tar bort etiketter och stripes men utan att skada billack och gelcoat.
Tips?
Svante
Hittade denna på nätet...
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88296
förmodligen svar på mitt problem...
Svante
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88296
förmodligen svar på mitt problem...
Svante
Borttagning
Har precis tagit bort stripes och namndekaler (gammla spruckna och eländiga
), värme pistol (med tempreglering så det inte blir för varmt) och stålspackel följt av Label Off på sprayburk från Biltema, funkade bra men var ett kladdigt jobb.
>Testrapport...
Köpte som sagt "stripeborttagare" på biltema, en gummitrissa för montering på borrmaskin.
Efter lite testande funkade det hur bra som helst, man skall bara ha mycket lågt varv på borrmaskinen så det inte överhettas, ha rotationsriktningen på trissan så att borttagna plasten hamnar på dekalen och inte på sidan man redan rensat - ja ni fattar. Plastdekalen flisades totalt sönder utan att underlaget verkar ha tagit någon som helst skada. Kvar dock ett klet med limrester blandat med plastflis hmmm..
Skall testa label off och se om det funkar, inga lösningsmedel jag har gör nytta, rödsprit och vanlig förtunning. Det blir inte ens lite lättare att ta bort.
Svante
Köpte som sagt "stripeborttagare" på biltema, en gummitrissa för montering på borrmaskin.
Efter lite testande funkade det hur bra som helst, man skall bara ha mycket lågt varv på borrmaskinen så det inte överhettas, ha rotationsriktningen på trissan så att borttagna plasten hamnar på dekalen och inte på sidan man redan rensat - ja ni fattar. Plastdekalen flisades totalt sönder utan att underlaget verkar ha tagit någon som helst skada. Kvar dock ett klet med limrester blandat med plastflis hmmm..
Skall testa label off och se om det funkar, inga lösningsmedel jag har gör nytta, rödsprit och vanlig förtunning. Det blir inte ens lite lättare att ta bort.
Svante
Beror lite på vilken sorts klister det är frågan om. Det finns säkert ett lösningsmedel för varje klistermärksklister.Svante skrev:Skall testa label off och se om det funkar, inga lösningsmedel jag har gör nytta, rödsprit och vanlig förtunning. Det blir inte ens lite lättare att ta bort.![]()
Oftast är de oljebaserade så någon oljeprodukt löser dem, testa t.ex. 5-56, WD-40, fotogen, lackbensin, vanlig bensin, motorolja eller kanske tom. matolja - sen ska ju oljan tvättas bort förstås. Jag använde 5-56 ifjol för att få bort klistermärken från friborden, fungerade tillräckligt bra.
(Kladd efter prislappar får man bort genom att gnida det med matolja, sen lite salt i sörjan och till sist tvätta bort med diskmedel.)
~~~~~_/)~~~
Du menar - jag har aldrig haft så roligt som när jag låg nere i ruffen och tvättade bort dekalerna på... fattar igentligen inte varför... attan... nu har jag glömt vad jag heter ocksåAnders S skrev:Det finns ett specialmedel som heter "Limtvätt". Det är inte dumt.
Men man kan bli... Använd endast i väl ventilerade rum.
Det måste jag testa...
Svante
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
LIMRESTER
Limrester;
jag tog rikligt med båtpolish på lät det verka en stund o sen polerade/gnuggade bort limmet i "korvar" först med trasa men sen med händerna.
jag tog rikligt med båtpolish på lät det verka en stund o sen polerade/gnuggade bort limmet i "korvar" först med trasa men sen med händerna.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
-
CaptainParis
- Trogen medlem
- Kontakt:
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt: