GPS, plotter, PC, puckar mm Hjälp vad ska jag ha?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 27 feb 2007, 13:23

Hej

Tycker att du har genomlyst dina egna frågor på ett korrekt sätt.
Svaren har du redan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 27 feb 2007, 15:03

Malin skrev: 292 kan visa AIS, men det är det väl bara större fartyg som använder AIS? Det kanske sprider sig till fritidsbåtar också på sikt?
Hmm borde kunna bli rätt rörigt i trånga sund en solig semesterdag med många kryssande båtar :
Malin W
Att se fartyg med AIS, ( kräver en AIS mottagare ) underlättar om man färdas i trafikerade vatten.
Att själv bli "sedd" kräver en AIS-transponder.
AIS klass B transpondrar finns nu för nöjesbåtar.

http://www.trueheading.se/
http://www.trueheading.se/images/AIS%20 ... 20CTRX.pdf
http://www.vagspel.se/ais.html

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 11:42

Tommy skrev: Där är slutsatsen att en modern laptop drar från 8W upp till 30W vid extrem belastning (skärmen på maxljus, hårddisk som jobbar, maxberäkning osv). Så det är ju inga stora skillnader mellan plotter och laptop.
Och varför skulle det vara det? En plotter är ju inget annat än en marinanpassad dator byggd för ett enda syfte. Skärmen (TFT) finns ju i både laptop och plotter och står för en stor del av förbrukningen.

Hn /
Tommy
Jag mätte på min laptop bara för skoj skull och mina misstankar bessanades...:)
Min drar 0,13-0,14 A AC! Det ger 30W kontunuerlig drift. När sedan cd:n drar igång blir förbrukningen upp till 0,16 A AC.

En plotter är en marinanpassad "dator", men den har ju inga motorer, överdrivna processorer som drar en massa ström, den har en tät konstruktion bla. Och en bra mycket mindre skärm än den jag har tex..(15"). Så visst är det fortfarende stor skillnad. Det är ännu så länge inget alternativ...

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » ons 28 feb 2007, 14:19

Jag har haft en Garmin GPS 60C innan jag nu skaffat mig en större plotter och Garminen är backup. I vilket fall funkade den riktigt bra. Jag hade den i fickan så den var alltid med var jag än var i sittbrunnen. Skärmen var fullt tillräckligt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 14:55

Såg att PB nr 2 har ett sk elektronikspecial, presenterar 24 st plottrar bla...

tfrisk
Trogen medlem

Inlägg av tfrisk » ons 28 feb 2007, 15:48

Vi valde en Raymarin RC400 för att den var 1. handhållen 2. hygglig skärm, 3. batteridriven, 4. skulle gå att få att prata med övrig Raymarinutrustning i båten.

Vi är jättenöjda med den, fungerat i ur och skur, men med en nackdel: den käkar batterier. Nu säger iofs Raymarine att det är fel på just det här exemplaret, är på service just nu...

Det är helt suveränt att kunna stå i sittbrunnen och kika på sjökortet (för överblickens skull) och kasta ett öga på plottern för att verifiera att den tror att vi är där jag tror att vi är. Samt att vi inte är på väg mot några \"farligheter\".

Apparaten brukar bo på en sittbrunnsbänk eller i ett av handskfacken.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 01 mar 2007, 10:30

Frågan har blivit bra genomlyst, som Calle uttryckte det. Det blir nog en handhållen för mitt vidkommande. En fast monterad plotter inne i salongen verkar opraktiskt ur användarsynpunk, och i en rorkultsbåt är det svårt att hitta ett riktigt bra ställe att anbringa plottern på i sittbrunnen. Med rattpiedestal är det ju annat. Garmin, Geonav, Lowrance, Raymarine...måste lite jämföra priser och prestanda.
Hur viktigt är det i praktiken t ex att plottern skall kunna kommunicera med autopiloten (Autohelm rorkult=Raymarine i mitt fall)? Är det bara samma märke som kan göra det?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 01 mar 2007, 11:06

Jo, du kan använda dem ihop.
Jag tycker inte att det är viktigt.
Det blir viktigt först när du använder autopiloten ihop med vinddatan och då krävs det en server.
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 mar 2007, 12:05

Ska man bara köra autopiloten mot winddata behövs ingen server.
Raymarines autopilot tar även in NMEA direkt i piloten...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 01 mar 2007, 13:05

Då försvinner integreringen med GPSen
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 mar 2007, 13:20

Har man Raymarine vinddata kan den köra via SeaTalk och då kan man ta in GPS:en via NMEA.
Men ska man blanda olika fabrikat så behövs ju en slags server...

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » fre 02 mar 2007, 23:58

Jag har enh galen idé att försöka samla vad som är bra med olika plottrar och PC-system. Skulle gärna vilja höra vad som är bra med just ditt system, för jag inbillar mig att olika plottrar och PC-program har olika fördelar och nackdelar.
Vid tidningarnas tester blir det ju olika tekniska parametrar som jämförs, men jag föreställer mig att det är hur mjan använder de olika systemen som är avgörande.
:roll:
http://www.hafsorkestern.se/gps/gpsais.html
Ska så småningom försöka sammafatta den här trådens synpunkter, tillsammans med annat.
mvh
Niklas

Maya Piraya
Erfaren medlem

Handburen plotter på havet och i skogen eller stan

Inlägg av Maya Piraya » sön 11 mar 2007, 12:26

Hej!
Har läst en hel del av inläggen i tråden men inte alla. Måste erkänna att jag inte är helt uppdaterad på allt som finns på GPS-marknaden. Min strävan har varit att till rimliga pengar få ett så smidigt system som möjligt. Här kommer min historia + råd till Malin mfl.

Började GPS-banan med en enkel Magellan GPS 315. Det fanns ett sk plotter-fönster där man såg båtens väg och waypoints men ingen karta. Insåg snart att båtposition på sjökort vore smart så jag kom över en bärbar dator med div. navigeringsprogram + sjökort. Hade redan datakabel (seriell) till GPSen.

Hade en sommar datorn i ruffen ( i liten 7 m segelbåt) kopplad till gpsen som satt på ruffskottet i sittbrunnen men tyckte det var rätt bökigt att kika ner i ruffen på datorn. I sittbrunnen syntes inte mycket pga solljus mm. Och så fuktrisken! Tyckte även att det var för långt mellan mig vid rorkulten och GPSen på skottet.

Sålde Magellan GPSen för två år sedan men behöll datorn. Köpte en Garmin GPSmap 76 C via släkt i USA för ca 3000:- + sjökort över hela västkusten (Oslo - Trelleborg + Vänern o Vättern) för ca 2000:-. Köpte även ett fäste till GPSen som jag skruvade fast på rorkulten. Det är bra om man har den i närheten både pga bildstorleken på en liten handburen samt möjligheten att trycka på div. knappar för att se olika data, zooma i sjökortet mm. Bilden syns bra i de flesta ljusförhållanden. Tycker att rorkultsmontaget fungerar bra för det mesta. Funderar i och för sig på att göra ett litet minibord till GPSen som jag ska sätta på lagunbordsfästet. Har läst om andra som placerat den på skotskenan (men skotlina fastnar lätt) eller på akterpulpit ( kanske blir lite baklängesnavigering?).

Vad det gäller bildstorlek så tror jag att min bild blir relativt stor när man betraktar den tack vare närheten jämfört med en fast GPS med stor skärm som sitter skottmonterad och därmed en bra bit ifrån rorkult. Har man ratt med piedestal så är ju en stor plotter givetvis läcker men kostar en del och är ej så lätt att ta med på annan navigering till fots, i dingen eller på cykel mm vad jag vet.

Jag kan ju fortfarande koppla in GPSen till datorn om jag så vill. I datorn har jag exakt samma sjökort (Garmin Bluechart) + Garmins navigationsprogram. Waypoints, rutter kan jag tanka åt båda hållen. Man kan spara en resa på datorn så att säga eller planera och tanka in i GPSen. Till denna GPS-variant fanns inte sjökort på minneskort utan man fick en CD + kod och lägger in dem på datorn och tankar sedan över till GPSen via USB. Tror att de nya modellerna har minneskort (vet inte om CD finns då).

Känner nu inget större behov av att koppla in datorn under gång. Och mitt råd till dem som trots allt gärna vill datornavigera: fundera på om det inte är värt att lägga till lite och köpa en riktig handhållen GPS i st f sk puck. Det blir mer flexibelt och navigering möjlig även om datorn strejkar! Kanske kan ni hitta en beg. GPS för nästan samma peng som en puck! Kolla bara att datakabel medföljer. En ny kabel kan kosta nästan lika mycket som en puck.

Dessutom kan jag i min GPS lägga in sk friluftskartor över land och enkelt navigera i skog och mark om jag vill. Eller vägkartor. Batterierna klarar säkert 10-12 timmar på en uppladdning. Internminnet är på 125 Mb har jag för mig och sjökorten Oslo+Trelleborg är på 25 Mb så jag kan utan problem få in kort på även östkusten o lite till om jag skulle vilja. Friluftskartorna tar rätt stor plats Trelleborg till Uppsala tar drygt 100 Mb.

Om det fanns en vattentät navigator med inbyggd högtalare(=röstnavigering i bil), som kunde rymma både sjökort och vägkartor med smart navigering / vägval i bilen och gärna sk. friluftskartor så skulle jag överväga att byta till en sådan. Givetvis får den inte kosta vad som helst... Annars är jag väldigt nöjd med det jag har! :D

Hälsningar Glenn / Piraya-ägare
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » mån 12 mar 2007, 20:20

Hejsan,
tack för alla svar!
Nu har jag varit på båtmässan och tittat en del. Det blir ingen plotter för min del. För högt pris tycker jag. De som kostade inom räckhåll hade liten skärm i mitt tycke. Jag tror att det blir svårt att använda i verkligheten.
Vi får se om vi köper en liten handhållen som man kan använda resten av året på andra ställen eller om vi plockar med den vi har på den gamla båten och försöker koppla i hop den med datorn för övertankning av hur vi åkt. Den gamla kan ju i alla fall tala om var och dessutom tror jag inte att den är något större försäljningsargument på Maxin när vi säljer...

Malin W

BJK
Silvermedlem

GARMIN

Inlägg av BJK » tor 15 mar 2007, 14:07

Själv är det vanliga sjökort som gäller, men parallellt har vi en liten handburen Garmin Vista som vi lagt in sjökort (Bluechart) på. Funkar perfekt dag som natt och det är en billig och enkel och billig lösning som funkar lika bra i land i svampskogen som till sjöss bland grynnor och skär. :D
Segla i Frid!

Skriv svar