GPS, plotter, PC, puckar mm Hjälp vad ska jag ha?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Malin
Trogen medlem

GPS, plotter, PC, puckar mm Hjälp vad ska jag ha?

Inlägg av Malin » sön 25 feb 2007, 18:33

Hejsan,
Nu tänkte jag be detta eminenta forum om hjälp på ett område där jag inte kan ett dugg, GPS.
Vi har köpt ny båt som inte har någon GPS vilket vår Maxi 77 (som ska säljas) har. Eftersom jag har vant mig vid att ha det är jag sugen på att skaffa en ny. Den på Maxin är gammal och man kan naturligtvis se fart, riktning och läge. Det visad sig oxå att man kunde se det spår man hade seglat, fast det var bara ett streck på skärmen och sa inte så mycket... :cry:
När vi var och titta på en båt i höstas så hade det en skärm på en svängarm och man såg jättebra från rorkulten, ganska häftigt.

När jag läser ingläggen här om GPS, plotter puckar PC OZi, NMEA mm blir jag aldeles förvirrad. :o

Jag har köpt en Cumulus, tänker fortsätta att använda sjökort för huvudsaklig navigation men jag tycker att det skulle vara kul att kunna se sjökorten på en skärm och se var jag är. Jag skulle också vilja kunna ta med mig hem hur jag seglat hem för att kunna sitta och drömma så här års.
Jag behöver inga värstingsaker utan funktionelt och användarvänligt. Jag har en laptop som skulle kunna användas om det ett alternativ.

Vad ska jag köpa? Och vad ska jag räkna med att det kostar?

Det låter kanske som jag är helt borta på allt vad teknik heter, men riktigt så är det inte, det är bara detta som är ett helt nytt område för mig... :D
Jag tänkte mig till Båtmässan och vill vara lite förberedd så att man inte är helt i händerna på försäljarna 8)

Tack

Malin
som har en Maxi 77 till salu

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 25 feb 2007, 18:49

Hej,
Det finns många olika alternativ, exempel:

Laptop med kartprogram + USB-GPS
- Licens till OziExplorer (kartprogram): 85 dollar
- USB-GPS (sk GPS-puck): ca 500 kronor
För detta var så är det bra om du har en scanner, och själv kan scanna in dina sjökort för att använda dem i OziExplorer. Så gör jag, funkar jättebra!

Plotter
Kanske enklaste alternativet. Kostar från 5000 och uppåt med sjökort.
Finns en hel uppsjö av olika varianter, med mer eller mindre bra kort. Jag kör Lowrance Globalmap 3300 med Navionics kartor, väldigt tydlig display och bra kartor. Fördelen är att man har bilden ute i sittbrunnen, till skillnad från laptop-alternativet där man ju oftast har laptop inne vid navbordet.

Tips: Införskaffa senaste nummer av Praktiskt Båtägande (Feb 2007) som har en special om båtelektronik och plottrar mm.

Hn /
Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 25 feb 2007, 18:53

Väldigt vad alla är Ozi freaks...:)

Det är ju ett relativt krångligt program...
Jag kör MaxSea
Tar både vectoriserade och scannade.
Har en massa bra finesser
Enklare hantering av kort och rutter...

Fast som nybörjare kanske SeaClear (gratis på nätet) är värt att testa först.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 25 feb 2007, 19:33

PC navigering har jag kört dag som natt i 8 år, kan inte tänka mej vara utan det
Ozie är ett program som är kompetent och kan \"prata\" Garmin \"språket\", och 1000 kr billigare än Fugawi.
Garmin språket gör det lättare att hantera spår, rutter o brytpunkter mellen GPS - PC.
Seaclear är ett Gratisprogram som är bra.
Jag föredrar TIKI Navigator som är mycket enkelt att handha och tydligt samt prisvärt.
TIKI med AIS kommer till våren, har kört en \"testbeta\" som ser bra ut.
Ovanstående kan hantera BSBkort som är en exakt kopia av våra papperskort.
Ozie o Seaclear kan hantera \"hemma\" skannade kort.
Det levande sjökort är prisvärt, men sjökorten passar bara i det programmet.
Demo BSB kort kan hämtas hos Solteknik.
http://www.oziexplorer.com/
http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD
http://www.tiki-navigator.com/
http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _2479.aspx

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 25 feb 2007, 20:34

Hej!
Passar på att ställa lite frågor jag med då ni ändå snackar digital navigation.
Har ju numera en Pocket PC, alltså med Windows mobile-operativsystem.

Någon här med koll som kan säga vilka program som finns tillgängliga för Pocket PC? Tiki såg intressant ut, men verkar bara finnas för PC....

Ozie, finns PocketPC-versionen på svenska?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 20:45

Hej

Jag passar pucken...........

Titta på Garmin.com små fina GPS-plotters och större med vektoriserade kort typ \"bluechart\", dom är riktigt bra och prisvärda.
Har själv en 182c(görs inte längre) men finns på beg. marknaden.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 26 feb 2007, 11:16

Jag har ett par frågor till er PC-navigatörer.

Hur gör ni när det är kuling och spöregnar och sjön vräker över båten? Det blir alltid några sådana seglingar även under semesterperioden. Då kryper familjen in i kajutan och stänger luckorna. Ute står jag och styr med min garmin monterad på rattpiedistalen. Hur fanken skulle jag göra med en PC i det läget? *nyfiken*

Vidare, min Garmin räknar strömförbrukningen i milliampere, min Laptop räknar strömförbrukningen i ampere. Hur tusan har ni löst strömförsörjningen?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 14:04

Använder bara laptop för planering, väder och ev kappsegling....

I sittbrunn är det plastade kort, kompass och ev en handhållen GPS...

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 26 feb 2007, 14:17

Jag har seglat med både PC och plotter och tycker plotter är helt överlägsen, just pga PC:ns nackdelar som Consensus nämner. Bara om du har avdelat en särskilld person för just navigerandet, vilket är förbehållet större kappesglingsbesättningar, fungerar enligt min mening PC under gång. Med en tillräckligt stor plotter får du all information du behöver \"på rätt plats\", dvs där du styr. Är det verkligen någon som håller på och springer mellan styrplats och navbord för att navigera? Vid överfartssegling kanske det kan vara OK dvs om du kollar var 15:e minut, men aldrig vid inomskärssegling. Och PC uppe i sittbrunnen är väl ingen höjdare?
//OE36Crown+
Niklas Strandberg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 feb 2007, 16:40

Själv har jag \"bara \" PC vid navbordet.

När jag är i sittbrunnen och inte kan hålla ögonen på PC-skärmen använder jag en speciell, mycket tunn, handhållen färgdisplay för kartinformation. På detta virtualiseras båtens postion via indata från en 3d-scanner med avståndsmätning, rörelsesensorer, audioinput och inbyggd navigationsprogramvara. Denna biologiska enhet är sedan kopplad helt sömlöst till en komplett båthanteringsprocessor som sköter både styrning och segelmanövrer efter input från alla tillgängliga informationskällor...
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 26 feb 2007, 16:55

Anders S skrev:Själv har jag "bara " PC vid navbordet.

När jag är i sittbrunnen och inte kan hålla ögonen på PC-skärmen använder jag en speciell, mycket tunn, handhållen färgdisplay för kartinformation. På detta virtualiseras båtens postion via indata från en 3d-scanner med avståndsmätning, rörelsesensorer, audioinput och inbyggd navigationsprogramvara. Denna biologiska enhet är sedan kopplad helt sömlöst till en komplett båthanteringsprocessor som sköter både styrning och segelmanövrer efter input från alla tillgängliga informationskällor...
Va f-n, en sån har jag också!
Sen har jag en plotter på navbordet ifall att...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 26 feb 2007, 18:20

Anders S skrev:Själv har jag "bara " PC vid navbordet.

Trevligt med skeppare som inte är inovasionsobenägna.

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » mån 26 feb 2007, 18:20

Hej och tack för svaren!

Det är i och för sig intressant att veta vad alla har för utrustning men det var inte riktigt det jag frågade :)

Min fråga var, vad rekommenderar ni att jag skaffar?

För Anders S, inte var väl din rekommendation den där mystiska supertunna stömlösa saken? :wink:

Malin W

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 18:28

Den där tunna strömlösa grafiska \"displayen\" är väl snarare ett måste...:)
Beträffande plotter så finns det ju en uppsjö av prylar som du säkert märkt..
Det hänger väl mycket på vad man ska ha det till.
Vad man vill ha ut av det...

Själv seglar jag enligt Anders S princip med vissa undantag...

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » mån 26 feb 2007, 18:36

Det där med att det finns en uppsjö av prylar har jag noterat, det är därför jag har ställt frågan. Jag är helt vilse och oerfaren på detta område och jag tänkte att ni alla erfarna teknik- och elektronikkunniga kanske skulle kunna hjälpa mig

Förutsättningarna är fortfarande:
Jag har köpt en Cumulus, tänker fortsätta att använda sjökort för huvudsaklig navigation men jag tycker att det skulle vara kul att kunna se sjökorten på en skärm och se var jag är. Jag skulle också vilja kunna ta med mig hem hur jag seglat för att kunna sitta och drömma så här års.
Jag behöver inga värstingsaker utan funktionelt och användarvänligt. Jag har en laptop som skulle kunna användas om det ett alternativ.

Malin W

Skriv svar