Nu tänkte jag be detta eminenta forum om hjälp på ett område där jag inte kan ett dugg, GPS.
Vi har köpt ny båt som inte har någon GPS vilket vår Maxi 77 (som ska säljas) har. Eftersom jag har vant mig vid att ha det är jag sugen på att skaffa en ny. Den på Maxin är gammal och man kan naturligtvis se fart, riktning och läge. Det visad sig oxå att man kunde se det spår man hade seglat, fast det var bara ett streck på skärmen och sa inte så mycket...
När vi var och titta på en båt i höstas så hade det en skärm på en svängarm och man såg jättebra från rorkulten, ganska häftigt.
När jag läser ingläggen här om GPS, plotter puckar PC OZi, NMEA mm blir jag aldeles förvirrad.
Jag har köpt en Cumulus, tänker fortsätta att använda sjökort för huvudsaklig navigation men jag tycker att det skulle vara kul att kunna se sjökorten på en skärm och se var jag är. Jag skulle också vilja kunna ta med mig hem hur jag seglat hem för att kunna sitta och drömma så här års.
Jag behöver inga värstingsaker utan funktionelt och användarvänligt. Jag har en laptop som skulle kunna användas om det ett alternativ.
Vad ska jag köpa? Och vad ska jag räkna med att det kostar?
Det låter kanske som jag är helt borta på allt vad teknik heter, men riktigt så är det inte, det är bara detta som är ett helt nytt område för mig...
Jag tänkte mig till Båtmässan och vill vara lite förberedd så att man inte är helt i händerna på försäljarna
Tack
Malin
som har en Maxi 77 till salu