GPS, plotter, PC, puckar mm Hjälp vad ska jag ha?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » mån 26 feb 2007, 18:49

Jag ska kanske tillägga att det är familjesegling som gäller, ingen kappsegling.

Malin W

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 18:52

Egentligen är väl en GPS Plotter det enklaste och billigaste alternativet...

Finns ju egentligen bara en massa nackdelar med en laptop i båt.

Den tål miljön dåligt
Kort drifttid på eget batteri
Drar relativt mycket ström.
Ett bra plotterprogram kostar en del.
Korten kostar.
Behövs en yttre GPS
Skärmen är svår att se på i solljus

Ska du sedan sitta hemma och titta har du väl knappat mycket val antar jag...
PC med plotterprogram.

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » mån 26 feb 2007, 18:58

Säkert en dum fråga, men kan man inte spara informationen från en plotter och föra över den till en PC?

Malin

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 26 feb 2007, 18:59

Jovisst, Anders och Håkan, en humanoid är bäst, men Malin som öppnade tråden ställde en helt legitim fråga: hurdan plotter skall man skaffa sig nu när det finns en uppsjö av grunkor, program och kombinationer och det är besvärligt för en vanlig icke-nörd att få en bild av vad som verkligen kan vara till nytta och glädje vid segling och vad som mest är typ digital sudoku.

Kan inte riktigt inse att jag kunde ha nån nytta alls av en PC i båten, för navigeringsändamål alltså. \"Planeringen\", som det så ståtligt heter, brukar jag sköta på ett utrangerat översiktskort med en blyertspenna som hjälpmedel! För navigeringen har jag hittills litat på sjökort. En gammal hand-Garmin har då och då halats fram när omgivande grynnor och sjökortet inte riktigt verkat stå i överensstämmelse.

Men nu skall det bli plotter av! Färg, inte svarvit förstås. Skall det vara splitscreen med ekolod? Skall den vara fast, hur skall den i såfall monteras om man vill se den från sittbrunnen? Montage på en hävarm ut fr luckan låter konstigt, men kanske det fungerar. Är en handburen tillräcklig eller blir bilden för liten? Osv. Det är väl närmast frågor av den här typen Malin (och jag!) ville ha goda råd om.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 19:02

Malin skrev:Säkert en dum fråga, men kan man inte spara informationen från en plotter och föra över den till en PC?

Malin
Jodå..
En GPS Plotter kan lagra en massa information som man sedan kan tanka över till en pc tex..
Jag använder min gamla handhållna GPS mot min laptop och tankar över rutter och annat, går bra. Det kan krävas ett o annat extra program i pc:n bara men dom finns på nätet.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 26 feb 2007, 19:05

Själv har jag smått konstaterat att Garmins nya 420/520(s med ekolod) verkar vara en intressant serie. Dessa säljs på t.ex. Hjertmans och på www.garmin.com kan man få mera information.
Att jag skall till USA(Garmin 420 kostar ca 440$ där) i vår passar även bra in så ifall nån råkar veta känna till hur man hittar båtbutiker i USA(kommer att vara i åtminstone Atlanta) vore jag tacksam.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 19:12

eriksbo1 skrev:"Planeringen", som det så ståtligt heter, brukar jag sköta på ett utrangerat översiktskort med en blyertspenna som hjälpmedel! .
"Planering" är för min del över längre sträckor på öppet vatten. MaxSea hanterar väderfiler och ger mig då bästa rutt med hänsyn till den väderinfo som jag laddat ner.

Det finns ju lika många lösningar som det finns behov såklart. Därför blir det ju svårt att ge råd..

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 26 feb 2007, 19:30

SWE54 skrev:Finns ju egentligen bara en massa nackdelar med en laptop i båt.

Den tål miljön dåligt
Kort drifttid på eget batteri
Drar relativt mycket ström.
Ett bra plotterprogram kostar en del.
Korten kostar.
Behövs en yttre GPS
Skärmen är svår att se på i solljus
Det är ju som med allt, "det beror på". Jag tycker det är utmärkt med PC som komplement till plotter (har som sagt bäggedera). PC'n är också utmärkt som DVD-spelare för ungarna, när de tröttnat på att jag säger åt dem att de ska ut i regnet och fiska abborre :)

Den tål miljön dåligt >> Jag har använt samma laptop i 3-4 år nu, inga problem.
Kort drifttid på eget batteri >> 2-3 timmar, bara som backup om båtens egen el slås ut
Drar relativt mycket ström. >> Ja, men inte jättefarligt mycket. Snittar på ca 1 A
Ett bra plotterprogram kostar en del. >> 85 dollar för Ozi
Korten kostar. >> Gratis, egenscannade
Behövs en yttre GPS >> En "puck" för 500
Skärmen är svår att se på i solljus Har inte varit något problem för mig nere i ruffen[/b]

Fördelen med de egenscannade korten är att de är *exakt* samma som papperskorten som man givetvis också vill ha till hands i sittbrunnen. Jag har funnit att det är väldigt enkelt att kasta ett getöga på skärmen, och på så sätt få reda exakt på var man är på papperskortet; de funkar bra ihop så att säga.

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 feb 2007, 20:01

Det där med \"supertunn... etc\" var ju på skoj, som svar på Consensus nästan litet retoriska fråga.

Jag hade köpt en lagom stor färgplotter med elektroniskt sjökort. Det blir nog ungefär lika dyrt som en billig laptop, gratisprogram och hederligt köpta sjökort, men det är värt mycket att ha det nära och tillgängligt i brunnen och en vattentålig PC-lösning finns ju liksom bara inte, budgetmässigt.

Jag hade nog satsat på att skaffa ett fäste extra (ute+inne), hellre än att ha en arm i ruffluckan. Kanske kan man ha plottern där man har kompassen? Eller ovanpå ruffluckan - en sprayhood bromsar inte signalen märkbart.

Ett annat alternativ är en helt liten plotter, en som man kan ha i regnställsfickan eller fastsatt med gummilina på rorkulten. Har man skarp syn så fungerar nog en sådan också, och rätt sort (med rätt karta) kan ju vara till glädje iland också.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 feb 2007, 20:08

Tommy skrev: Den tål miljön dåligt >> Jag har använt samma laptop i 3-4 år nu, inga problem.
Kort drifttid på eget batteri >> 2-3 timmar, bara som backup om båtens egen el slås ut
Drar relativt mycket ström. >> Ja, men inte jättefarligt mycket. Snittar på ca 1 A
Ett bra plotterprogram kostar en del. >> 85 dollar för Ozi
Korten kostar. >> Gratis, egenscannade
Behövs en yttre GPS >> En "puck" för 500
Skärmen är svår att se på i solljus Har inte varit något problem för mig nere i ruffen[/b]

Hn /
Tommy
Visst är den bra som komplement...
Men inte som ett alternativ till en GPS plotter..

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 26 feb 2007, 20:50

Plottrarna blir ju bara större och större, nu är det skärmstorlekar på 7-10 \" som gäller. Enligt testet i Praktiskt Båtägande så är effektförbrukningen allt mellan 6W för de minsta och upp till 19W för de största modellerna.

Läste en intressant avhandling om en modern laptop's förbrukning på
http://www.crhc.uiuc.edu/~mahesri/resea ... _paper.pdf

Där är slutsatsen att en modern laptop drar från 8W upp till 30W vid extrem belastning (skärmen på maxljus, hårddisk som jobbar, maxberäkning osv). Så det är ju inga stora skillnader mellan plotter och laptop.
Och varför skulle det vara det? En plotter är ju inget annat än en marinanpassad dator byggd för ett enda syfte. Skärmen (TFT) finns ju i både laptop och plotter och står för en stor del av förbrukningen.

Hn /
Tommy

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 26 feb 2007, 21:30

Har samma problem som trådskaparen men har gafflat in alternativen till:

GPS/microplotter ala Garmin 76CSx
http://www.gpsdiscount.com/products/index.html?p=917

Alternativt den lika dyra fastare plottern:
http://www.gpsdiscount.com/products/index.html?p=782

Hade det inte varit så att jag varit rädd att den handhållna har för liten skärm för att vara användbar hade valet nog varit enkelt. Någon som har några råd angående användbarheten för dessa båda.

Hoppas att trådkapningen är ok. Jag räknar med att skaparen får ngt ok tillbaka :)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 26 feb 2007, 22:34

eriksbo1 skrev:Jovisst, Anders och Håkan, en humanoid är bäst, men Malin som öppnade tråden ställde en helt legitim fråga: hurdan plotter skall man skaffa sig nu när det finns en uppsjö av grunkor, program och kombinationer och det är besvärligt för en vanlig icke-nörd att få en bild av vad som verkligen kan vara till nytta och glädje vid segling och vad som mest är typ digital sudoku.
Förlåt Malin, jag tyckte det var roligt, det blev så tekniskt.

Köp en plotter, busenkelt. Jag jobbar med datorer varje dag, inte vill jag göra det på semestern också...

Vi har en Garmin 182C inne i ruffen, är man osäker på navigeringen så tar det 5 sek (OK, 10 då) att kolla in i ruffen.
Skönt att slippa den i sittbrunnen

Som alt köp en sjö- / land navigator och ha den i bilen också.

Eller an vanlig sjö men dubbla fästen. Obs du måste ha intern + extern antenn.

Att tänka på: Hur vill du se bilden? Vi valde 182 för att den är hög och vi visar båtens riktning framåt likt en bilgps och då för du mycket framför dig.
Vill du alltid ha norr uppåt skall du välja en "lanskap" för att likna sjökorten bätttre.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 27 feb 2007, 10:00

182 an kan du ändra hur du vill, alltid norr uppåt eller färdriktningen.

Jag har som håkan ett fäste i navigationsbordet, har sedan köpt ett extra fäste och monterat det på rufftakets bakkant, där syns den bra och där är den nästan alltid. Den enda modifikationen var en förlängning av kabeln.
Calle

Se gla ut

Malin
Trogen medlem

Inlägg av Malin » tis 27 feb 2007, 13:19

Jag tycker nog att plotter verkar passa mig bäst och nu har jag tittat lite på Garmin eftersom det verkar vara det alla pratar om.
Den 182:a som nämns verkar ha utgått jag gissar att motsvarande nya kanske är 292C? Kan det vara rimligt?
Morg funderar på 172, den har lite mindre skärm och ett annat sjökort.
Bluechart vs Bluechart g2 spelar det någon roll?
För bluechart står det att man kan köra det i PCn också men det står inget sånt om BCg2...
BCg2 verkar å andra sidan ha mer info...
292 kan visa AIS, men det är det väl bara större fartyg som använder AIS? Det kanske sprider sig till fritidsbåtar också på sikt?
Hmm borde kunna bli rätt rörigt i trånga sund en solig semesterdag med många kryssande båtar :?

Många ??? men svarar ni så ska jag säkert kunna hitta på några till!

Förresten hade någon hagt humanoid till mig hade jag gissat på något ur StarWars eller så, definitivt inte något supertunt navigations hjälpmedel :D

Tack för att ni tar er tid med mina frågor

Malin W

Skriv svar