Hur långt peke?
Låter väldigt långsökt och knappast särskilt praktiskt eller effektivt...
Dessutom lär ju en \"flygande fock\" behandlas som en gennaker (/reacher/screacher) med AWA runt 45-80 grad. Och slänger man upp ett par kvadratmeter bara får man ju skylla sig själv...
FB ändras endast om flyttar förstaget permanent, det är ett rent fysiskt mått från mastens framkant till förstagsfästet i däck.
Dessutom lär ju en \"flygande fock\" behandlas som en gennaker (/reacher/screacher) med AWA runt 45-80 grad. Och slänger man upp ett par kvadratmeter bara får man ju skylla sig själv...
FB ändras endast om flyttar förstaget permanent, det är ett rent fysiskt mått från mastens framkant till förstagsfästet i däck.
Däremot tror jag inte att det är särskilt långsökt att tro att de som släpper kontakten med klassen gör vad de kan för att dra nytta av alla tänkbara möjligheter. Har man ett peke hänger man väl upp vad man kan. Visst måste du ha hört talas om Code Zero. Och har man kontakt med sin seglingshistoria, så vet man vad som har hänt var gång en regel mildrats eller man hittat öppningar.
Däremot tror jag inte att det är särskilt långsökt att tro att de som släpper kontakten med klassen gör vad de kan för att dra nytta av alla tänkbara möjligheter. Har man ett peke hänger man väl upp vad man kan. Visst måste du ha hört talas om Code Zero. Och har man kontakt med sin seglingshistoria, så vet man vad som har hänt var gång en regel mildrats eller man hittat öppningar.
Anders S
Jo jag har hört talas om Code Zero...
Om du menar den som Cayard med besättning tog fram till sin EF båt..
Den var ju ett resultat av ett kryphål i en regel. Man fick inte ha masthead genua men assymetrisk spinnaker gick bra, så man sydde en som kunde ta rejäl höjd. Och eftersom garderoben hade segel som började med Code 1 så blev detta således Code Zero.
Den halsades på spinnbomen om jag inte minns fel, båtarna hade inga bogspröt eller peken då..
Men det är ju en del av utvecklingen, att hitta saker som gör att man får ett övertag på konkurrenterna. Detta pågår även i entypsklasserna, med regeländringar som följd.
Om du menar den som Cayard med besättning tog fram till sin EF båt..
Den var ju ett resultat av ett kryphål i en regel. Man fick inte ha masthead genua men assymetrisk spinnaker gick bra, så man sydde en som kunde ta rejäl höjd. Och eftersom garderoben hade segel som började med Code 1 så blev detta således Code Zero.
Den halsades på spinnbomen om jag inte minns fel, båtarna hade inga bogspröt eller peken då..
Men det är ju en del av utvecklingen, att hitta saker som gör att man får ett övertag på konkurrenterna. Detta pågår även i entypsklasserna, med regeländringar som följd.
Det är bara i LYS-sammanhang det här med \"uppfinningar\" är ett problem, annars är det väl i princip bra. Det som är knepigt (i LYS) är just att rätt värdera a) vad innebär litet längre peke än \"tillåtet\" för gennakerprestandan (knappt något) och sedan b) värdera vad som kan bli följden när man har en ny plattform för fiffiga grepp (kan bli mycket mer). Jag menar att det är förklaringen till att man \"tar i\" när det blir ändringar. Den som ber om ett LYS-cert efter att ha trimmat litet kan ju aldrig ses som LYS-myglare, vilket ju är hedervärt. Men det är nog oundvikligt att det kostar mer än det smakar att spela på LYS-lotteriet...
Det är bara i LYS-sammanhang det här med \"uppfinningar\" är ett problem, annars är det väl i princip bra. Det som är knepigt (i LYS) är just att rätt värdera a) vad innebär litet längre peke än \"tillåtet\" för gennakerprestandan (knappt något) och sedan b) värdera vad som kan bli följden när man har en ny plattform för fiffiga grepp (kan bli mycket mer). Jag menar att det är förklaringen till att man \"tar i\" när det blir ändringar. Den som ber om ett LYS-cert efter att ha trimmat litet kan ju aldrig ses som LYS-myglare, vilket ju är hedervärt. Men det är nog oundvikligt att det kostar mer än det smakar att spela på LYS-lotteriet...
Anders S
Jo det var väl det som Seglaren undrade, hur mycket mer i LYS blir det med längden på bogspröt? Ja vem vet.
Men eftersom ytan på gennakern blir större med längde på sprötet så lär det ju öka LYS talet med längden..
Det är väl mycket därför lyskommittén inte är så pigg på att lämna ut uppgifter om hur systemet fungerar kanske...
Nya båtar lider ju lite av det med, att dom \"övervärderas\" för att sedan justareras med \"verkliga\" data som grund.
Så visst är det ett inte helt rättvist system. Tar ju inte hänsyn till yttre omständigheter heller. Ta Tjörn Runt tex där vädret avgör mer din slutplacering än din egen segling...
Nu finns det ju något dom kallar LYST, vilket skulle kompensera enskilda båtar. Och till slut lär ju Lys närma sig IMS mer o mer....
Ska det vara helt rättvist blir det krångligt..
Men eftersom ytan på gennakern blir större med längde på sprötet så lär det ju öka LYS talet med längden..
Det är väl mycket därför lyskommittén inte är så pigg på att lämna ut uppgifter om hur systemet fungerar kanske...
Nya båtar lider ju lite av det med, att dom \"övervärderas\" för att sedan justareras med \"verkliga\" data som grund.
Så visst är det ett inte helt rättvist system. Tar ju inte hänsyn till yttre omständigheter heller. Ta Tjörn Runt tex där vädret avgör mer din slutplacering än din egen segling...
Nu finns det ju något dom kallar LYST, vilket skulle kompensera enskilda båtar. Och till slut lär ju Lys närma sig IMS mer o mer....
Ska det vara helt rättvist blir det krångligt..
Det är väl som segling i stort... En massa kompromisser.Anders S skrev:Kanske den stora frågan (i detta nördiga intro-sammanhang) är ifall LYS-kommitten skall vara (mest) rättvis mot de som seglar standardmodellen eller de som vill modifiera och förbättra.
Antingen har vi det enkelt, billigt eller så blir det ju IMS...
Vilket är bra mycket mer rättvist och mer hänsynsfullt men bra mycket dyrare.
Nytt mätbrev IMS kostar 3000:-, LYS kostar 400:-
Och det gäller ju bara dom som inte finns i tabellen eller avviker från standard...
Resten behöver ju inte betala en krona...
Så ser man till kostnaden så tycker i alla fall jag att det funkar någorlunda.
Jag måste ju söka nytt mätbrev varje år till min Banner 28, och utan att ändra något så fick jag till 2006 sänkt till 1.17 från 1.18... Och det är ändå en standardmodell...! Men finns inte i LYS tabellen.. Rättvist? tja..
Har funderat på gennaker till båten och även undersökt vad som händer om man skaffar en högre och smalare spinnaker för brantare bogar.
LYS talet kommer att påverkas även då.
Det är alltså inte ytan som styr utan hur effektivt seglet är.
Så det skiljer alltså även mellan spinnaker och spinnaker även om dom är lika stora.
Och det kanske ändå är logiskt med tanke på hur gennakern påverkar LYS...?
Har funderat på gennaker till båten och även undersökt vad som händer om man skaffar en högre och smalare spinnaker för brantare bogar.
LYS talet kommer att påverkas även då.
Det är alltså inte ytan som styr utan hur effektivt seglet är.
Så det skiljer alltså även mellan spinnaker och spinnaker även om dom är lika stora.
Och det kanske ändå är logiskt med tanke på hur gennakern påverkar LYS...?
Om jag ser det rätt så saknar Banner 28:an ett båtdatablad dvs. standarduppgifter. Båtarna skilljer sig något i rigg-måtten. http://www.websejler.dk/default2.asp På den sidan kan du i alla fall se hur de danska båtar skilljer sig.SWE54 skrev: Jag måste ju söka nytt mätbrev varje år till min Banner 28, och utan att ändra något så fick jag till 2006 sänkt till 1.17 från 1.18... Och det är ändå en standardmodell...! Men finns inte i LYS tabellen.. Rättvist? tja..
Att du fick sänkt LYS kan du väl vara glad över. Jag vet inte vad som låg bakom men jag kan tänka mig att man beslutade att sänka alla Banner 28??? Även andra sportbåtar fick sitt LYS sänkt. Min erfarenhet är att dessa lätta båtar med mycket segel går mycket bra i mycket lätta förhållanden och vissa även när det blåser att de kommer upp i planingsfart. Min Mustang t.ex. kan slår det mesta i vindar 0-2 m/s men sedan är det också kört. Båten planar sedan from 5m/s men fartökningen är långtifrån tillräckligt för att segla ikapp det man ha tappat på kryssen.
Framför gärna dina åsikter till LYS-kommiten (Kjell Martinsen kan vara en bra kontakt).
Banner 28 LR (MK I) har lägre rigg och ett lägre LYS, 1,14.
Banner 28 HR (MK II, Racer) har högre rigg med LYS 1,17.
Och så finns det en MK III med gennaker peke men om den är officiell vet jag inte.
Båten kom aldrig tillbaka till LYS tabellen efter att den varit ULDB båt och C-klassad.
Det beror nog mycket på att det saknas ett aktivt förbund.
Att LYS kan vara lite orättvist är just det att man är helt väderberoende.
Ingen hänsyn tas till yttre förhållanden.
Sen att jag fått sänkt är ju bara tacksamt, nu kan man kanske konkurrera med större båtar...
Anledningen kan ju vara så att man kanske vill ha ut fler båtar att tävla?
Väldigt få kappseglar sin Banner 28 tex, dels för att det är helt fritt med segelmaterial (Dyrt!), dels för att det är svårt att konkurrera med den snabbt växande skaran stora båtar som klarar högre vindregister så mycket bättre.
Har varit i kontakt med Kjell om bla segel uppsättningar....
Och så finns det en MK III med gennaker peke men om den är officiell vet jag inte.
Båten kom aldrig tillbaka till LYS tabellen efter att den varit ULDB båt och C-klassad.
Sen att jag fått sänkt är ju bara tacksamt, nu kan man kanske konkurrera med större båtar...
Väldigt få kappseglar sin Banner 28 tex, dels för att det är helt fritt med segelmaterial (Dyrt!), dels för att det är svårt att konkurrera med den snabbt växande skaran stora båtar som klarar högre vindregister så mycket bättre.
Rent allmänt gäller väl för båtar i tabellen att de måste ha ett "båtdatablad" eller klassregler dvs på något sätt måste det finnas en grundstandard för båten. För entypsbåtar eller båtar med ett förbund finns det naturligtvis klara gränser men så finns långtifrån fler båtar i tabellen än det finns klassförbund.SWE54 skrev:Banner 28 LR (MK I) har lägre rigg och ett lägre LYS, 1,14.
Jag tittade på websejler.dk hur mycket båtarna i Danmark skilljer sig åt. Jag tror någ att där är det lättast att få tag i lämplig information om Banner28:an. Vikten skilljer mellan MK1 och 2 med 100 kg. Vidare finns det i stort sätt två riggtyper (ca.9,6 och ca.10,6 i P-mått + några få undantag). Dvs. det finns även bland MK1 båtar med hög rigg (eller kanske bara fel klassad???) Däremot finns det stora skillnader i måtten för spinnaren i både MK1 och MK2 (t.ex.SMW mellan 5,2 till 7,15 och SL mellan 8,7 till 9,9). Men jag håller med om att det skulle gynna Banner-28-seglare om båten skulle finnas med i tabellen. Att det låga kappseglandet beror på fri dukval tror jag däremot inte riktig på. Det finns alldeles för många andra båttyper som har fri materialval och seglas ändå.
I och med att båten var ULDB båt så var den inte listad i LYS tabellen.
Det fanns planer på att införa den men det blev aldig av uppenbarligen..
MK I, den första versionen, har ca 1 m lägre rigg än MK II (Racer).
Har båten ett P mått på 10,6 m är det en MK II (Racer) rigg.
Man skiljer på HR ( hög rigg ) och LR ( låg rigg ).
I en gammal klassregel (Svensk 1983) är max mått för segel angivna.
Så det kan skilja bla pga hur man vill använda sin spinnaker tex...
Man hade lov att föra 2 st.
Man kan ha en smal hög för branta bogar och en bred låg för undanvindar så länge dom inte är större än de max mått som angivits.
SMW max 6,95
Sl max 9,70
Max area 55 m2
Det förekommer sk DH spinnakrar i Danmark. Dom är gynnade av det Danska handikappsystemet och därför skiljer dom sig från dom Svenska. Dom är normalt mycket bredare än vad som skulle löna sig i LYS tex..
Vikten på båtarna skiljer beroende på inredning bla. observera att konstruktions vikten endast är 1250 kg! inkl köl på 600 kg.
Klassregeln sa min 1300 kg.
Då är det sparsamt inrett med rörkojer. Ingen förpik.
Men ingen MK II väger egentligen mindre än ca 1550 kg.
Om båten finns i tabellen eller inte spelar mig personligen inte så stor roll.
Men det hade säkert gynnat båttypen.
De stora skillnader och avvikelser som finns är just ett resultat av att det inte är en \"standardbåt\" eller entyp...
Med tiden så byggs dom om efter behov eftersom det inte egentligen finns några restriktioner..
I Norge är skillnaderna ännu större mellan båtarna pga nytillverkade kölar. Djupare, bulb och mindre våt yta, NOR LYS på 1,20.
Så visst skiljer det mellan båtarna.
Dom som har råd att lägga pengar på seglingen har tagit steget upp i IMS klasserna. Kollar man startlistor mm så är det ett fåtal Banner 28 med.
Visst kan man segla med billigare utrustning, men dom som har råd har andra båtar nu...
Det fanns planer på att införa den men det blev aldig av uppenbarligen..
MK I, den första versionen, har ca 1 m lägre rigg än MK II (Racer).
Har båten ett P mått på 10,6 m är det en MK II (Racer) rigg.
Man skiljer på HR ( hög rigg ) och LR ( låg rigg ).
I en gammal klassregel (Svensk 1983) är max mått för segel angivna.
Så det kan skilja bla pga hur man vill använda sin spinnaker tex...
Man hade lov att föra 2 st.
Man kan ha en smal hög för branta bogar och en bred låg för undanvindar så länge dom inte är större än de max mått som angivits.
SMW max 6,95
Sl max 9,70
Max area 55 m2
Det förekommer sk DH spinnakrar i Danmark. Dom är gynnade av det Danska handikappsystemet och därför skiljer dom sig från dom Svenska. Dom är normalt mycket bredare än vad som skulle löna sig i LYS tex..
Vikten på båtarna skiljer beroende på inredning bla. observera att konstruktions vikten endast är 1250 kg! inkl köl på 600 kg.
Klassregeln sa min 1300 kg.
Då är det sparsamt inrett med rörkojer. Ingen förpik.
Men ingen MK II väger egentligen mindre än ca 1550 kg.
Om båten finns i tabellen eller inte spelar mig personligen inte så stor roll.
Men det hade säkert gynnat båttypen.
De stora skillnader och avvikelser som finns är just ett resultat av att det inte är en \"standardbåt\" eller entyp...
Med tiden så byggs dom om efter behov eftersom det inte egentligen finns några restriktioner..
I Norge är skillnaderna ännu större mellan båtarna pga nytillverkade kölar. Djupare, bulb och mindre våt yta, NOR LYS på 1,20.
Så visst skiljer det mellan båtarna.
Dom som har råd att lägga pengar på seglingen har tagit steget upp i IMS klasserna. Kollar man startlistor mm så är det ett fåtal Banner 28 med.
Visst kan man segla med billigare utrustning, men dom som har råd har andra båtar nu...
http://seglarportalen.forum24.se/seglar ... 9.html#259
Håller som bäst på med att plasta in det i stäven.
http://seglarportalen.forum24.se/seglar ... 9.html#259
Håller som bäst på med att plasta in det i stäven.