Hur långt peke?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Hur långt peke?

Inlägg av Seglaren » ons 03 jan 2007, 22:19

Vi ska ha ett peke på vår 707 som kommer att kräva LYS-cert pga flera modifieringar.

Om jag förstått saken rätt finns det då inget i LYS-reglerna som begränsar längden på peket?

Men vad kan vara optimalt? Straffas man mer (högre LYS) för varje extra centimeter man gör peket?

Storlek på gennaker vet vi ännu inte men den blir en bra bit större än originalets spinnaker på 34 kvm. Vidare kommer den att hissas från toppen av masten.

Om man ex kikar på \"sportbåtar\" som har peke är de ganska långa jämfört med de av LYS-regeln begränsade pekena på båtar som seglar enligt LYS-tabellen. Alltså, vad kan vara lämpligt på vår båt?

1,5 m?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 03 jan 2007, 22:36

Hur blir det med balansen i båten?
Krafterna i peket lär ju också vara en faktor som påverkar längden.
Jag hade ju prioriterat balans o prestanda sen blir ju LYS vad det blir..
Kass balans är ingen hit..

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 03 jan 2007, 22:51

SWE54 skrev:Hur blir det med balansen i båten?
Krafterna i peket lär ju också vara en faktor som påverkar längden.
Jag hade ju prioriterat balans o prestanda sen blir ju LYS vad det blir..
Kass balans är ingen hit..
Sant, det måste ju bli en bra avvägning. Vi vet ju inte hur vårt nya storsegel kommer att kännas heller, så vi får väl testa oss fram när det blir dags.

Men det vore fint att redan nu, innan vi lackar skrovet, ta upp hålet och plasta anslutningen i skrovet. Det skulle kännas bättre att göra det i den ordningen. Men då bör man ju veta dim. på rör och längd så man vet i vilken vinkel det ska peka ut ur skrovsidan för att hamna i mitten.

Eller så skulle vi kanske sätta det i mitten för att göra det enkelt, då hamnar änden i mitten oavsett längd.... :?: som ju inte vet idag....

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 03 jan 2007, 22:56

Ja...:)
Ett angenämt problem kanske...
Undrar om segelmakaren har någon idé...?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 03 jan 2007, 23:11

SWE54 skrev:Ja...:)
Ett angenämt problem kanske...
Undrar om segelmakaren har någon idé...?
Det har han säkert, ska ringa honom också, men inte så här dags :wink: Då är det bra med ett dygnet-runt-jour för seglingsfrågor :wink:

Men visst är det angenäma problem, sånt här är roligt :!:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 03 jan 2007, 23:35

gör klart allt och sen provsegla så känner du väl hur långt peket kan vara utan att båten blir fallgirig. sen när du testat är det bara att ta fram sågen och kapa så det blir lagom långt. eller du behöver väl inte ens kapa av det. det är väl bara att ha ett stopp så att det inte går ut längre. det blir väl i kolfiber så då spelar det väl inte så stor roll om du har en bit extra kvar som inte används. om du har ett kilo tyngre okapat peke ombord så får du väl banta ner dej ett kilo till själv istället :lol: det kan ju faktiskt vara så att du beställer en ännu bredare stor nästa gång och en större gennaker. då bahöver du ju längre peke. och då har du ju redan det :lol:
seglen va ju så billiga så du lär väl beställa nya varannat år?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 04 jan 2007, 08:36

Är också intresserad om vad LYS-reglerna säger runt gennaker-peken.
LYS-talet torde väl vara oförändrat om gennakern inte är större än den spinnakers storlek som en båts LYS-tal är satt efter (65m i mitt fall).
Behöver fixa ett litet peke för att få ut gennakern från förstag/pulpit, men vill kunna LYS-segla utan höjt mätetal...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 09:17

Hans skrev:Är också intresserad om vad LYS-reglerna säger runt gennaker-peken.
LYS-talet torde väl vara oförändrat om gennakern inte är större än den spinnakers storlek som en båts LYS-tal är satt efter (65m i mitt fall).
Behöver fixa ett litet peke för att få ut gennakern från förstag/pulpit, men vill kunna LYS-segla utan höjt mätetal...
Du får nog räkna med höjt LYS. Frågan är väl bara hur mycket det höjs...
Jag har sett en Banner 28 med spinaker på 55 m2 och LYS 1,16, med genaker på 57 m2 blev LYS 1,18.
http://www.banner28.net/

Användarvisningsbild
N-E Anderthal
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av N-E Anderthal » tor 04 jan 2007, 09:48

Jag hade samma problem med min Degerö 28 när jag skulle montera peke på den, men jag kontrollerade med Svenska Skepparförbundet först och det visade sig att man inte alls behöver ha lyse. Det är en uppfattning som envist hänger kvar sen förr, men kravet slopades redan i och med stora sjöfartsreformen 1936. Det man bör vara aktsam på är dock att peket inte skymmer ordinarie landtärnor.

mvh
Nils-Erik
erfaren medlem

Bild

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 04 jan 2007, 09:52

Varför skulle LYSet höjas? - i Banner 28ns fall har jag förståelse för ett höjt LYS då man faktiskt utökat segelarean (från 55 till 57m).
Men min gennaker kommer att vara lika stor som spinnakern - dvs 65m på båda.
Visst, gennakern är kanske snabbare på öppna bogar, men ju närmare läns man hamnar så blir ju spinnakern mer fördelaktig då den mha bommen kan spiras ut i lovart. Dvs prestandamässigt torde seglen vara likvärdiga. Gennakern vill jag ha för att kunna kvälls- och semstersegla med en mindre besättning än vad spinnakern kräver. Det gagnar ju inte segelsporten om handikappreglerna premierar krångliga och mer svårhanterliga segel som kräver större besättningar mot ett segel som inte är snabbare men som går att segla med minimal besättning...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 11:14

Jag har alltså inte en aning hur LYS påverkas men tycker det är lite märkligt att 2 m2 ger +0,02 när man får -0,03 utan spinnaker...

Utdrag ur LYS reglerna:

C.3.8 GENNAKER
a) När gennaker förs ska:
i) seglet inte spiras eller föras med bom.
ii) bara en gennaker i taget vara hissad.
iii) inget försegel spiras.
b) För en gennaker som ska används istället för en spinnaker gäller att:
i) seglet ska mätas som en spinnaker.
ii) duken i seglets huvuddel ska vara av polyamid.
iii) halvbredden ska vara minst 70 % av vad som är tillåtet för spinnakerns halvbredd.
iv)summan av stående likens längd inte ska vara större än 2 gånger vad som är tillåtet för ett stående liks längd på
spinnakern.
v) kvartsbredden, halvbredden, trekvartsbredden samt underlikslängden inte ska vara större än vad som är
tillåtet för spinnakerns halvbredd.
c) Vid användning av en gennaker som används istället för en spinnaker, gäller att:
i) seglet ska halsas i skrovets centrumplan maximalt 0,33 x FB för om förstagsinfästningen om inte LYS-mätbrevet
eller båtdatabladet anger annat.
ii) seglet får halsas med en lina mellan halshornet och infästningspunkten i skrovets centrumplan och ingen annan
anordning ska påverka linan eller halshornet.

Om gennakerns yta ska överensstämma med regeln så blir den väl mindre än spinnakerns...?
Vilket då tyder på att gennaker med samma yta ger högre LYS?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 11:22

Det finns ju ytterliggare en sak som skulle tala för ett högre LYS tal.
Man fyller ju gapet mellan spinnaker och genua vilket höjer båtens totala prestanda. Tittar man på polardiagram syns detta. Högre farter vid branta slörar och halvvindar.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 04 jan 2007, 11:55

Men Seglaren, skulle du inte ha ministyle-peke?:) Mycket effektivare och mycket mindre arbete att bygga. Mer arbete att använda iof, men mest vid sättning och bärgning. Mycket mer trimmöjligheter ju.

Jag funderar oxå på hur långt mitt peke skall vara, funderar på runt 2meter. Skissade på tre ett tag, men jag pratade med Segelhuset, han tyckte det verkade väl brutalt, och en länsgennacker för ett så långt peke skulle bli ca 195kvm, lite väl stor kanske..

Men för mig är den stora frågan vilken konstruktion det ska vara. Indragbart i skrovet eller ett ministyle.

Tänkte du ha det med elller utan stag? det bestämmer ju i viss mån längden. Detsamma gäller ju onekligen för dimension och material.

Jag har funderat på det där med hur balansen blir med ett långt peke, ja tänker lite såhär.
Halsen drar i stäven/peket, men skotet drar ju långt bak, nästan i aktern, ungefär samma som en spinnacker. Båtar broadschar väl pga för mycket drag i aktern som gör dem lovgirgiga, kan ja tänka mig iaf.
Men om man har gennackern fast i stäven, då drar den ju ner fören, kanske blir det svårare att broadsha då?

Vad tror ni, blir det nån skillnad om man har ett \"vanligt\" indragbart peke eller så jämfört med ett som är vridbart? Det vridbara hänger ju i en tamp bak till kanske låringen nånstans, antagligen via en jockeypole. Då hamnar ju draget mer som för en spinnacker. Hmm, eller så drar det aktern mot lovart, kanske lika mycket som ett fast trycker ner stäven mot lä... vet inte hur det blir där..

Men som du säger, 1,5m låter väl bra? En Melges 24 har väl 2.4 tror ja:) Minis har 3m. VO70 har väl runt 1.5 meter.

Prata med Henrik, han har säkert bra besked;) Tänkte oxå tala med honom om det.

Hur stor hade du tänkt dig gennackern? Bara en eller?

//robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 jan 2007, 12:56

SWE54 skrev:J
i) seglet ska halsas i skrovets centrumplan maximalt 0,33 x FB för om förstagsinfästningen om inte LYS-mätbrevet
eller båtdatabladet anger annat.
Fick vi inte svaret på hur lngt ett "standardpeke" får vara här?
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 04 jan 2007, 13:22

Nja Anders S, som jag förstår det så gäller väl bara det när man skall använda en gennacker istället för spinnacker utan Lys ändring,för sådana som Seglaren och mig själv spelar det ingen roll vad hela den spalten säger, vi ska ändå ha Lys-cert:)

Som du säger Anders, men jag tror inte att du kan kalla Karver för billiga, de används trots allt på VOR och Open båtar... bara Lewmar och Harken som är löjligt dyra. Deras priser har inte mycket med tillverkningskostnader att göra. Kolla annars www.garhauer.com deras block kommer ja nog köpa några av, snacka om prsiskillnad:)

//Robin

Skriv svar