Syntetiska stag
-
anders2011
- Trogen medlem
Syntetiska stag
Har just beställt en fat-head-stor och därför så måste ju akterstaget bort och ersättas med 2 st backstag (heter det backstag eller häckstag? Jag fortsätter med backstag...).
Jag ser ingen anledning att ha backstag av wire, enda fördelen med wire är ju att den inte töjs men det är ju knappast ett problem för backstag. Alltså satsar jag på syntetiska stag alternativt vanlig skottamp.
Mitt fråga är om någon vet om det finns T-terminaler som kan kopplas på tamp istället för wire? Har letat lite på nätet men inte hittat något.
/Anders
Jag ser ingen anledning att ha backstag av wire, enda fördelen med wire är ju att den inte töjs men det är ju knappast ett problem för backstag. Alltså satsar jag på syntetiska stag alternativt vanlig skottamp.
Mitt fråga är om någon vet om det finns T-terminaler som kan kopplas på tamp istället för wire? Har letat lite på nätet men inte hittat något.
/Anders
trimaran.nu - mötesplatsen för trimaranseglare
Ja det finns.
Holt har i \"jollestorlek\" och Navtec för större båtar.
http://www.navtec.net/products/index.cf ... part_id=15
http://www.holtperformance.com/rigging/ ... asp?line=t
Holt har i \"jollestorlek\" och Navtec för större båtar.
http://www.navtec.net/products/index.cf ... part_id=15
http://www.holtperformance.com/rigging/ ... asp?line=t
-
anders2011
- Trogen medlem
Perfekt, precis vad jag letade efter!
Dessutom ska Benns vara återförsäljare så det blir lätt att få tag på den (även om jag inte hittar den på deras hemsida som måsta kvala in som den sämsta webbutiken sedan 1999...).
Dessutom ska Benns vara återförsäljare så det blir lätt att få tag på den (även om jag inte hittar den på deras hemsida som måsta kvala in som den sämsta webbutiken sedan 1999...).
Nomenklatur...
Svenska:
Akterstag=Häckstag; Går från aktern till toppen på masten
Backstag=Bardun; Går på partialriggade båtar från aktern och möter förstaget.
Engelska:
Akterstag=Top Backstay
Backstag=Running Backstay
Vill jag minnas att det skall vara!
//Niklas
Akterstag=Häckstag; Går från aktern till toppen på masten
Backstag=Bardun; Går på partialriggade båtar från aktern och möter förstaget.
Engelska:
Akterstag=Top Backstay
Backstag=Running Backstay
Vill jag minnas att det skall vara!
//Niklas
Att vajer inte töjs är ju en sanning med modifikation. Finns ju faktiskt tamp som hävdar sig bra t o m mot Rod. Sedan vet jag inte riktigt hur du resonerar och jag vet inte heller vilken båttyp det handlar om. Men generellt är backstagen oerhört viktiga för att reglera sagget i förstaget. Tumregeln är ju att förstag tar upp krafter i storlek upp emot båtens deplacement. För att hålla emot krävs ju rätt rejäla grejer i backstagen. Så är man intresserad av god höjdtagning bör grejerna kunna justeras efter riggkrafter och behov.
Fördelen med wire (stål) i riggen handlar nog mest om att man får ett bra förhållande (kompromiss) mellan vikt, luftmotstånd, stryktålighet (skavmotstånd) och styrka. Parametrarna styrka och vikt är gynnsamma för trollerimaterialen, medan de andra två kan bli mer problematiska - i vart fall föremål för eftertanke.
Hoods post visar på det viktiga i att ha klart för sig och respektera kraftspelen: Talar vi här om stag som tar upp kraften från förstaget, eller talar vi om ett stag som håller masttoppen under kontroll? Skall staget (oavsett vad det skall kallas) kanske hålla en gennaker på undanvind? Till skillnad från kölbåtar, som smidigt viker ner sig, så håller allamaraner (tri- och kata-) emot sin rigg med stor kraft (hög initialstabilitet), och det måste man ta hänsyn till vid dimensioneringen.
Hoods post visar på det viktiga i att ha klart för sig och respektera kraftspelen: Talar vi här om stag som tar upp kraften från förstaget, eller talar vi om ett stag som håller masttoppen under kontroll? Skall staget (oavsett vad det skall kallas) kanske hålla en gennaker på undanvind? Till skillnad från kölbåtar, som smidigt viker ner sig, så håller allamaraner (tri- och kata-) emot sin rigg med stor kraft (hög initialstabilitet), och det måste man ta hänsyn till vid dimensioneringen.
Anders S
Dessa dubbla stag för fetknoppsseglen, lägger man loss det som hamnar i lä? Gör man inte det borde väl stagen fortfarande vara akter- eller häckstag?Anders S skrev:Nu är det ju så att de nya fatheadseglen skapar förvirring. Det vi förr kallade akterstag kan inte alltid vara kvar, och ett stag som a) måste dubbleras (som ett backstag/bardun) men ändå b) går till masttoppen(akterstag) - vad skall vi kalla det? Löpande akterstag? Akterbardun?
Ett backstag går ju dessutom aldrig upp till mastoppen. Eller?
Re: Syntetiska stag
Är också inne på samma linje beträffande backstag MEN jag har seglat en båt med syntetiska stag och det fungerar utmärkt förutom att de lätt vibrerar och väsnas mycket. Lite jobbigt på semestern.anders2011 skrev:Har just beställt en fat-head-stor och därför så måste ju akterstaget bort och ersättas med 2 st backstag (heter det backstag eller häckstag? Jag fortsätter med backstag...).
/Anders
Har nån annan mer info?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Syntetiska stag
Hm. Jag är lite sugen på att faktiskt byta mina undervant mot dyneema. Men det där lät ju inte så bra, man vill ju inte ha oljud när det blåser...Håkan skrev:
Är också inne på samma linje beträffande backstag MEN jag har seglat en båt med syntetiska stag och det fungerar utmärkt förutom att de lätt vibrerar och väsnas mycket. Lite jobbigt på semestern.
Har nån annan mer info?
-
anders2011
- Trogen medlem
Känns som det finns lite olika åsikter och viss förvirring i temat...
För att förtydliga mitt fall så seglar jag alltså trimaran och masten är stadigt förankrad bakåt. Det finns dom som seglar min båttyp helt utan akterstag och de har inte tappat masten ännu... Problemet är helt sagget i förstaget. Det jag tänker mig är två stag som går från bakre hälften av pontonerna till masttoppen, i och med att de sitter så brett kommer jag inte att behöva reglera vid varje krysslag utan bara när jag seglar med vinden.
Jag antar att i princip vilken typ av stag/tamp/snöre kommer att klara av uppgiften, eller? Det där med oljudet låter som en tråkig detalj, någon annan som kan bekräfta eller dementera?
För att förtydliga mitt fall så seglar jag alltså trimaran och masten är stadigt förankrad bakåt. Det finns dom som seglar min båttyp helt utan akterstag och de har inte tappat masten ännu... Problemet är helt sagget i förstaget. Det jag tänker mig är två stag som går från bakre hälften av pontonerna till masttoppen, i och med att de sitter så brett kommer jag inte att behöva reglera vid varje krysslag utan bara när jag seglar med vinden.
Jag antar att i princip vilken typ av stag/tamp/snöre kommer att klara av uppgiften, eller? Det där med oljudet låter som en tråkig detalj, någon annan som kan bekräfta eller dementera?
Det är rätt vanligt att man får vibrationer eller \"sång\" i syntetisk stående rigg vid vissa kombinationer av riggspänning och vindhastighet. Tyvärr är det svårt att förutspå hur det blir (det går så där men är rätt komplicerade beräkningar) ochh dessutom rätt svårt att göra något åt om man inte vill ändra spänningen i riggen.
-
anders2011
- Trogen medlem
Men jag antar att, eftersom det här kommer vara stag som man ska kunna släppa/spänna enkelt, så borde det inte bli något stort problem? Bara att släppa eller spänna lite för att slippa oljud...
Nej. Vibrationen är en följd av vindhastigheten och diametern, formen och ytan på¨linan (eller wiren, eller masten, eller högskorstenen...). Släpper du på linan ändrar du frekvensen men vibrationen upphör inte för det. Men den kan ju naturligtvis bli mindre störandeanders2011 skrev:Men jag antar att, eftersom det här kommer vara stag som man ska kunna släppa/spänna enkelt, så borde det inte bli något stort problem? Bara att släppa eller spänna lite för att slippa oljud...
När det gäller att spänna upp förstaget, så fungerar det säkert med någon lämplig lina. Se bara till att den "löper fritt" så den inte skavs, och förbered en bra "andrahandsplats" där du kan parkera backstaget om du vill lossa det från den ordinarie platsen. Om du får "ungefär" samma vinkel som förstaget är det bra, men du måste tänka på att om du bara använder det ena backstaget så drar du masten snett bakåt-åt sidan. Normalt inga problem, annat än om du låter "fel" backstag vara ensamt spänt.
Anders S
Slippa sången
Korrekt. Det kan räcka att släcka aldrig så litet på linan, så upphör vibrationerna och ljudet helt.anders2011 skrev:Men jag antar att, eftersom det här kommer vara stag som man ska kunna släppa/spänna enkelt, så borde det inte bli något stort problem? Bara att släppa eller spänna lite för att slippa oljud...