Rationella Val?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 15 dec 2006, 16:35

argumentationen kring plats i hamnar är lite malplacerad - likaså är det ganska meningslöst att argumentera kring den prissättningspolicy som hamnar ägnar sig åt.
- är man irriterad på detta finns det några olika lösningar, den enklaste är väl att ställa sig frågan varför man skall gå i hamn!

I debatten kring antalet skrov så dras många olika argument fram, finns det någon här som tror att de övertygar någon?
Det går inte att argumentera sig fram till känslor - och det är så det är med båteriet. Nyskapelser har svårt att ta sig in, därför att båtlivet är en otroligt konservativ kultur. Så var det med Ljungströmbåtarna på sin tid, och så är det med flerskrov (alla andra jämförelser lämnas därhän).

/J

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 15 dec 2006, 16:37

Saxat ur ovan:
\"It really takes a monumental act of bone-headedness to capsize a modern cruising Multihull in winds under 70 knots.\"
Lidingö Runt 2006.
[img]It%20really%20takes%20a%20monumental%20act%20of%20bone-headedness%20to%20capsize%20a%20modern%20cruising%20Multihull%20in%20winds%20under%2070%20knots.[/img]
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 15 dec 2006, 16:39

Nytt försök... :oops:

Saxat ur ovan:
\"It really takes a monumental act of bone-headedness to capsize a modern cruising Multihull in winds under 70 knots.\"
Lidingö Runt 2006.
Bild
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 15 dec 2006, 16:40

...ger upp...
och inte kan man redigera inlägget eller försöka at bort det utan att riskera att hela tråden försvinner...
Nåväl, en länk till bilden kanske funkar.
http://ljungstedt.scorpionshops.com/nya ... php?i=2527
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 15 dec 2006, 16:49

HaHa skrev:En rask titt på resultatene i ARC 2006 avslører ikke noen åpenbar fartsfordel for flerskrogbåter til langtur. Mine bekjente i 'Dumle' - en Feeling 39 - kom på 114. plass og vant sin klasse. Det er mange flerskrogsbåter (typisk Lagoon i størrelse 13-15 m) med omtrent samme seilingstid. Hva skyldes dette? Er Lagoon spesielt dårlig til crusing cat å være? Eller en tungt lastet Feeling med familiebesetning en ulv i fåreklær...?

- Harald
Det är det jag hela tiden sagt - en nerlastad och långfärdsrustad flerskrovare är inte snabbare än motsvarande enskrovsbåt. Snarast tvärtom.

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » fre 15 dec 2006, 20:43

Ingen \"crusing multihull\" gick runt på Lidingö Runt 2006 och det där med 70 knop (35 m/sek) stämmer säkert.

Observera att jag knappt inte räknar båtar som Lagoon till segelbåtar. Fantastiskt att de trots allt går så fort som de gör. De är speciellt framtagna för charter i Västindien och brutalt underriggade. En catta måste seglas på ett skrov men det kan inte dessa båtar. Därför går de inte runt heller.

Trimaraner har helt andra egenskaper än cattor och eftersom de signalerer bättre och har ett säkrare uppträdande så är de oftast inte underriggade.

Trimaranen är den ultimata långfärdsbåten, skulle aldrig välja något annat. Möjligen skulle jag tänka om ifall jag enbart skulle segla roaring forties eller screaming fifties.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 15 dec 2006, 20:48

Läste just. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 13,00.html

Jag gissar mig till att det var en \"enskrovare\" och OM det gick till så att masten ramlade ned och slog hål på båten skulle jag också anta att den inte sjunkit om det vore en trimaran...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » fre 15 dec 2006, 22:21

Flerskrovare skrev:Observera att jag knappt inte räknar båtar som Lagoon till segelbåtar. Fantastiskt att de trots allt går så fort som de gör. De är speciellt framtagna för charter i Västindien och brutalt underriggade. En catta måste seglas på ett skrov men det kan inte dessa båtar. Därför går de inte runt heller.
Det tror jeg deg på... Da er Lagoon en svært komfortabel båt som seiler passe fort uten å seile på skrå. Men jeg er forbauset over hvor sakte de gikk, sammenlignet med ballastseilere med tildels mye kortere vannlinjelengde. Den minste båten i ARC2006 - "Twist" en 30 fots van de Stadt - har seilt raskere enn "Adeia" - en Lagoon 500 med nesten dobbelt så lang vannlinje som "Twist".

Bild
Bild

I Lagoon er flerskrogspotensialet tatt ut i en overdådig innredning istedenfor i økt fart. Frustrerende for seilere...

- Harald

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 15 dec 2006, 23:11

jag såg en Lagoon som stack ut samma dag som vi var ute med 606an i höstas och seglade över 13 knop. det blåste bra och jag tyckte att kattan drog på riktigt skapligt. fast det såg rätt läskigt ut med den stora båten i den jäkla sjögången som var då.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 16 dec 2006, 00:38

Flerskrovsbåtar och vanliga båtar är alla bra men för olika ändamål.
Flerskrovsbåtar är snabbare utan tvekan.
Lägger du dom 90 grader så reser sig enskrovsbåten men inte flerskrovsbåten.
Vill du segla snabbt så gäller fler skrov.
Ska det vara riktigt snabbt gäller låg vikt.
Låg vikt ger lättare skador och större skador.

Mao välj båttyp efter dina förutsättningar och andvändningsändamål.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 16 dec 2006, 08:37

Calle C skrev:Flerskrovsbåtar och vanliga båtar är alla bra men för olika ändamål.
Flerskrovsbåtar är snabbare utan tvekan.
Lägger du dom 90 grader så reser sig enskrovsbåten men inte flerskrovsbåten.
Vill du segla snabbt så gäller fler skrov.
Ska det vara riktigt snabbt gäller låg vikt.
Låg vikt ger lättare skador och större skador.

Mao välj båttyp efter dina förutsättningar och andvändningsändamål.
...och har man fru eller flickvän som inte tycker om att det lutar så får man kanske också tänka på flerskrov. utrymme på de flesta katamaranerna ger plus åt det hållet. finns det några trimaraner som utnyttja alla tre skrov för boendet? (seriebyggda!)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 19:56

Bild

OREGON
Intense search for sailboat's missing crew
Large catamaran left S.F. last week, was found Friday

Sabin Russell, Chronicle Staff Writer
Saturday, December 16, 2006

Läs mer på: http://sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f ... N0S921.DTL

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 21:37

det dröjer väl inte förrän det dyker upp en liknande bild på en SX2a som hittats nånstans på ostkusten. då har man satt sin sista potatis :lol: :lol:
kan man skrive en hälsning i botten på den kanske, som syns när båten ligger upp och ner?
om jag skriver: vad var det jag sa? så vet ni vems båten är :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 17 dec 2006, 21:48

matsa skrev:det dröjer väl inte förrän det dyker upp en liknande bild på en SX2a som hittats nånstans på ostkusten. då har man satt sin sista potatis :lol: :lol:
kan man skrive en hälsning i botten på den kanske, som syns när båten ligger upp och ner?
om jag skriver: vad var det jag sa? så vet ni vems båten är :lol: :lol:
Precis, gör det! Farsan och jag byggde en gång en båt (motorbåt) 2.25 m och 50 hp. På den skrev vi "Denna sida ned" i gelcoaten i botten. La den aldrig upp och ned, men det gick att läsa texten om man befann sig framför båten när man "hoppade" med den :twisted:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 17 dec 2006, 21:59

njae, jag försöker nog att inte vända den sidan uppåt. skulle det kännas som att jag inte klarar den uppgiften så säljer jag skiten igen. man ä ju inte sämre än att man kan ändra sej :lol: en maxi 77 kanske vore rätt? stadigt å rymligt å så vet man varifrån man ska köpa segel åxå :lol: alla fall om det ska gå bra på tjörn runt.
skaru fixa LYS-cert på 707an sen?

Skriv svar