Rationella Val?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Trimaranjohan
Trogen medlem

Rationella Val?

Inlägg av Trimaranjohan » fre 24 nov 2006, 14:12

Obs saxat från http://www.corsairmarin.blogspot.com/

Rationella val?

Som marknadsanalytiker kan man slita sitt hår i förtvivlan över att inte finna orsakerna till att endast ungefär en procent av försäljningen av segelbåtar med övernattningsmöjligheter är trimaraner. Detta gäller i Sverige, trots att flerskrovsbåtar är ovanligt lämpliga för våra förhållanden. På andra marknader kan det se annorlunda ut, men fortfarande dominerar enskrovsbåtarna. Beteendevetarna är förmodligen de som har bäst modeller för att forska i orsakerna, även om också deras verktyg är trubbiga. Beteendevetarna har i alla fall visat att människor absolut inte är rationella. Den vetenskap som i sina förklaringsmodeller mest utgår från att människor gör rationella val är nationalekonomerna, med begrepp som economic man.
Låt oss för ett ögonblick utgå från att valet av segelbåt är rationellt grundat. Med tanke på de containerliknande baljorna som dominerar marknaden skulle man då kunna dra slutsatsen att majoritetens kravspec ser ut så här:

1. Det är viktigt att jag kan komma iland på så få ställen som möjligt, det räcker strängt taget med de större marinorna.

2. Ifall jag går på grund så vill jag ha så stora skador på båten som möjligt.

3. Det är av stor vikt att båten sjunker så fort som möjligt, ifall jag skulle punktera skrovet eller vid en allvarlig grundstötning.

4. Under segling är det viktigt att det är så obekvämt som möjligt. Att sova i lovartskojerna ska vara omöjligt. Matlagning ska vara ett konststycke och om man inte är fastkrokad med sele i lovart så ska det vara stor chans att ramla ut under mantåget i lä. Framförallt är det viktigt att barnen lätt ramlar överbord.

5. Det är viktigt att båten seglar långsamt i grunden. Detta möjliggör för mig att betala en hög kostnad för marginellt bättre prestanda. Marginalkostnaden för prestanda ska vara så hög som möjligt.

6. På halvvind och slör är det viktigt att båten är svårseglad och broachar lätt. Utan besättning på rejlen så ska den knappt gå att segla i frisk vind.

7. Med spinnaker på läns i frisk vind så ska båten vagga och gärna tippa åt lovart, så att riggen ryker och helst att några besättningsmän ramlar i vattnet.

8. Det är viktigt att båten är fylld med så mycket ädla träslag och regnskog som möjligt, för att bidra till avverkningen på ett konstruktivt sätt.

9. På grund av allt ovanstående: En stor dieselmotor.

10. Blytyngd som omöjliggör annat än transport med mobilkran och lastbil. Det skulle ju innebära att man kan flytta båten effektivt även på land.

Hehe, kunde inte låta bli och sno det här...

:)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 24 nov 2006, 14:16

Analytiker ger jag inte mycket för...... :lol:

Båtplatser, båtplatser, fixa det så säljs det fler stora flerskrovsbåtar.
Calle

Se gla ut

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » fre 24 nov 2006, 15:29

Jeg synes en Dragonfly med SwingWing ser interessant ut - både i havn og på sjøen...
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 24 nov 2006, 20:24

Intressanta båtar.

Vilken bredd hamnar dom på vid storlekar mellan 30-40 fot :?:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 24 nov 2006, 22:12

Jag funderade ang trimaran innan men jag har nog övergett de tankarna...

Jag vill ha en båt med följande spec:
Längd ca 11m
Bredd <= 3,2 alt 3,30m
Djup <= 2,0m
Lys >= 1,20
Antal kojer >=8
Inga backstag
Ett lys som kan konkurrera på vanliga lystävlingar (kryss/läns)
Ej över 1 milj

Jag letar frebilt efter en enskrov som och har väl ett par som passar men kan du hitta en trimaran så säg till!

Sen skulle jag gärna se ett oberoende test med tex en Dragonfly 800 mot en Cayenne, de har väl samma komfort och samma pris?
Nu tänker jag givetvis återigen på en kryss/läns bana.

Jag såg här nere i Råå en Hobiecat som seglade mot 3st J/80 på en kryss/läns bana. Visst seglade Hobicat:en fortare men en längre sträcka så det blev väldigt jämnt till slut. Tror iofs att Hobicat:en drog det längsta strået till slut men det skiljer väl en del i lys?

Nu är det väl inte rättvist att jämföra enskrov mot trimaraner på lys och det kanske där problemet ligger? Ingen vill köpa en båt där du \"garanterat\" kommer sist...

Mvh
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » mån 27 nov 2006, 22:14

En Corsair trimaran fäller man ihop på två minuter och den är då 2,5 meter bred, vilket är mindre än de flesta moderna kölbåtar, så det där med båtplatser är ingen anledning att tvingas välja en blyfraktare.

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » mån 27 nov 2006, 22:26

Nu är det väl inte rättvist att jämföra enskrov mot trimaraner på lys och det kanske där problemet ligger? Ingen vill köpa en båt där du \"garanterat\" kommer sist...

En Dragonfly 800 seglar ju i cirklar runt en Cayenne. Så har den ju LYS 1,6 också. Det verkar inte som om folk fattar hur mycket snabbare en trimaran är. På ett av säsongens sista race i Stockholm med en Corsair 31 crusing så vann vi i ett blandat kölbåts-/flerskrovsfält (lättvind 70 procent kryss) totalt sista racet med LYS 1,84 (omräknat 10 procent enligt regelverket)

Pga flerskrovares/sportbåtars/jollars olika karakteristika så rekommenderar SSF att inte köra gemensamma starter, och omräkning ska ske under 7 m/sek med 10 procent till flerskrovarens fördel. Det räcker alla gånger för att vinna om man nu tycker att det är det viktigaste. Rättvist är det inte; det är rena slakten. I halvvind med screacher och 6 m/sek gör vi 17 knop. I en crusingtrimaran med 5 kojer ritad för att segla jorden runt. Vad gör en Cayenne? Patetiskt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 nov 2006, 22:43

En Cayenne är snygg, ?

Det gäller ju här att hålla sinnet för proportioner intakt. Visst går Dragonfly:en i 17 knop och Cayennen (eller vilken blygruva som helst) i 7, men skillnaden är i verkligheten som mellan en långsam och halvsnabb cyklist, inte mer. Du får det att låta som om det är en trampbil och ett jetplan, och så är det ju inte, egentligen. Du tycker bara att det känns så... :-)

Nyckeln är naturligtvis att det inte är rationellt att ha segelbåt, annat än som nöje. Sedan blir allt en smakfråga, kryddat med litet praktiska faktorer som kan se olika ut för olika människor.
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 28 nov 2006, 09:31

Som der blir sagt. Mycket handler om båtplatser och plats innom båten.

Statistik från min hamn:
584 båplatser
581 tradtionelle motor och segelbåter, ungefär fordelt 50/50%.
3 flerskrovsbåter (1 Trident, 1 Dragonfly 35 och 1 Catalac, som snart utskiftes til en Mahé 36)

T ex, en Dragonfly 35 fylder 108 m2, när den inte är klappet sammen. Det krävs en dobbelt båtplats och dobbelt hamnpris. Och tro meg. Man orker inte klappe dom sammen altid. Och båtens kahytt är inte en opvisning i utrymme til en familj.

Men du har rätt. Der burde väre fler flerskrovsbåter i vore lavvandet områder.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 28 nov 2006, 09:56

Flerskrovare skrev:
Pga flerskrovares/sportbåtars/jollars olika karakteristika så rekommenderar SSF att inte köra gemensamma starter, och omräkning ska ske under 7 m/sek med 10 procent till flerskrovarens fördel. Det räcker alla gånger för att vinna om man nu tycker att det är det viktigaste. Rättvist är det inte; det är rena slakten. I halvvind med screacher och 6 m/sek gör vi 17 knop. I en crusingtrimaran med 5 kojer ritad för att segla jorden runt. Vad gör en Cayenne? Patetiskt
Rena slakten?!
Lidingö Runt 2006
Bästa Flerskrov enl lys:
M20 korr tid 02:53:28
Bästa enskrov enl lys:
Folkbåt korr tid 02:38:35

Var det Kålö Höstkapp du menar?
Transportsegling med omvänt lys!!!
Det är nog en tävling som passar flerskrovare...

Är det du som är Harald på Bling Bling?
Korr tid Lidingö Runt 2006 03:07:33 (4:e bästa flerskrov)
Med den tiden had ni kommit 25 i Lysgrupp 0!!!

Har ni andra framgångar???

Sen åter till övriga frågor:
Pris / antal kojer
Håkan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 28 nov 2006, 10:44

Jag umgicks (ett kort tag) med tanken på en katamaran i sökandet efter nästa (och den slutgiltiga och perfekta) långfärdsbåten.

Fördelarna är ju flera vid en hastig anblick;
Litet djupgående
Står fint på botten vid tidvatten
Oceaner av boutrymme i förhållande till LÖA

Men så nackdelarna:
Marinapriserna. Söderut är pålägget 50-100% jmf motsvarande enskrovsbåt.
Generellt plastiga och fula inredningar för att spara vikt.
Segelegenskaperna. En cruisingkatta med långfärdsutrustning, stora tankar, ankaren och förråd får finna sig att de flesta båtar seglar i cirklar runt kattan, inte tvärtom.
Och det här med att gå på grund. Det kanske trots allt är bättre att klonka i med en bly/järnköl och riskera ev. följdskador som är reparerbara än att ta smällen med ett tunt laminat...?
Och slutligen men inte minst - utseendet. En smakfråga visserligen, men den vackra flerskrovaren får man fortfarande leta efter.

Men är man prestandaorienterad med svagt estetiskt sinnelag, inga långfärdsambitioner och har tumme med sin hamnkapten är det kanske en annan sak.

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » tis 28 nov 2006, 18:09

Det har gått rätt bra i år. (Men jag är ej Harald)

LYS är som sagt inte till för att flerskrovare och blyfraktare ska kunna mötas på rättvisa villkor. Själv är jag nöjd med att vinna i min flerskrovsklass och helst entyp. Det känns ju inte som någon större prestation att spöa en gammal IF-båt. Tiderna på Lidingö Runt är väl helt irrrelevanta? Det var helt andra förhållanden när Follbåtarna LYS 0 seglade. Vi fick också segla en flera tusen meter längre bana p g a lämärket flutit bort.

Priset per koj är betydligt högre i en trimaran än för en blyfraktare.

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » tis 28 nov 2006, 18:27

Men är man prestandaorienterad med svagt estetiskt sinnelag, inga långfärdsambitioner och har tumme med sin hamnkapten är det kanske en annan sak.
Trimaranen är den perfekta långfärdsbåten. Jag seglade ner till Medelhavet med min F-27 (bredd 5,98 meter). Kryssade i Nordsjön i 6 Beaufort, då är det inte många enskrovare ute. I och för sig kanska inte segling till Medelhavet räknas som långsegling; för en Jorden-Runt-seglats skulle jag välja en aningen större båt t ex Farrier 39 eller Corsair 36. Jag hade inga som helst problem med bredden och hamnavgifter, endast vid något tillfälle fällde jag ihop båten till 2,50 m.

Har man svagt estetiskt sinnelag väljer man en Bavaria.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 28 nov 2006, 18:51

Flerskrovare skrev:
Det har gått rätt bra i år. (Men jag är ej Harald)

LYS är som sagt inte till för att flerskrovare och blyfraktare ska kunna mötas på rättvisa villkor. Själv är jag nöjd med att vinna i min flerskrovsklass och helst entyp. Det känns ju inte som någon större prestation att spöa en gammal IF-båt. Tiderna på Lidingö Runt är väl helt irrrelevanta? Det var helt andra förhållanden när Follbåtarna LYS 0 seglade. Vi fick också segla en flera tusen meter längre bana p g a lämärket flutit bort.

Priset per koj är betydligt högre i en trimaran än för en blyfraktare.
Lidingö Runt tiderna är väl inte orelevanta?
Lys 0 startade endast 20min efter er.
Du skrev dessutom att ni slaktade allt motstånd på lys och jag påpekade att ni blev slagna av en Folkbåt + många andra stora och små kölbåtar!
Känslig eller?

Runt Lidingö då?
49 av 62, vad har du för bortförklaring nu då???

Entyp när man är ensam är väl inte så svårt?

Jag säger inte att flerskrov är fel men jag hittar inte den båt jag söker bland flerskrovare och kanske många med mig...

Kan du ge mig en enda flerskrovare som skulle passa in på min spec så säg till!

Mvh / Håkan
Håkan

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » tis 28 nov 2006, 19:01

Om vi bortser från jättekattor gjorda för cruising, som är rymligare än blygruvorna och ungefär lika långsamma, och istället håller oss till Corsair och - vad heter den nya, svenska? - med 4-5 kojer och fartresurser så gissar jag att priset per enhet innervolym blir skyhögt till nackdel för flerskrovarna.

Har marknadsanalytikern glömt att folk inte seglar för att segla, utan för att ha det bekvämt i hamn?

Skriv svar