2 rullar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bengt

2 rullar

Inlägg av Bengt » ons 24 mar 2004, 22:54

Funderar på att skaffa ytterligare en rulle på Peke, så att man kan ha 1st rullgenua och 1 st rullfock. Permanentriggat så att säga. Men vad eller hur ska man göra med Stormfocken? Vill gärna ha möjlighet att slänga upp den om det skulle bralla på ordentligt. MYCKET Tacksam för svar!

Sven Nykvist

2 rullar

Inlägg av Sven Nykvist » ons 24 mar 2004, 22:54

Har du babystag? Om så är fallet, använd det för stormfocken. Funkar ypperligt

Gunnar S

Babystag?

Inlägg av Gunnar S » ons 24 mar 2004, 22:55

Mja, det beror nog på båt. Om jag hissade en fock på mitt babystag skulle det nog snarare vara en orkanfock än en stormfock....

Men om jag förstår inte riktigt frågan. Hur hissar du stormfocken nu, innan du ändrat något?

Bengt

2 rullar

Inlägg av Bengt » ons 24 mar 2004, 22:57

Har stormfocken för rulle idag, vilket är korkat. Vill helst ha stormfocken på det gamla hederliga sättet med pistolhakar

Leif C

Två rullar

Inlägg av Leif C » ons 24 mar 2004, 22:58

Det verkar rätt bökigt att kunna få upp en separat stormfock när du väl har två rullar.
Principen för de två rullarna bör rimligen vara att man med dessa kan hantera hela vindskalan. D v s kryssfocken ska kunna rullas in till stormfocksstorlek.
Om du inte litar på rullfunktionen ska du nog behålla alternativet med kryss- och stormfock på traditionellt stag med pistolhakar.
Möjligen finns alternativet att sätta separat stormfock flying, OK bara för öppna vindar.

Gunnar S

Stormfock

Inlägg av Gunnar S » ons 24 mar 2004, 22:58

Kör stormfocken på ett separat stag med pistolhakar. Idiotsäkert. Staget kan med fördel vara losstagbart i däck så att det inte hindrar kryss med genuan.
Så har jag löst det på min båt, fick dessutom sätta dig backstag som används när ett segel är satt på det inre förstaget.
Vid längre havssträckor kan stagen sättas an, stormfocken med skot och allt hakas i och surras i däck. Sedan tar det någon minut att rulla in genuan och hissa stormfocken om vinden skulle öka.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Två rullar

Inlägg av Nautihamstern » tor 07 dec 2006, 10:58

Leif C skrev:Det verkar rätt bökigt att kunna få upp en separat stormfock när du väl har två rullar.
Principen för de två rullarna bör rimligen vara att man med dessa kan hantera hela vindskalan. D v s kryssfocken ska kunna rullas in till stormfocksstorlek.
Om du inte litar på rullfunktionen ska du nog behålla alternativet med kryss- och stormfock på traditionellt stag med pistolhakar.
Möjligen finns alternativet att sätta separat stormfock flying, OK bara för öppna vindar.
Varför är flygande stormfock ok bara för öppna vindar?

anti
Silvermedlem

Inlägg av anti » tor 07 dec 2006, 11:09

Finns det inte stormfockar som man hissar runt rullgenuan?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 dec 2006, 11:54

anti skrev:Finns det inte stormfockar som man hissar runt rullgenuan?
Jo, det gör det: http://www.atninc.com/gale.html
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » tor 07 dec 2006, 11:57

Spetsiga båtar gör djupare hål.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 07 dec 2006, 12:58

anti skrev:Finns det inte stormfockar som man hissar runt rullgenuan?
Jag undrar jag...
Att stå i våldsamma rörelser på ett blött fördäck i hårda vindar och mecka på en stormfock som skall träs utanpå befintlig rullgenua, vars skot måste bort och ersättas med surrning är ingen höjdare. I alla fall om det bara är en man som kan jobba på fördäck.
Precis som en flygande stormfock är det ingen bra lösning, i alla fall inte för den som ger sig ut på litet längre långfärder.

Jag valde i alla fall ett system som är både oberoende av rullgenuan och som kan förberedas för hissning innan man ger sig ut på längre överseglingar.

Skriv svar