2 rullar
-
Bengt
2 rullar
Funderar på att skaffa ytterligare en rulle på Peke, så att man kan ha 1st rullgenua och 1 st rullfock. Permanentriggat så att säga. Men vad eller hur ska man göra med Stormfocken? Vill gärna ha möjlighet att slänga upp den om det skulle bralla på ordentligt. MYCKET Tacksam för svar!
-
Leif C
Två rullar
Det verkar rätt bökigt att kunna få upp en separat stormfock när du väl har två rullar.
Principen för de två rullarna bör rimligen vara att man med dessa kan hantera hela vindskalan. D v s kryssfocken ska kunna rullas in till stormfocksstorlek.
Om du inte litar på rullfunktionen ska du nog behålla alternativet med kryss- och stormfock på traditionellt stag med pistolhakar.
Möjligen finns alternativet att sätta separat stormfock flying, OK bara för öppna vindar.
Principen för de två rullarna bör rimligen vara att man med dessa kan hantera hela vindskalan. D v s kryssfocken ska kunna rullas in till stormfocksstorlek.
Om du inte litar på rullfunktionen ska du nog behålla alternativet med kryss- och stormfock på traditionellt stag med pistolhakar.
Möjligen finns alternativet att sätta separat stormfock flying, OK bara för öppna vindar.
-
Gunnar S
Stormfock
Kör stormfocken på ett separat stag med pistolhakar. Idiotsäkert. Staget kan med fördel vara losstagbart i däck så att det inte hindrar kryss med genuan.
Så har jag löst det på min båt, fick dessutom sätta dig backstag som används när ett segel är satt på det inre förstaget.
Vid längre havssträckor kan stagen sättas an, stormfocken med skot och allt hakas i och surras i däck. Sedan tar det någon minut att rulla in genuan och hissa stormfocken om vinden skulle öka.
Så har jag löst det på min båt, fick dessutom sätta dig backstag som används när ett segel är satt på det inre förstaget.
Vid längre havssträckor kan stagen sättas an, stormfocken med skot och allt hakas i och surras i däck. Sedan tar det någon minut att rulla in genuan och hissa stormfocken om vinden skulle öka.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re: Två rullar
Varför är flygande stormfock ok bara för öppna vindar?Leif C skrev:Det verkar rätt bökigt att kunna få upp en separat stormfock när du väl har två rullar.
Jo, det gör det: http://www.atninc.com/gale.htmlanti skrev:Finns det inte stormfockar som man hissar runt rullgenuan?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Jag undrar jag...anti skrev:Finns det inte stormfockar som man hissar runt rullgenuan?
Att stå i våldsamma rörelser på ett blött fördäck i hårda vindar och mecka på en stormfock som skall träs utanpå befintlig rullgenua, vars skot måste bort och ersättas med surrning är ingen höjdare. I alla fall om det bara är en man som kan jobba på fördäck.
Precis som en flygande stormfock är det ingen bra lösning, i alla fall inte för den som ger sig ut på litet längre långfärder.
Jag valde i alla fall ett system som är både oberoende av rullgenuan och som kan förberedas för hissning innan man ger sig ut på längre överseglingar.