Oljebytare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseblås
Silvermedlem

Oljebytare

Inlägg av bosseblås » lör 11 nov 2006, 11:28

Till förra hösten köpte jag en handpump för oljebyte via mätstickans hål. Det fanns bara en sort hos den lokala handlaren. Stela slangar och en pump som helst sög luft, gjorde att jag dumpade den tillsammans med spilloljan. :evil:
I år skulle det gå bättre. Eldriven pump från Biltema skulle fixa det. Fortfarande väldigt stela slangar. Jag behövde inte pumpa för hand, men tusan vilken tid det tog innan jag fick ut oljan. Det tog säkert 45 minuter innan den lilla skvätten i min MD5 var ur.
Det måste väl finnas bättre grejor, med bra pump och med slangar som inte är fabriks-krullade, så att de hoppar ur spilldunken hela tiden. :evil:

Oljiga hälsningar Bosse.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » lör 11 nov 2006, 12:40

Köp sorten som suger vacum i en rund plastbehållare - fungerar verkligen.
Oljebyte är numera en nästan helt ren historia. Förut fick jag lägga lika mycket tid på oljesanering av båten efteråt som själva oljebytet.
Enda nackdelen är att den tar lite plats resten av året.
Biltemas elektriska är bara att hysta - fast stela slangar lär du få dras med så länge som du skall suga ur oljan.//Johan.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 11 nov 2006, 14:25

Kan bara hålla med en vacumsug med 3-5 liters behållare är väldigt bra , både till båt o bilfinns på biltema o jula till hysade priser
//Johan

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 11 nov 2006, 15:25

Undrar om Bosseblås pumpade ur oljan fråm en kall motor. Jag provade en Biltemapump i år, eftersom jag skickade med mässingshandpumpen när jag sålde förra båten. Visst tycker jag att biltemapumpen var långsam, men mer än 10 minuter tog det inte att tömma en MD7B.
Visst, stela slangar, men när varma oljan kommer så blir dom mjuka.
Jag har alltid haft denna rutin: Till mastkranen masta av. från mastkran till bryggplatsen en liten omväg så motorn blir ordentligt varm, ur med gamla oljan, nytt oljefilter, ny olja. Sista turen till slipen blir då med ny olja som konserverar motorn. Jag har en gång försökt byta kall olja, tänker aldrig försöka igen.

/Karl-Magnus

bosseblås
Silvermedlem

Inlägg av bosseblås » lör 11 nov 2006, 15:50

Jodå, motorn var varm, för jag hade kört genom den med sötvatten innan. När oljan pumpas så långsamt hinner den nog bli avkyld på vägen, så att den grövre slangen inte blir så varm.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 11 nov 2006, 23:59

www.hjertmans.se
De har en på extrapris 395 kr nu, den dyker upp på första sidan. Jag har en enklare vacuummodell, ser ut som en fotboll, kanonbra. Jag byter olja i två bilar med den också. Får jag vatten och kladd under båtmotorn tar jag väck det också.
Hade först en sån här liten handjagad mässingpump med två slangar på, man brände händerna, det blev olja överallt utom i tomburken där den borde hamna, och motorn blev aldrig tom på gammeloljan. Jag nö-hatade den pumpen. Sen skaffade jag en el-Biltema. Samma skit, bara att kasta åt helskotta.
Vacuumpumparna är kanonbra, de förlänger säkert livet på en del dieslar, det är så enkelt att byta olja att man kan göra det två ggr på säsongen. Och bra olja är inte så dyr heller.
Den gamla geggoljan går man till miljöstationen med direkt man är klar. Hjertmans pump ser kanonfin ut med olika tjocka slangar dessutom.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 12 nov 2006, 17:26

Varför byter ni oljefilter varje år?
Efter 100 timmars körning är varken oljan eller filtret speciellt skitigt.

bosseblås
Silvermedlem

Inlägg av bosseblås » mån 13 nov 2006, 17:12

Dels går det ju inte att byta all olja med mindre än att man byter filtret också. I och för sig är det väldigt lite förbrukning av oljan mellan bytena, men den har ändå blivit bra sotig till hösten. Det känns också bra att veta att allt som kan få motordelar att korrodera är borta. Det är ju svårt att veta om den här åtgärden förlänger livet på motorn något, men det kan vara värt den där hundralappen för att veta att man gjort det man kan.

Tack för tipsen om vacuumbytare. Bra att kunna suga lite av varje med den också. :)

Skriv svar