www.hjertmans.se
De har en på extrapris 395 kr nu, den dyker upp på första sidan. Jag har en enklare vacuummodell, ser ut som en fotboll, kanonbra. Jag byter olja i två bilar med den också. Får jag vatten och kladd under båtmotorn tar jag väck det också.
Hade först en sån här liten handjagad mässingpump med två slangar på, man brände händerna, det blev olja överallt utom i tomburken där den borde hamna, och motorn blev aldrig tom på gammeloljan. Jag nö-hatade den pumpen. Sen skaffade jag en el-Biltema. Samma skit, bara att kasta åt helskotta.
Vacuumpumparna är kanonbra, de förlänger säkert livet på en del dieslar, det är så enkelt att byta olja att man kan göra det två ggr på säsongen. Och bra olja är inte så dyr heller.
Den gamla geggoljan går man till miljöstationen med direkt man är klar. Hjertmans pump ser kanonfin ut med olika tjocka slangar dessutom.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.