Finns det tillbehörssatser med ladduttag osv eller är det kört?
Laddning på utombordarn
Laddning på utombordarn
Har en 6HK mercury och skulle vilja ha ut lite laddning till batteriet.
Voltaren
Gå loss med en voltmätare i växelspänningsläge på kablarna tills du hittar en som ger 15 volt ca. (Funkar bäst med snurran igång, hehe) Oftast orange på äldre snurror. röd & svart på nyare. Till och med min gamla Mariner från ?1986? laddar! Ger väl ca 1-2A vid gott humör (på snurran) En enkel likriktare köpes på ex. ClasOlhson artnr. 22-3348. Priset är också överkommligt: 9:- spänn... På med flatstift å saken e biff (Sjömansbiff då)
Lycka till.
Lycka till.
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /
Ja, som redan nämnts så är laddningseffekten oftast blygsam från mindre motorer. De ibland uppgivna 40-60watten kommer man sällan upp till om man inte tokrusar motorn i neutralläge, och det kan jag tänka mig inte är så bra i längden.
Jag tror att en liten 25W solcell ger mer nyttig effekt även om det emellanåt är molningt och regnigt än den lilla snurran så det är även mitt tips. Annars så finns det ju såklart en en quick and dirty variant om du trots allt vill ansluta snurran och har en belysningsspole där du ansluter belysningsspolen till en likriktarbrygga och sedan gärna glättar spänningen med några kondensatorer. Sätt en säkring på endera ledaren av kabeln vid batteriet så att du undviker kabelbrand vid ev kortslutning av kabeln.
Jag tror att en liten 25W solcell ger mer nyttig effekt även om det emellanåt är molningt och regnigt än den lilla snurran så det är även mitt tips. Annars så finns det ju såklart en en quick and dirty variant om du trots allt vill ansluta snurran och har en belysningsspole där du ansluter belysningsspolen till en likriktarbrygga och sedan gärna glättar spänningen med några kondensatorer. Sätt en säkring på endera ledaren av kabeln vid batteriet så att du undviker kabelbrand vid ev kortslutning av kabeln.
//Daniel