Laddning på utombordarn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bronco_z
Erfaren medlem

Laddning på utombordarn

Inlägg av bronco_z » mån 30 okt 2006, 11:44

Har en 6HK mercury och skulle vilja ha ut lite laddning till batteriet.
Finns det tillbehörssatser med ladduttag osv eller är det kört? :?:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 okt 2006, 15:54

Om det inte finns att köpa kan en händig elektriker fixa till det. Det handlar nästan alltid om en enkel likriktare som kopplas till den sk \"belysningsspolen\" (växelström). Dock måste din motor ha en belysningsspole, men det är ganska vanligt.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 30 okt 2006, 16:23

Köp en solpanel istället.
Funkar även när du seglar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Voltaren

Inlägg av Alexander » mån 30 okt 2006, 18:24

Gå loss med en voltmätare i växelspänningsläge på kablarna tills du hittar en som ger 15 volt ca. (Funkar bäst med snurran igång, hehe) Oftast orange på äldre snurror. röd & svart på nyare. Till och med min gamla Mariner från ?1986? laddar! Ger väl ca 1-2A vid gott humör (på snurran) En enkel likriktare köpes på ex. ClasOlhson artnr. 22-3348. Priset är också överkommligt: 9:- spänn... På med flatstift å saken e biff (Sjömansbiff då)

Lycka till.
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » mån 30 okt 2006, 19:10

Ja, som redan nämnts så är laddningseffekten oftast blygsam från mindre motorer. De ibland uppgivna 40-60watten kommer man sällan upp till om man inte tokrusar motorn i neutralläge, och det kan jag tänka mig inte är så bra i längden.

Jag tror att en liten 25W solcell ger mer nyttig effekt även om det emellanåt är molningt och regnigt än den lilla snurran så det är även mitt tips. Annars så finns det ju såklart en en quick and dirty variant om du trots allt vill ansluta snurran och har en belysningsspole där du ansluter belysningsspolen till en likriktarbrygga och sedan gärna glättar spänningen med några kondensatorer. Sätt en säkring på endera ledaren av kabeln vid batteriet så att du undviker kabelbrand vid ev kortslutning av kabeln.
//Daniel

Skriv svar