Det vet jag inte?enter the dragonfly skrev:Din argumentation håller Anders, just för att den är saklig. Att relativisera för att välja vad man ska fokusera en insats på (exempelvis mellan båtfärger och båttoaletter) är inte fel. Att göra det för att få sitta kvar med tummen i rumpan är helt fel. Ärligt talat tror jag att du missförstår mig medvetet på den punkten![]()
Jag har nog en rätt klar åsikt om var miljöfarorna finns och jag tror inte på allvar att K&B är ett problem - annat än på det självklara, sociala och hygieniska sättet. Men andra har starka åsikter om detta - ofta sta-bor utan erfarenhet om att skyffla gödsel eller tömma trekammarbrunnar....
Så just båt-toa är ett icke-problem i min lilla värld, medan jag bryr mig mer om annat. För att inte alldeles tappa sansen vill jag förstås också säga att kemikalier inte heller finns plats för i min hålltank, och att jag seglar på Västerhavet. Med kemikalier för luktens skull, och i Östersjön skulle det kunna vara annorlunda.
Men vi fattar varje dag miljöbeslut i den lilla eller stora skalan, och det är bäst att inte döma andra eller sig själv alltför hårt. Det är inte så många år sedan koppar blev förbjudet, tenn blev på mode och nu är vi tillbaka i ruta ett igen - koppar är det enda rätta. Det enda vi kan göra är att försöka tänka så rätt vi orkar, och det är alldeles klart - även en liten åtgärd är bättre än ingen alls.
PS: Våra val av kött- och brödproducent kan ha betydligt större bäring på övergödningen än aldrig så kloka val avseende egna utsläpp. Bara för att vidga vyerna.