Spolplattetvång vid upptagningsplatsen.
Spolplattetvång vid upptagningsplatsen.
Fick ett tråkigt besked när jag tog upp båten i veckan. Tydligen kommer det nya regler som tvingar dem som bedriver båtlyft och därmed också spolning av botten på båtar att ha en spolplatta där detta bedrivs. Plattan skulle om jag förstod de rätt utrustas med kolfilter o.s.v för att rena vattnet för att var godkänd. Min lokala upptagningsplats anser sig inte ha råd att bygga spolplatta reningsanläggning o.s.v och kommer därmed att lägga ner verksamheten helt och hållet..... Sorgligt.....
Hela bohuskusten är ju full med små uppställningsplatser, samtliga kommer att få det tufft att uppfylla kraven. Någon som hört något mer om detta ?
Hela bohuskusten är ju full med små uppställningsplatser, samtliga kommer att få det tufft att uppfylla kraven. Någon som hört något mer om detta ?
/ Jojje
Samma sak verkar gälla i Västerås vid anläggning av ny upptagningsplats. Jag tycker att det är okej att stifta regler som tar större hänsyn till miljön vid nyanläggningar, men befintliga anläggningar borde kunna få vara kvar i nuvarande skick om de inte är så stora.
Jag kan inte se att det skall vara något stort problem att lite varsamt tvätta av båten efter upptagning, det skall ju mest vara beväxning som tas bort.
Båten ligger ju trots allt i sjön hela sommaren och då borde både det ena och det andra kunna lakas ur båtens färger, men sedan när man kommer upp på land så är det plötsligt \"aja baja\" och skall tas omhand... känns som lite dubbelmoral.
Inrättas inte formella förbud mot att t.ex slipa bottnen på andra ställen än på spolplattan (vilket säkert vore mycket svårt att införa i praktiken) så är det en rätt så otymplig regel.
Jag kan inte se att det skall vara något stort problem att lite varsamt tvätta av båten efter upptagning, det skall ju mest vara beväxning som tas bort.
Båten ligger ju trots allt i sjön hela sommaren och då borde både det ena och det andra kunna lakas ur båtens färger, men sedan när man kommer upp på land så är det plötsligt \"aja baja\" och skall tas omhand... känns som lite dubbelmoral.
Inrättas inte formella förbud mot att t.ex slipa bottnen på andra ställen än på spolplattan (vilket säkert vore mycket svårt att införa i praktiken) så är det en rätt så otymplig regel.
//Daniel
Problemet (i den mån det är ett problem) består i att man spolar många båtar med aggressiv högtryckstvätt på ett enda ställe. Då blir anrikningen av giftfärg besvärande, men man tänker också på rengöringsmedel mm. Jämför gärna med biltvättar - där samlar man också upp spillvattnet, och i många fall renar man det för återanvändning. Det är heller aldrig någon som bryr sig, men de flesta (eller åtmionstone många) kommuner förbjuder faktiskt att man tvättar sin bil på gatan, dvs belastar dagvattenbrunnen med tvättmedel.
En förlängning av detta resonemang blir om iden med \"bottentvätt\" a la automattvätt blir verklighet - då kommer vi antagligen att få se krav på att dessa samlar upp och renar borstvattnet.
Det är lätt att gnälla och visst är en del påbud rätt obegripliga, men det är naturligtvis också viktigt att skydda miljön. Det är också både lätt och ganska rimligt att gå på de som bedriver kommersiell eller organiserad verksamhet med sådana här regler - svårare eller omöjligt att ta enskilda.
En förlängning av detta resonemang blir om iden med \"bottentvätt\" a la automattvätt blir verklighet - då kommer vi antagligen att få se krav på att dessa samlar upp och renar borstvattnet.
Det är lätt att gnälla och visst är en del påbud rätt obegripliga, men det är naturligtvis också viktigt att skydda miljön. Det är också både lätt och ganska rimligt att gå på de som bedriver kommersiell eller organiserad verksamhet med sådana här regler - svårare eller omöjligt att ta enskilda.
Anders S
-
enter the dragonfly
- Trogen medlem
Miljöalibi tycker jag är ett passande uttryck för denna typ påhitt. Det finns knappast någon som kan dokumentera i vilken grad åtgärden skulle ha en mätbar effekt. Om konsekvensen blir att båtägare kommer att färdas längre i bil eller pr. båt till och från annan upptagningsplats, eller ev. transport med lastbil etc. så skulle ett sådant påhitt faktiskt kunna ha en negativ miljöpåverkan.
Jag har en gång i tiden arbetat med miljömärkning, och är av naturliga orsaker något desillusionerad i ärendet. Framför allt till den process som leder fram till denna typ av åtgärder. Därför uttrycket miljöalibi. Något har lättat sitt eget samvete och tagit et tufft beslut på vägnar av alla, samtidig som fokus har flyttats från miljöproblem som har ett högre pris och som försvaras av helt andra kapitalintressen.
Jag har en gång i tiden arbetat med miljömärkning, och är av naturliga orsaker något desillusionerad i ärendet. Framför allt till den process som leder fram till denna typ av åtgärder. Därför uttrycket miljöalibi. Något har lättat sitt eget samvete och tagit et tufft beslut på vägnar av alla, samtidig som fokus har flyttats från miljöproblem som har ett högre pris och som försvaras av helt andra kapitalintressen.
-
enter the dragonfly
- Trogen medlem
att ta hand om sitt avfall kan man väl knappast kalla \"påhitt\", men det är klart, majoriteten av alla båtägare kissar och bajsar ju i praktiken rakt ut i vattnet så det är knappast förvånande att idén kan verka främmande för vissa.
Dags för båtägare att försöka inse att deras fritidsintresse faktiskt påverkar världen omkring dem.
Dags för båtägare att försöka inse att deras fritidsintresse faktiskt påverkar världen omkring dem.
/ ETD
I detta kan det ligga mycket. Men i ett sådant här fall handlar det nog om lokala miljöbeslut inom kommunen och vad som egentligen ligger bakom kan vara svårt att veta. I saken torde det handla om krav på en tät betongplatta med avlopp, en sedimenteringskammare och att man samlar upp färgslammet för destruering. Det låter inte alldeles orimligt att det skulle kunna vara till nettonytta under en sådan anläggnings livstid.NO-TOOL skrev:Något har lättat sitt eget samvete och tagit ett tufft beslut på vägnar av alla, samtidig som fokus har flyttats från miljöproblem som har ett högre pris och som försvaras av helt andra kapitalintressen.
Annars är jag en varm vän av att man gör korrekta miljökalkyler och räknar ordentligt innan man tar principiella beslut som påverkar den enskilde. Här kan det dock handla om en kommersiell verksamhet som faktiskt (med de spelregler vi trots allt har) har att följa regelverket eller gå under.
Anders S
\"att ta hand om sitt avfall kan man väl knappast kalla \"påhitt\", men det är klart, majoriteten av alla båtägare kissar och bajsar ju i praktiken rakt ut i vattnet så det är knappast förvånande att idén kan verka främmande för vissa.\"
Börja med att lära fiskar, sälar och fåglar att gå på toa, så följer jag gärna efter! Det som vi båtägare skiter ut är inte mätbart, men ser ju äckligt ut när man vill ta ett kvällsdopp!
Börja med att lära fiskar, sälar och fåglar att gå på toa, så följer jag gärna efter! Det som vi båtägare skiter ut är inte mätbart, men ser ju äckligt ut när man vill ta ett kvällsdopp!
Det är väldigt tråkigt när miljöargumentet används som slagträ och den som efterlyser en saklig analys av de olika åtgärdernas effekt blir åthutad som ett miljösvin. De åtgärder som kommuner mfl vidtar får helt enkelt inte ens diskuteras. Man får vara rätt naiv om man inte inser att många beslut snarare är av karaktären \"vinna billiga poäng\" än ledandes till mätbara positiva effekter på vår miljö. Det är en cynism som jag tror i det långa loppet är till förfång för miljön faktiskt.
Man kan ju undra vad spolplattan fyller för funktion i jämförelse med den färg som efter spolning slipas/skrapas av litet varstans på uppställningsplatsen.
Man kan ju undra vad spolplattan fyller för funktion i jämförelse med den färg som efter spolning slipas/skrapas av litet varstans på uppställningsplatsen.
Visst vet alla skillnaden på toautsläpp och giftfärg ?swe34 skrev:"att ta hand om sitt avfall kan man väl knappast kalla "påhitt", men det är klart, majoriteten av alla båtägare kissar och bajsar ju i praktiken rakt ut i vattnet så det är knappast förvånande att idén kan verka främmande för vissa."
Anders S
Efter en kväll med rödvin och maltwhisky så är skillnaden försummbarAnders S skrev:Visst vet alla skillnaden på toautsläpp och giftfärg ?swe34 skrev:"att ta hand om sitt avfall kan man väl knappast kalla "påhitt", men det är klart, majoriteten av alla båtägare kissar och bajsar ju i praktiken rakt ut i vattnet så det är knappast förvånande att idén kan verka främmande för vissa."
-
enter the dragonfly
- Trogen medlem
Visst är det befogat att göra en korrekt miljöanalys, men det kan vara fel att utgå från att den a) inte är gjord och b) skulle ge som resultat att det kvittar eller är negativt. Att befattningshavare i en turist- och kustkommun "tar billiga poäng" genom att göra det principiellt svårt för båtägare att ha båt i kommunen känns svårt att förstå, åtminstone som främsta förklaring till ett beslut.dator9 skrev:Det är väldigt tråkigt när miljöargumentet används som slagträ och den som efterlyser en saklig analys av de olika åtgärdernas effekt blir åthutad som ett miljösvin. De åtgärder som kommuner mfl vidtar får helt enkelt inte ens diskuteras. Man får vara rätt naiv om man inte inser att många beslut snarare är av karaktären "vinna billiga poäng" än ledandes till mätbara positiva effekter på vår miljö. Det är en cynism som jag tror i det långa loppet är till förfång för miljön faktiskt.
Jag tycker att man skall vara saklig åt båda håll. Giftfärgsproblematiken är inte avgjord och att göra något åt en del av skadeverkningarna (kanske mha en spolplatta) kan ju också ge mer spelrum för att kunna använda färger som fungerar - i den bästa av världar.
Anders S