Tyvärr är det inte så enkelt.......det som avses med tävlingsbåtar är i princip kanoter, roddbåtar, extrema jollar som tex 49'er och rena racingmotorbåtar. En båt som en melges kan användas för rena fritidsändamål och skall CE-märkas. Melgesar byggda i Europa efter 98 är också CE-märktaCalle C skrev:Tävlingsbåtar är undantagna CE-märkningskravet och det är därför fritt fram attimportera en Melges.PelleL skrev:Man skall inte köpa en USA-byggd Melges utanför europa eftersom den inte är CE-märkt och därför inte går att importera lagligt. Ett antal båtägare hade ett litet h-e med USA-importer innan klassförbundet hjälpte till med dokumentation men så vitt jag förstår gör dom det inte för "nya" importer.
Nu kan man säga skit i det och visst det går förmodligen bra här hemma men om franska kustvakten får tag på båten när man är i Frankrike och kappseglar........då är det enligt envisa rykten direkt upp på land och dryga böter som gäller.....
Beslutsångest..Melges Vs 707+soling/Laser....
Jag vill inte hålla på att tjöta om det här men jag är av en annan uppfattning efter att ha pratat med sjöfartsinspektionen i samband med att jag undersökte just möjligheterna attt importera en melges. Det är såvitt jag förstår ingen skillnad på kravet om märkning om båten är tillverkad inom eller utom EU......jag kan ha fel men jag skulle inte försöka importera en icke CE-märkt båt själv....det kan gå bra men de legala och försäkringsmässiga osäkerheterna är för stora...men det är givetvis en bedömning var och en får göraCalle C skrev:Finns inga krav på CE-märkning för import av tävlingsbåtar typ Melges.
Däremot måste de CE-märkas om de serietillverkas inom EU.
Anders,
du uttryckte det jag tänkte på om Dan's båtköpartankar...
...men så får väl var och en slösa med sina pengar som han vill...
Dan, det känns om du hoppar helt vilt i tankarna. jag skulle avvakta (men inte för länge) och ta en funderare om vad du vill och satsa stenhård på det. Med ett öppet sinne så öppnar sig kanske helt andra möjligheter (dvs. kanske helt andra båttyper).
//Peter
du uttryckte det jag tänkte på om Dan's båtköpartankar...
...men så får väl var och en slösa med sina pengar som han vill...
Dan, det känns om du hoppar helt vilt i tankarna. jag skulle avvakta (men inte för länge) och ta en funderare om vad du vill och satsa stenhård på det. Med ett öppet sinne så öppnar sig kanske helt andra möjligheter (dvs. kanske helt andra båttyper).
//Peter
OK.... jag tycker inte det är direkt solklart utan snarare solklart att det är tvärt om eftersom Melgesen knappast ären tävlingsbåt i lagens mening. Man kan ju läsa vad som gäller på sjöfartsverkets hemsida:
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _1148.aspx
Dessutom vet jag att ett antal melgesägare framförallt i frankrike haft stora problem med sina USA-byggda privatimporter då dom var tvungna att CE-märka dom i egen regi.
Jag vill gärna ha fel här
så om du har tid får du gärna peka ut var i regelverket det här står för mig.....har du inte det behövs det inte för jag har inga planer på import just nu
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... _1148.aspx
Dessutom vet jag att ett antal melgesägare framförallt i frankrike haft stora problem med sina USA-byggda privatimporter då dom var tvungna att CE-märka dom i egen regi.
Jag vill gärna ha fel här
Så här står det:
Under förutsättning att tillverkaren har märkt båten med en skylt med texten: ”avsedd endast för tävlingsbruk” (intended solely for racing) (detta kan bara göras av tillverkaren). Märkningen ska vara synligt placerad. Det är tillverkaren avsikt som är avgörande och inte vad användaren använder båten till eller avser att använda den till. Om båten ska börja användas på annat sätt än vad som anges av skylten omfattas den av kraven om CE-märkning.
Under förutsättning att tillverkaren har märkt båten med en skylt med texten: ”avsedd endast för tävlingsbruk” (intended solely for racing) (detta kan bara göras av tillverkaren). Märkningen ska vara synligt placerad. Det är tillverkaren avsikt som är avgörande och inte vad användaren använder båten till eller avser att använda den till. Om båten ska börja användas på annat sätt än vad som anges av skylten omfattas den av kraven om CE-märkning.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jo det är riktigt, men den skylten finns inte på en amerikanskbyggd melges och Melges Boatworks vägrar sätta dit den (Dom har varit sällsynt osamarbetsvilliga rörande CE i historien) . Som importör får man ju såvitt jag förstår inte göra den klassificeringen själv utan det är som du säger endast tillverkaren.Calle C skrev:Så här står det:
Anders & Peter,
Ser att ni funderat lite på vad jag sysslar med och vad som är rätt och inte rätt. Har inte sett era inlägg förrän nu men vi har iallafall kommit fram till samma slutsats. Att ta det lite lugnt och begrunda läget. Jag har tagit beslutet att hoppa över Melgesköpet tills vidare och ta det lite lugnt i vinter. Nog ett bra beslut känns det som, kommer jag på att Melgesen är något jag verkligen vill finns det fler till salu när den tiden kommer.
Behåller 707:an men kommer förmodligen att köpa en liten vinterbåt så att jag har möjlighet att kryssa ensam längs kusten i vinter. En Soling kanske eller en Laser eller kanske en ........ja ni vet ju hur det brukar sluta
Tack och hej ! /Dan
Ser att ni funderat lite på vad jag sysslar med och vad som är rätt och inte rätt. Har inte sett era inlägg förrän nu men vi har iallafall kommit fram till samma slutsats. Att ta det lite lugnt och begrunda läget. Jag har tagit beslutet att hoppa över Melgesköpet tills vidare och ta det lite lugnt i vinter. Nog ett bra beslut känns det som, kommer jag på att Melgesen är något jag verkligen vill finns det fler till salu när den tiden kommer.
Behåller 707:an men kommer förmodligen att köpa en liten vinterbåt så att jag har möjlighet att kryssa ensam längs kusten i vinter. En Soling kanske eller en Laser eller kanske en ........ja ni vet ju hur det brukar sluta
Tack och hej ! /Dan
Dan, jag tror nog att du kommer vinna på det hur än beslutet kommer att bli. Den stora förlorare är vi här på forumet som kommer saknar diskusioner kring dina olika projekt
Jag personligen skulle inte fästa mig så mycket kring en båttyp utan mer vilken form av segling det ska bli. Ska det t.ex. bli en sportbåt så varför inte en Melges 24, en CB66, Beneteau 25, Backman 21 (med kanting keel) eller.... Upplevelse kommer säkerligen blir fatastisk i vilken som... Ska det dock vara kappsegling så kan det vara lämpligt i en klass som växer och seglas kanske även i närheten om det ska vara entyp. Ska det vara LYS så straffas de flesta sportbåtar rätt hård men ingen kan ta ifrån en själva upplevellsen att surfa på vågorna att slå mycket större båtar åtminstone på seglad tid. 707 är väl i detta samband en kompromis i och med man får upp den över planingströskeln och får därmed en fantastisk upplevelse samtidigt som man kan segla upp den till LYS-talet och priset är väl inte heller så dåligt...
Jag personligen skulle inte fästa mig så mycket kring en båttyp utan mer vilken form av segling det ska bli. Ska det t.ex. bli en sportbåt så varför inte en Melges 24, en CB66, Beneteau 25, Backman 21 (med kanting keel) eller.... Upplevelse kommer säkerligen blir fatastisk i vilken som... Ska det dock vara kappsegling så kan det vara lämpligt i en klass som växer och seglas kanske även i närheten om det ska vara entyp. Ska det vara LYS så straffas de flesta sportbåtar rätt hård men ingen kan ta ifrån en själva upplevellsen att surfa på vågorna att slå mycket större båtar åtminstone på seglad tid. 707 är väl i detta samband en kompromis i och med man får upp den över planingströskeln och får därmed en fantastisk upplevelse samtidigt som man kan segla upp den till LYS-talet och priset är väl inte heller så dåligt...
Peter,MiniMe skrev:Dan, jag tror nog att du kommer vinna på det hur än beslutet kommer att bli. Den stora förlorare är vi här på forumet som kommer saknar diskusioner kring dina olika projekt![]()
Jag vet inte om jag orkar underhålla längre, det sliter må du tro
Men för att göra ett sista båtköp innan sässongen är slut.....jag behöver en vinterbåt för ensamsegling under tiden då 707:an är på land och får ny bottenfinish. Jag satsar på en soling, några andra förslag ??
(jo jag vet vad ni tänker, " tar det aldrig slut")
/Dan
PellePelleL skrev:Jo det är riktigt, men den skylten finns inte på en amerikanskbyggd melges och Melges Boatworks vägrar sätta dit den (Dom har varit sällsynt osamarbetsvilliga rörande CE i historien) . Som importör får man ju såvitt jag förstår inte göra den klassificeringen själv utan det är som du säger endast tillverkaren.Calle C skrev:Så här står det:
Detta är båtar byggda för tävling, prejudikat lär finnas i Tyskland.
Enligt Sjöfartsverket har frågan inte uppkommit, efter vad jag har hört så är man från Sveriges sida enbart intresserad av momsfrågan och vill därför ha upp ett par fall så de vet hur det skall tacklas i framtiden.
Uppriktigt så skiter myndigheter och försäkringsbolg i vilken segelbåt du importerar, dom är bara intresserade av hur moms och tull ska hanteras, och det vet dom inte än, samt att ägarförhållandet är löst.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Calle C skrev:PelleL skrev:Jo det är riktigt, men den skylten finns inte på en amerikanskbyggd melges och Melges Boatworks vägrar sätta dit den (Dom har varit sällsynt osamarbetsvilliga rörande CE i historien) . Som importör får man ju såvitt jag förstår inte göra den klassificeringen själv utan det är som du säger endast tillverkaren.Calle C skrev:Så här står det:
Pelle
Detta är båtar byggda för tävling, prejudikat lär finnas i Tyskland.
Enligt Sjöfartsverket har frågan inte uppkommit, efter vad jag har hört så är man från Sveriges sida enbart intresserad av momsfrågan och vill därför ha upp ett par fall så de vet hur det skall tacklas i framtiden.
Uppriktigt så skiter myndigheter och försäkringsbolg i vilken segelbåt du importerar, dom är bara intresserade av hur moms och tull ska hanteras, och det vet dom inte än, samt att ägarförhållandet är löst.
Tja... Vi får väl vara överens om att inte vara överens här....
Dan!
varför inte köpa min helmsman 20 och ha som vinterbåt? jag skulle ju åxå ha vinterbåt men det sket sej i och med 606-köpet. fast jag kan ju faktiskt köra med helmsman 20 i vinter. varför måste du ha så högt lys på en vinterbåt? det lär väl inte vara så många ute att segla om då. det viktiga är väl att känslan är den rätta? tycker jag, men jag har väl fel som vanligt?
har diskuterat 606an med min gast som var lyckligt ovetande om köpet. jag hade plågat henne alldeles för länge och för mycket med mitt båtköpartjat. nya båtar var o varannan dag.
hon tyckte att vi slänger 606an i sjön å testar hur det känns, och så får det bli. den åker i spat på fredag så drar vi ut å testar tillsammans på måndag. blir spännande å se om det blir bu eller bä?/m
varför inte köpa min helmsman 20 och ha som vinterbåt? jag skulle ju åxå ha vinterbåt men det sket sej i och med 606-köpet. fast jag kan ju faktiskt köra med helmsman 20 i vinter. varför måste du ha så högt lys på en vinterbåt? det lär väl inte vara så många ute att segla om då. det viktiga är väl att känslan är den rätta? tycker jag, men jag har väl fel som vanligt?
har diskuterat 606an med min gast som var lyckligt ovetande om köpet. jag hade plågat henne alldeles för länge och för mycket med mitt båtköpartjat. nya båtar var o varannan dag.
hon tyckte att vi slänger 606an i sjön å testar hur det känns, och så får det bli. den åker i spat på fredag så drar vi ut å testar tillsammans på måndag. blir spännande å se om det blir bu eller bä?/m