Epoxibehandling, igen...
Jag körde också med diverse färgborttagningsmedel, inklusive k-soda m.
klister, och sedan högtrycksspruta. Jag mixtrade också med gelatinerad
etanol+såpa. Alla dessa medel var ungefär likvärdiga, enligt min bedöm-
ning. De tog bort en del, fläckvis, men inte allt. Blandningen av olika fär-
ger av vilka vissa var hårda kanske förhindrade succen. Den som har en
botten konsekvent målad med mjuk färg kanske kan nå superresultat(?).
Jag tyckte ändå det var värt besväret, det blev mindre att slipa. Primern
rår man dock knappast på - ett gott betyg åt primern.
Rudi
klister, och sedan högtrycksspruta. Jag mixtrade också med gelatinerad
etanol+såpa. Alla dessa medel var ungefär likvärdiga, enligt min bedöm-
ning. De tog bort en del, fläckvis, men inte allt. Blandningen av olika fär-
ger av vilka vissa var hårda kanske förhindrade succen. Den som har en
botten konsekvent målad med mjuk färg kanske kan nå superresultat(?).
Jag tyckte ändå det var värt besväret, det blev mindre att slipa. Primern
rår man dock knappast på - ett gott betyg åt primern.
Rudi
Tackar för tipsen!
Vinkelslipen funkade inte alls bra...
Jag trodde att \"sandpappersbaserade\" metoder inte skulle funka nåt vidare på mjuk, självpolerande bottenfärg men jag får erkänna att panelen hade rätt!
Jag använde borrmaskin på lågt varvtal med ett slags skumgummitrumma från klasse i sjön med ett utbytbart slipband utanpå, korn 80.
Detta funkade ypperligt även på de ganska stora konkava ytorna på min långkölade båt.
På ca 5 timmar har jag slipat rent hela botten (23 fot). Nu återstår endast lite fintrimmning vid vattenlinje, runt genomföringar, propeller och under kölen etc.
Sedan ska jag nog gå på med ca 120-papper på excenterslip över hela båtten så jag vet att det inte finns några missade fläckar.
Det bästa av allt: inga tecken på plastpest fanns under bottenfärgen.
Ska man ta bort gammalt spackel i framkanten av kölen och göra om så man vet att det blir rätt sorts spackel eller kan man köra epoxin över direkt? (I vår förstås...).
Vinkelslipen funkade inte alls bra...
Jag trodde att \"sandpappersbaserade\" metoder inte skulle funka nåt vidare på mjuk, självpolerande bottenfärg men jag får erkänna att panelen hade rätt!
Jag använde borrmaskin på lågt varvtal med ett slags skumgummitrumma från klasse i sjön med ett utbytbart slipband utanpå, korn 80.
Detta funkade ypperligt även på de ganska stora konkava ytorna på min långkölade båt.
På ca 5 timmar har jag slipat rent hela botten (23 fot). Nu återstår endast lite fintrimmning vid vattenlinje, runt genomföringar, propeller och under kölen etc.
Sedan ska jag nog gå på med ca 120-papper på excenterslip över hela båtten så jag vet att det inte finns några missade fläckar.
Det bästa av allt: inga tecken på plastpest fanns under bottenfärgen.
Ska man ta bort gammalt spackel i framkanten av kölen och göra om så man vet att det blir rätt sorts spackel eller kan man köra epoxin över direkt? (I vår förstås...).
hej,
en fråga från en annan nybörjare: om man inte ser något problem, finns det anledning att ändå då och då slipa ner och \"börja om från början\"? Använder Fabi Eco (International) som är självpolerande. Det finns inga tjocka skikt och den ser utmärkt ut. Som amerikanarna säger, if it´s not broken, don´t fix it? Av alla beskrivningar så verkar det ju vara både vanligt och måttligt roligt
hälsningar Göran
en fråga från en annan nybörjare: om man inte ser något problem, finns det anledning att ändå då och då slipa ner och \"börja om från början\"? Använder Fabi Eco (International) som är självpolerande. Det finns inga tjocka skikt och den ser utmärkt ut. Som amerikanarna säger, if it´s not broken, don´t fix it? Av alla beskrivningar så verkar det ju vara både vanligt och måttligt roligt
hälsningar Göran
Låt den torka under vintern och en bit in på våren. Somlig expertis an-fribbe skrev:Men man ska inte låta skrovet torka ut ordentligt då?
befaller kontinuerlig fuktmätning, vissa färgtillverkare just torkning ö-
ver vintern. Det kan hända att det går bra ändå, men varför chansa nu
när du har uträttat tjiitjobbet?
Rudi
Låt beslutet mogna tills du känner dig sugen på arbetet. Det handlar omGoranA skrev:hej,
en fråga från en annan nybörjare: om man inte ser något problem, finns det anledning att ändå då och då slipa ner och "börja om från början"? Använder Fabi Eco (International) som är självpolerande. Det finns inga tjocka skikt och den ser utmärkt ut. Som amerikanarna säger, if it´s not broken, don´t fix it? Av alla beskrivningar så verkar det ju vara både vanligt och måttligt roligt
hälsningar Göran
ett tjiitjobb.
Rudi
Ja, kul är det inte. Anledningen till att jag gör det är för at min bottenfärg satt så jäkla dåligt så jag var ändå tvungen att renslipa. Då passar jag på att i samma veva epoxibehandla. Grovgörat är ju ändå gjort och det känns bra efteråt.
Nu återstår ju att fundera på under vintern vilken bottenfärg ska ha...
Jag är trött på självpolerande färg som färgar av sig på allt som kommer i närheten.
VC 17 eko har väl inte fått så superbra kritik men jag har båten i Mälaren så där kanske det duger? Väljer man den så ska man ju köra VC TAR- epoxi i stället för Gelshield.
Vad har Hempel för lämpliga alternativ? Vilka hårda färgen tycker ni funkar bäst i insjö?
Nu återstår ju att fundera på under vintern vilken bottenfärg ska ha...
Jag är trött på självpolerande färg som färgar av sig på allt som kommer i närheten.
VC 17 eko har väl inte fått så superbra kritik men jag har båten i Mälaren så där kanske det duger? Väljer man den så ska man ju köra VC TAR- epoxi i stället för Gelshield.
Vad har Hempel för lämpliga alternativ? Vilka hårda färgen tycker ni funkar bäst i insjö?