Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 sep 2006, 13:59

MiniMe skrev: Seglaren, det gäller väl också att ha en båt som är anpassad till de lokala förhållanden. Tyskarna har därför olika handikap i de olika regioner.

.................

sådana vindar att ge en rättvis bild. Men roligt har vi haft!!!!!!!! ...och vem har lyckats med en 90 graders broach (dvs. 90 graders krängning vid en broach)??? Tyvärr tog ingen kort... :lol:
Ambitiöst med olika lys, men säkert bra - Mälarens lugna vatten skiljer sig ju radikalt mot Väst- & Sydkusten.

Där ser ni ytterligare en anledning till att alltid ha kamera med sig, hade vart skoj att se broachen :D

Håkan, ska du va med på söndag så kanske du har möjlighet att ta några bilder, det går ju att plåta lite före och efter segling också, bara att få se de båtar vi talar om under segel är skoj. Ingen kappsegling utan bilder :wink: Men OK, jag accepterar om du inte lyckas få Dan på bild före start, vi vet ju var han håller hus då :wink:

Jag lovar att fortsätta att tjata om plåtandet, tänk på att det snart är vinter, vad ska vi då titta på om ite gamla bilder och drömma oss tillbaka!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 14:08

Seglaren skrev:
MiniMe skrev: Seglaren, det gäller väl också att ha en båt som är anpassad till de lokala förhållanden. Tyskarna har därför olika handikap i de olika regioner.

.................

sådana vindar att ge en rättvis bild. Men roligt har vi haft!!!!!!!! ...och vem har lyckats med en 90 graders broach (dvs. 90 graders krängning vid en broach)??? Tyvärr tog ingen kort... :lol:
Ambitiöst med olika lys, men säkert bra - Mälarens lugna vatten skiljer sig ju radikalt mot Väst- & Sydkusten.

Där ser ni ytterligare en anledning till att alltid ha kamera med sig, hade vart skoj att se broachen :D

Håkan, ska du va med på söndag så kanske du har möjlighet att ta några bilder, det går ju att plåta lite före och efter segling också, bara att få se de båtar vi talar om under segel är skoj. Ingen kappsegling utan bilder :wink: Men OK, jag accepterar om du inte lyckas få Dan på bild före start, vi vet ju var han håller hus då :wink:

Jag lovar att fortsätta att tjata om plåtandet, tänk på att det snart är vinter, vad ska vi då titta på om ite gamla bilder och drömma oss tillbaka!
Seglaren,

Håller med om att bilder är förbaskat kul, skall bättra mig på den punkten om du lägger in dem till mig :roll: .

Jag måste dock ta bilderna efter målgången, har lite klabb innan :roll: . En sak till, om du köper en 707:a, segla aldrig spinnaker på 2 man. Att hålla ett spinnskot i var hand, storskotet i käften och ha rorkuten mellan benen i sättningarna är inget att rekomendera. 3 man gäller !

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 07 sep 2006, 14:32

Seglaren skrev:

Det krångla dock till det reelt. Varje region sätter egna LYS. Då vet man kanske inte alls vad man får innan man kommer till starten :lol:

En annna sak är att statistiken blir än mindre och felen bara större. Vi, som har båtar som inte finns så många av, får väl på alla typer av vatten under en säsong i alla väder så att statistiken kommer i balans igen. Då blir det mycket seglande... :lol:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 07 sep 2006, 14:35

Ravag skrev: Seglaren,

En sak till, om du köper en 707:a, segla aldrig spinnaker på 2 man. Att hålla ett spinnskot i var hand, storskotet i käften och ha rorkuten mellan benen i sättningarna är inget att rekomendera. 3 man gäller !

/Dan
Dan, det ligger något i du säger...

Lycka till på söndag och du får berätta hur det gick.

/Peter

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 07 sep 2006, 14:53

MiniMe skrev:
Seglaren skrev:

Det krångla dock till det reelt. Varje region sätter egna LYS. Då vet man kanske inte alls vad man får innan man kommer till starten :lol:

En annna sak är att statistiken blir än mindre och felen bara större. Vi, som har båtar som inte finns så många av, får väl på alla typer av vatten under en säsong i alla väder så att statistiken kommer i balans igen. Då blir det mycket seglande... :lol:
eller så kan man göra som dom gör bland sportbåtar i Australien...skepparna gör upp handikapptalen på morgonen när man ser vilket väder det är. Tycker man sedan det blev fel justrerar man under regattans gång...dvs total anarki men det funkar där...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 sep 2006, 15:01

Ravag skrev:
Seglaren,

Håller med om att bilder är förbaskat kul, skall bättra mig på den punkten om du lägger in dem till mig :roll: .

Jag måste dock ta bilderna efter målgången, har lite klabb innan :roll: . En sak till, om du köper en 707:a, segla aldrig spinnaker på 2 man. Att hålla ett spinnskot i var hand, storskotet i käften och ha rorkuten mellan benen i sättningarna är inget att rekomendera. 3 man gäller !

/Dan
Ja, jag kommer ihåg hur det var med H-båten, vi var mest 2 på den, men övning ger färdighet!

På tal om bilder så kommer här två från 24timmars i helgen. Se: http://www.wss.se/gallery/thumbnails.ph ... =32&page=1 för fler bilder dock inte på 707 vad jag kunde se vid en hastig genomgång.

Bild

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 16:13

Seglaren skrev:
Ravag skrev:
Seglaren,

/Dan
Ja, jag kommer ihåg hur det var med H-båten, vi var mest 2 på den, men övning ger färdighet!

På tal om bilder så kommer här två från 24timmars i helgen. Se: http://www.wss.se/gallery/thumbnails.ph ... =32&page=1 för fler bilder dock inte på 707 vad jag kunde se vid en hastig genomgång.
Seglaren,

Tack för bilderna, jag hittade fler på länken. Nu vet jag vilken båt det är, såg den på annons då den såldes för något år sedan. Den är för övrigt nästan syskonbåt med min gamla 707:a S-62.

De seglar sin 707:a mycket bra om man ser till resultaten de presterat. Ni seglar uteslutande i lättvind och 707:an klarar sig tydligen bra mot de expresser som är med.

Skall på med våtdräkten imorgon och skrapa kölen på den nya 707:an S-82 Assegai med hjälp av en is skrapa till en bilruta. Hela köl och bulb är täckt med ett 10 mm tjockt lager havstulpaner. Skall se om jag kan slipa lite lätt också under vatten. Man kan undra hur mycket den dåliga bottenytan på verkar farten. Nästa år skall det inte gå att skylla på sådant.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 sep 2006, 16:19

Ravag skrev:
Nästa år är det fast besättning, samma båt, vara i tid till start och träning som gäller. Tror inte mitt psyke klarar en segling till som igår.

/dan
Du inser väl att ingen tror dig... :twisted:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 sep 2006, 16:21

Seglaren skrev:

Jag lovar inget men visst är det kul med kort!
Dan du kan väl plåta från land när du skrapar havstulpaner... :P
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 16:32

Håkan skrev:
Seglaren skrev:

Jag lovar inget men visst är det kul med kort!
Dan du kan väl plåta från land när du skrapar havstulpaner... :P
Håkan,

Jag skall fotta den nya 707:an och visa hur den ser ut lite bättre än jag hunnit med tills nu. Det blir nog svårare att fotta samtidigt som jag skrapar eftersom jag sitter på bulben 1,2 meter under ytan samtidigt som jag skrapar. Min digitalkamera är inte vattentät.

Jag krängde ner den i tisdags och inspekterade botten men kockan blev så mycket att jag bara hann göra spår i snäckbältet (med spinnakerbommen :roll: ).

Imorgon skall den skrapas, få vindex, 2 nya råttor, inställd mast och fixerad avbärarlist (som ramlar av hela tiden). Idag har jag de 3 marodörerna hela kvällen (mina kära barn..)

/dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 sep 2006, 16:47

Ravag skrev:
Imorgon skall den skrapas, få vindex, 2 nya råttor, inställd mast och fixerad avbärarlist (som ramlar av hela tiden). Idag har jag de 3 marodörerna hela kvällen (mina kära barn..)

/dan
Vi kanske skulle starta ett kollektiv?
Jag tar hand om alla sex en kväll så att du kan skrapa botten,
så tar du hand om dem när jag vill segla, bra va? :P
Håkan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » fre 08 sep 2006, 10:20

Håkan skrev:
Ravag skrev:

/dan
Håkan,

Inte för att jag misstror dig som barnpassare men min fru skulle knappt tillåta GUD själv att passa våra barn. Hon pratar hela tiden om att de är de dyrbaraste vi har men jag försöker övertyga henne om att båtarna faktiskt borde kunna konkurrera :roll: :wink:

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 08 sep 2006, 10:32

Ravag skrev:
Håkan skrev:
Ravag skrev:

/dan
Håkan,

Inte för att jag misstror dig som barnpassare men min fru skulle knappt tillåta GUD själv att passa våra barn. Hon pratar hela tiden om att de är de dyrbaraste vi har men jag försöker övertyga henne om att båtarna faktiskt borde kunna konkurrera :roll: :wink:

/Dan
en känslig fråga...

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 08 sep 2006, 11:38

Absolut...man får hoppas att Dans fru inte läser det här forumet... :lol:

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » fre 08 sep 2006, 12:42

PelleL skrev:Absolut...man får hoppas att Dans fru inte läser det här forumet... :lol:
Pelle,

Min kära fru vet precis hur jag är och trots det väljer hon att vara gift med mig samt skaffa 3 barn :o . Därför spelar det ingen roll om hon läser inläggen eller ej. Fördelen med mig är att det enda jag är intresserad av förutom henne och barnen är båtar, bättre att jag är nere i hamnen och putsar båtar än att vara i stan och festa runt.

Alla är vi olika........

/Dan

Skriv svar