Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 07 sep 2006, 06:55

Seglaren skrev:
Ravage skrev:Seglaren,

Enligt vad jag hört från en mycket duktig seglare i Råå är Seacaten mycket snabb i förhållande till sitt lystal. Han jag pratade med vann det mesta då han seglade och höll ofta IF:arna efter sig på seglad tid. Och jag tycker IF:arna har ett gynsamt lystal.

Kanske en bra mellanbåt ?

/Dan
Du menar beräknad tid antar jag, det skiljer ju hela 0,1 i lys. Men som sagt, det kunde ju va nåt. Lätt, smidig billig och snabb för sitt lys. Ja, får väl köpa en i lönndom och avslöja här hemma hur det ligger till först i vår :twisted:
Nej jag menade på seglad tid, den duktiga killen jag pratade med hade visserligen något höjt lys tack vare ett mer optimalt roder men han höll faktiskt IF:båtarna bakom i på många kappseglingar. Fick det konfirmerat av en duktig IF seglare i Råå hamn.

Men precis som du säger kan detta inte vara en regel att man kan segla så pass mycket över sitt lys. Killen som seglade seacaten seglade över altlanten i en albin 57:a för ett par år sedan.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 07 sep 2006, 07:01

Seglaren skrev:
Ravage skrev:Seglaren,

Enligt vad jag hört från en mycket duktig seglare i Råå är Seacaten mycket snabb i förhållande till sitt lystal. Han jag pratade med vann det mesta då han seglade och höll ofta IF:arna efter sig på seglad tid. Och jag tycker IF:arna har ett gynsamt lystal.

Kanske en bra mellanbåt ?

/Dan
Du menar beräknad tid antar jag, det skiljer ju hela 0,1 i lys. Men som sagt, det kunde ju va nåt. Lätt, smidig billig och snabb för sitt lys. Ja, får väl köpa en i lönndom och avslöja här hemma hur det ligger till först i vår :twisted:
Nej jag menade på seglad tid, den duktiga killen jag pratade med hade visserligen något höjt lys tack vare ett mer optimalt roder men han höll faktiskt IF:båtarna bakom i på många kappseglingar. Fick det konfirmerat av en duktig IF seglare i Råå hamn.

Men precis som du säger kan detta inte vara en regel att man kan segla så pass mycket över sitt lys. Killen som seglade seacaten seglade över altlanten i en albin 57:a för ett par år sedan.

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2006, 07:21

Det är nog inte alldeles otänkbart att en Seacat har ett gynnsamt Lys. Båttypen finns i stort antal och är en typisk nybörjarbåt som kappseglas tillräckligt ofta för att vara med i tabellerna, men förmodligen inte så skickligt (för det mesta). För att Lystalet skall hamna på \"topp\" måste det finnas ett statistiskt underlag att räkna på, och enstaka triumfer väljer man bort som \"outliers\".

Kanske en strategi - att leta rätt på \"sleepers\", sätta kanonsegel på dessa och segla dessa en säsong eller två, tills dess att Lyskommitten vaknar och ändrar. Så säljer man sitt framgånsrika ekipage (har ju vunnit allt i klubben...) och letar rätt på någon ny modell som inte har ett sönderseglat lystal.

Jag tror själv att en Furioso med fina segel kunde vara en sådan \"sleeper\". Seacat, utan tvekan. IF:en däremot har ett \"helt rätt\" Lystal, om än bara för att den kappseglas aktivt av duktiga seglare. Vi skall heller inte glömma att att en båt med \"helt rätt\" Lys med all sannolikhet slår en båt som fått ett tilldelat Lys, för det är alltid för högt.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 sep 2006, 07:54

Ravage skrev: Nej jag menade på seglad tid, den duktiga killen jag pratade med hade visserligen något höjt lys tack vare ett mer optimalt roder men han höll faktiskt IF:båtarna bakom i på många kappseglingar. Fick det konfirmerat av en duktig IF seglare i Råå hamn.

/Dan
Ok! Ja, med rätt rorsman så och som Anders skriver ligger det nog en del i det också. Motsatsen är ju ex Express, Soling, If osv. Dessa skulle jag inte välja rakt av om jag vill segla LYS. Men samtidigt är det ju inte helt kul om man själv och alla andra "vet" att man seglar en underlysad (snygg ord) båt. Det är ju inte så kul i längden, men kanske ändå roligare än att segla en (nu kommer det ett snyggt ord igen) överlysad båt.

Men hur som helst så låter det som att Seacaten kanske inte seglar på sitt lys 0,92 utan lite bättre än så och det är ju bra. Närmare det sig 1,0 är det ok, långt undet det börjar bli lite väl långsamt.

Vad seglar Matsa på, kappseglar han med sin Seacat? Har verkar inte vara vid datorn därför det opersonliga tilltalet, kanske ni har bättre minne än jag och kan tala om vad som gäller hans Seacat, för det har säkert varit uppe i tidigare diskussioner.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 07 sep 2006, 08:37

en något provocerande inlägg kanske men jag fick höra av vår LYS-ansvarig att endast bästa båt med bäst utrustning. Men nu är väl den SeaCaten en one off och räknas inte längre in där...

Anders, Dan har provad det med \"sleepers\" och visat att det går men om det är roligt??? Lite segelglädje vill man väl också ha. Det är därför vi seglar Mustang 616, 707, 717 eller har man lite mer pengar en CB66. Komfort finns knappast på båtarna men de är så himla roliga att segla. Sedan är det en annan sak om de segla upp till LYS eller ej... i riktig starka startfält har antagligen vanliga familjelådor lättare att vinna. Ska väl inte klaga för det finns risk att för eller senare kommer det väl från sörmland eller västmanland kommentarer angående LYS-talet på Mustangen och det fast jag segla redan med 0,03 högre än de danska systrarna.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 07 sep 2006, 08:46

Seglaren skrev:
Vad seglar Matsa på, kappseglar han med sin Seacat? Har verkar inte vara vid datorn därför det opersonliga tilltalet, kanske ni har bättre minne än jag och kan tala om vad som gäller hans Seacat, för det har säkert varit uppe i tidigare diskussioner.
jag hittade följande sida med tips av Matsa om att Expressteamet som Matsa spöade hade en egen hemsida...

http://www.meningsfullt.se/knox/arkiv/m ... 006-09-041

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2006, 09:24

Jag tror absolut inte att Lys-kommiten räknar enstaka resultat från någon lokal tävling - ur statistisk synvinkel vore det helt förödande. Det kan ju faktiskt vara ren tur som gör att man vinner någon enstaka gång. Annars är ju principen rättvis: lystalet sätts efter bästa båt, helt rätt seglad. Den räknemodellen fungerar dock inte om man inte har pejling på om båtarna runt omkring är bra eller dåligt seglade. Jag misstänker starkt att det tar viss tid innan en båt har fått ett etablerat lystal och att det inte ändras dramatiskt på gamla, etablerade båtar vet vi ju.

Men så fort det blir statistiskt säkerställt att båten är \"snabb\" så åker talet upp, men jag tror inte att det räcker med att (t ex) du vinner några race en sommar i Mälaren, Dan vinner i Råå eller Matsa här och där med \"trimmat hopplock\".

Angående rolig segling har jag sagt det förr, och jag säger igen: Tycker man att \"långfärdsbåten\" är för tråkig, så kan man också få väldigt mycket seglingsglädje i en jolle, särskilt om man finns inom räckhåll för en klubb med sådan verksamhet. Men är en del av seglingsglädjen också att vinna blir det ju svårt för äldre - i jollar kanske man därför skall införa Fys, inte Lys... ;-)
Anders S

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 09:36

Vänta nu här ett tag....

Tusan vad känsligt det här med lystal är. Killen jag pratade om i Seacaten från förr var och är extremt duktig. Om han hade suttit i en IF hade han vunnit med den också. Precis som MiniMe skriver har jag själv precis seglat en båt som i andras ögon är en båt med gynsamt lystal men jag måste säga att Trissens lystal inte är mer gynsamt än IF:ens: IF:en går i alla vindar, du behöver aldrig bry sig om segelval och knappt bry dig om att trimma segel. Det enda du behöver bry dig om är att ha bra segel och segla på rätt håll. Den tvärdör inte om du har skotpunkten lite fel eller om du skotat 2 cm för mycket. IF:en är en enkel allroundbåt som jag faktiskt tycker seglar mycket bra för att ha 1,02 i lystal. Och just i denna klassen vet jag vad jag snackar om till skillnad mot det mesta annars....

Trissen sög på allvar, jag tyckte den hade för lite segelyta för dess klumpiga yttre och för dess vikt. Jag trodde att det skulle vara kul att segla triss eftersom jag tidigare inte brytt mig så mycket om fartupplevelsen utan mer om strategi och taktik (blir lätt så om man seglat IF mycket). Det finns dock gränser, att ha en båt som seglar så sakta som trissen är inte kul tycker jag. Man ligger där helt ensam i slutet och harvar. Givetvis kan man segla bra och vinna ändå men kul är det inte.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 sep 2006, 09:49

Ravag skrev:Det finns dock gränser, att ha en båt som seglar så sakta som trissen är inte kul tycker jag. Man ligger där helt ensam i slutet och harvar. Givetvis kan man segla bra och vinna ändå men kul är det inte.

/Dan
Håller med, det är roligare att komma först i mål och vinna än sist i mål och vinna :twisted:
Seglade på X-99 igår och det kändes riktigt skönt att komma tillbaka till en "riktig" båt igen :P
Dan, håll dig till snabba, kända båtar som tex 707 så får du nog roligast...
Är nu sugen på en X-99 igen om det inte vore det där med boendekomfort och backstag :cry:

Lycka till med dina båtar /

Gick det att se pricken på sista varvet?
Vi höll på att missa den men tappade nog bara ett par båtlängder då vi överseglat oss lite...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 09:58

Håkan skrev:
Ravag skrev:Det finns dock gränser, att ha en båt som seglar så sakta som trissen är inte kul tycker jag. Man ligger där helt ensam i slutet och harvar. Givetvis kan man segla bra och vinna ändå men kul är det inte.

/Dan
Håller med, det är roligare att komma först i mål och vinna än sist i mål och vinna :twisted:
Seglade på X-99 igår och det kändes riktigt skönt att komma tillbaka till en "riktig" båt igen :P
Dan, håll dig till snabba, kända båtar som tex 707 så får du nog roligast...
Är nu sugen på en X-99 igen om det inte vore det där med boendekomfort och backstag :cry:

Lycka till med dina båtar /

Gick det att se pricken på sista varvet?
Vi höll på att missa den men tappade nog bara ett par båtlängder då vi överseglat oss lite...
Håkan,

Ni seglade som raketer igår, jag fattade först inte varför ni drog ut så långt direkt men fattade senare att de lagt banan till C bojen istället för B som jag trodde...

Ni vann väl ? Vad kom den nordiska folkbåten, tyckte den låg långt fram för sitt lystal.

Vi seglade inte sista rundan, hela seglingen var en katastrof och vi seglade rakt in i hamnen efter 2:dra undanvinden eftersom vi batteriet var slut och vi hade därför inga lanternor. Man kanske kan skita i det men det känns lite omoraliskt. Jag tror dessutom inte vi hade överlevt ett varv till, jag börjar bli trött på att ta 5 minutersskottet i hamnen och vara så dåligt förberedd. Man vill så gärna ut och segla trots allt men igår var rolighetsgränsen passerad många gånger. Vi skulle stannat i hamn. Man kan dock inte skylla på någon annan än sig själv, är knoppen dum får kroppen lida.

Tacksam om du kan berätta vem som hamnade topp 3 ?

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 sep 2006, 10:31

De bestämde först banan till B men förvarnade om banbyte som det senare visade innan start, trist att ni missade det.
Tyckte själva att vi seglade stumt men rykte ändå rejält på övriga.
J/80:n fick en protest emot sig vid starten och gjorde en 720 så de såg vi inte röken av.
Vi vann med 19 sek marginal till Expressen som seglade lysande men vi två var sedan 5min före trean som kan ha varit Folkbåten men jag vet inte. Firsten hade för lite segel och kom nog långt ned.
Så när J/80 var borta och Firsten seglade dåligt och Melges24 inte var med var det rätt ensamt därframme...
Seglade som storskotare och backstagsgast och det kändes skönt att ha kontroll på både genua och storskot kontinuerligt och samtidigt sitta tätt intill rorsman för enkel kommunikation. Om man jämför med båtar utan backstag där man måste köra genuaskotet mycket mer och då antingen korskoppla eller ha en \"gubbe/gumma\" i lä.
Blev nu lite lyrisk över \"raka\" spridare och backstag och jag som hade bestämt mig för att nästa båt inte skall ha det...

Skall du segla sön/fre?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 sep 2006, 11:11

Känsligt med LYS, javvist, krig har startats för mindre :( Det är en av LYS-modellens nackdelar att det alltid finns utrymme för egna tolkningar och \"expertutlåtanden\". Och jag ska inte sticka under stol med att jag personligen tex hellre skulle se att MiniMe hade 1.09 eller 1.10 - det vore att ljuga att säga annat :twisted: Men som MiniMe själv säger ligger han ändå högre än Danskarna. Och det kan man ju fråga sig varför. Men illasinnade konurrenter fäster nog inte allt för stor vikt vid det utan fokuserar hellre på att Mustangen verkar mer potent än 707 och därför borde ha minst samma LYS som den. Men så är det ju det här med hur båten seglar, allt handlar ju inte om kvm och kg. Och att få ett LYS som är rättvist i alla väder är nog ogörligt.

Men jag håller med om att det i slutändan ändå är roligare med en rolig (snabb) båt om än missgynnad enligt LYS.

Nej, tur man inte sitter i LYS-kommittén! Undrar just om de går att bugga deras högkvarter - det är ju ett populärt sätt att skaffa sig relevant information på i dessa dagar :o

För att återgå till Seacaten så är jag sugen, men det verkar vara mer fart p farsan än jag trott så det är inte omöjligt med försäljning av hans Scanper redan till våren och då är det mer logiskt att tillsammans sikta på en 707 direkt då istället för att gå och köpa en båt till strax innan upptagning - men tänk om man alltid var rationell i sitt handlande, vad enkelt allt skulle vara då...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 12:52

Korrekt Lys

Förutsätter seriesegling med skiftande förhålland samt på olika platser.
på kvällseglingar är det oftast likartade förhållande och det gynnar alltid någon, det är så många Svenskar här...... :lol:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 07 sep 2006, 12:59

Seglaren skrev:Känsligt med LYS, javvist, krig har startats för mindre :( Det är en av LYS-modellens nackdelar att det alltid finns utrymme för egna tolkningar och "expertutlåtanden". Och jag ska inte sticka under stol med att jag personligen tex hellre skulle se att MiniMe hade 1.09 eller 1.10 - det vore att ljuga att säga annat :twisted: Men som MiniMe själv säger ligger han ändå högre än Danskarna. Och det kan man ju fråga sig varför. Men illasinnade konurrenter fäster nog inte allt för stor vikt vid det utan fokuserar hellre på att Mustangen verkar mer potent än 707 och därför borde ha minst samma LYS som den. Men så är det ju det här med hur båten seglar, allt handlar ju inte om kvm och kg. Och att få ett LYS som är rättvist i alla väder är nog ogörligt.

Men jag håller med om att det i slutändan ändå är roligare med en rolig (snabb) båt om än missgynnad enligt LYS.

Nej, tur man inte sitter i LYS-kommittén! Undrar just om de går att bugga deras högkvarter - det är ju ett populärt sätt att skaffa sig relevant information på i dessa dagar :o
Seglaren, det gäller väl också att ha en båt som är anpassad till de lokala förhållanden. Tyskarna har därför olika handikap i de olika regioner. Även LYS-kommiten är fullt medveten om att t.ex. en Maxi 77 kanppt har en chance i Mälaren med sina oftast lätta vindar men på västkusten då finns det folk som vill höja deras LYS. Mustangen är extrem lättvindsbåt men när det börja blåsa då gäller det att reva tidigt och dessutom kommer den korta vattenlinje har stor inverkan. Mustangen kommer väldig lätt upp till toppspeed men när andra båtar också närmar sig deras topphastighet så är Mustangen inte längre så överlägsen. På Svearnas t.ex. visade det sig i början av andra kryssen. Vi föll ner något i fältet. Något mer och det skulle ha varit dags att byta till fock med bättre höjdtagning som följd. Men precis i sådana gränsdragningar och i vindar över 5-7m/s är vi helt rökta och har inte en chance att segla upp till LYS-et. Hur det blir sedan när det blåser mer vet jag ej. Jag har inte haft en sådan besättning i sådana vindar att ge en rättvis bild. Men roligt har vi haft!!!!!!!! ...och vem har lyckats med en 90 graders broach (dvs. 90 graders krängning vid en broach)??? Tyvärr tog ingen kort... :lol:

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 07 sep 2006, 13:42

Håkan skrev:
Blev nu lite lyrisk över "raka" spridare och backstag och jag som hade bestämt mig för att nästa båt inte skall ha det...

Skall du segla sön/fre?

Mvh /
Håkan,

X99:an är en kanonfin båt, speciellt Tobbes som är i mint condition. MEN raka spridare och backstag är ingen höjdare sett ur hanteringssynvinkel. Kan du så välj en båt utan.

Jo tanken är att hinna vara med på söndag men då måste vi hinna få klart den nya 707:an och provsegla den en gång innan. Hela denna säsong har varit ett provesorium och nu känner jag att måttet är rågat för den typen av segling som vi bedriver.

Nästa år är det fast besättning, samma båt, vara i tid till start och träning som gäller. Tror inte mitt psyke klarar en segling till som igår.

/dan

Skriv svar