Hur går 707:an i lättvind ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 31 jul 2006, 13:27

matsa skrev:gissningarna fortsätter.... va dä en 11:a kanske????????????? fast dom är ju inte så dyra...
du kan be mej åka och ta en koll om det är nåt mer i dom trakterna Dan. det är så jävla trist när dom säger att det ser bra ut å ä så himla fint och när men sen kommer å ska titta så behöver man inte ens kliva ur bilen för att se att det bara är skit. då får man lust att göra nåt dumt :twisted:
JÄVLIGT tråkigt! man allvarligt alltså så kan du tjoa till så åker jag gärna och tar en koll om du skulle hitta nåt annat som verkar kul. 18 timmar i bilen är ju inte så roligt. SOV GOTT!!
Matsa,

Omständigheterna gör att jag inte kan säga vad det är för båt, du vet ju att jag inte håller inne på något i onödan. Dessutom håller jag inne på denna information för de nuvarande ägarnas skull.

Det skulle vara fruktansvärt vänligt att dig om du har möjlighet att förkontrollera ett eventuellt framtida "objekt". Vet inte hur många rundor jag varit i Stockholmsområdet och fått köra hem utan napp. Givetvis täcker jag alla dina utgifter för den vädefulla tjänsten !

Har sovit relativt bra, så bra man nu kan sova med en 2 årig dotters fotande i ryggen ....

Tack/Dan

Ravag

Inlägg av Ravag » mån 31 jul 2006, 15:58

Håkan skrev:
matsa skrev: på tal om alla småbaljor så kan man ju undra var tusan alla små segelbåtar tagit vägen? det är ju så nerskräpat i skärgården med massa bavaria och hanse så man blir spyfärdig! och en massa franska LYXåk åxå. dom är ju snyggare än dom tyska men nej usch!!! hellre en liten båt med mycket segel å mycket känsla än ett stort jävla as med inombordare å rullfock och ingen känsla. det verkar åxå som man inte får med nåt storfall till dom där stora dyra båtarna. det är ju väldigt konstigt för det borde ju ingå? man jag har nästan inte sett nån som har haft storen uppe. men stor soppatank har dom tydligen.
Här haglar fördomar och okunnighet...
Seglade IMS SM förra veckan, av 22 deltagare var 8 från X-Yacht och 7 från Beneteau. Det visar lite vilka som ligger i topp i båtdesign.
Seglade själv en 36.7 med storfall och tyvärr också soppatorsk.

Nu tror jag iofs att du menar Oceanis mfl men ändå :wink:

Sen tycker jag att det är en allmän häxjakt mot stora båtar som inte seglar. Jag håller dock med om att det är mycket småbåtar som kryssar pga olika omständigheter, de är unga, de har tid, de har ingen bra motor och framförallt har de sällan småbarn ombord. Men visst är det imponerande. Sålde just min Diva 399 som vi seglade med i alla väder men tyvärr måste man rätta sig efter familjen och kanske ta till motorn ibland. Allt för att komma fram till den där viken man siktat in sig på där barnen kan få springa av sig så att alla blir nöjda. Det fungerar mao inte att lägga till vid vilken kobbe som helst eller vid vilken tid som helst...

Det går att kombinera komfort, fart och känsla :P
Eftersom jag seglat allt möjligt flytetyg från smått till stort och med och utan barn kanske jag kan komma med ett inlägg i debatten. I mitt tycke ger småbåtar klart mest känsla för pengarna, kanske t.o.m mest känsla oavsett vad. Tror inte man behöver köpa annat en gammal 505:a resten av livet om det bara skulle handla om känsla. Sen kommer det här med fru och tursegling, sedan kompletteras detta med 1 barn och sedan flera barn....

Innan fru och barn kastade jag ut motorn och motorfästet och plastade igen hålen (gjorde i.o.f.s även så på trissen och 707:an :roll: ). Hade vi inte haft motor på Ravagen hade det dock begränsat båtlivet istället för att berika det. Vet inte hur många gånger frun och jag suttit sent en fredagskväll och plötsligt fått ett infall " nej va fan, vi drar över till Danmark inatt". Utan motor hade sådant inte varit praktiskt möjligt eftersom överfarten kan bli hur lång somhelst utan järngenuan.

Aldrig en familjebåt utan inombordare och aldrig en kappseglingsbåt med motor är min inställning. Sedan tycker jag man skall ha så liten båt man någonsin kan som endå tillfredställer individuella krav. Att ha en stor båt är definitivt inget mål i sig, en för stor båt begränsar båtlivet. Tror många som köper en 40 fotare hade fått mer ut av att köpa en 33 fotare. Billigare, enklare att hissa segel, lättare att segla och hantera i hamnen och sist men inte minst. Betydligt lättare att få hamnplats. Att komma insmygande på natten med en 40 fotare som är 4 meter bred och hitta en bra plats är nästan omöjligt, att ligga utanpå är ingen höjdare med 3 småungar som har maximalt spring i benen.

Att segla en stor båt har dock också en speciell känsla.Kraften, farten och tyngden är härlig och kan ej fås på en liten balja med 0,89 i lys. Summa summarum, var båt har sitt användningsområde. Det gäller bara att definiera vad som passar en själv och inte luras att att större eller mindre än idealet är bättre. Många som har "stora as" till båtar hade mått bättre med mindre och en del som snålar och köper "småbaljor" hade fått ett rikare båtliv om de bytt upp sig. De kanske t.o.m hade fått familjen med sig ut lite oftare.

/dan

Sailorx

Inlägg av Sailorx » mån 31 jul 2006, 19:09

Trådarna börjar konvergera på ett intressant sätt. Instämmer i mycket av vad Ravage framhåller.
Var och en får bestämma vilken båt de vill ha, och hur de använder dem. Den som går för motor har sina skäl, precis som den som kryssar sig igenom ett smalt sund.

Även jag har plastat igen motorhålen (RJ85), men med familj kör jag motor en hel del (annan båt). Besättningen skall trivas.

Inte bara kraften och farten är spännande med en större båt, komforten är många gånger av ett helt annat slag. Samtidigt minskar kontakten med vattnet, en del känsla försvinner.

Där jag nu seglar, 08-skärgård, är det inget problem med att hitta bra nattkvarter. Båtens storlek är inget egentligt hinder. Med större båt får jag också helt andra möjligheter att ligga bortom hamnar (stink!) i flera dygn.
Riktigt så är det inte på Sundet. eller på västkusten, förhållandena skiftar!

Och så kan man hålla på, för- och nackdelar med båtars storlek. Finns ingen ende på det.
Men det finns inget behov av moraliska pekpinnar om utnyttjandegrad resp hur båtarna utnyttjas (eller om mycket annat annat! Det blir lite syjunta över det hela).

/S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tis 01 aug 2006, 10:31

Att segla en stor båt har dock också en speciell känsla.Kraften, farten och tyngden är härlig och kan ej fås på en liten balja med 0,89 i lys. Summa summarum, var båt har sitt användningsområde. Det gäller bara att definiera vad som passar en själv och inte luras att att större eller mindre än idealet är bättre. Många som har \"stora as\" till båtar hade mått bättre med mindre och en del som snålar och köper \"småbaljor\" hade fått ett rikare båtliv om de bytt upp sig. De kanske t.o.m hade fått familjen med sig ut lite oftare.

/dan
Tänkvärt,Dan!

Jag håller med dig om det mesta,men inte allt.
Av andemeningen utläser jag att med \"idealet\" menas en medelstor båt i 31-34 fots klassen.

Jag har haft både en 31 fots Skerfekryssare och 34 fotaren Hild från 1899.
Bild

Ingen av båtarna har lockat familjen till båtliv.
Nu tror jag ju förstås att du menar moderna båtar,som First 31.7 eller kanske en Albin Nova.
Utmärkta båtar för en seglingssugen familj.

I vår familj på två vuxna och fyra barn mellan 10 och 17 år,är det många olika intressen,som gäller.
Båtliv är egentligen bara viktigt för mig.Delar av familjen kan hänga med ibland och uppskatta båtlivet,men inte mer än högst en vecka.
Då är det inte motiverat att hålla sig med större båt än vi har.

Vi har prövat att vara ute alla 6 ombord på Hild en midsommarhelg med Sail Yacht Society.Ett perfekt arrangemang från S.Y.S. sida,men det hjälpte inte.Det var rena katastrofen.\"Hild är din dröm,men inte vår!\"
Jag var djupt besviken!Hade dom gillat det hela,hade jag köpt tillbaka båten omgående!
Veckan efter seglade vi J 17 med 5 ombord i 6 dygn.
Det fungerade betydligt bättre.
Senare års seglingar,har bekräftat småbaljans fördelar.Åtminstone 4 av oss trivs bra med den lilla pärlan.

I vårt fall skulle inte familjen följa med ut,om vi hade större båt.De föredrar sommarstugan vid havet istället.
Visst förstår jag dom,stugan är ett drömställe för vem som helst.
Det är bara för en gammal sjöbjörn att gilla läget och segla till familjen i stugan istället!

Hälsn.Miwa

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 01 aug 2006, 12:27

matsa skrev:häckroder får vänta ett tag, för det blir lite struligt i sittbrunnen om rorkulten kommer så långt bakifrån och storskotet måste ju flyttas åxå. jag funderar på det där varje gång jag är ute men jag har inte kommit på lösningen än. angående ev prestandaökning så är det tyvärr så att det känns att hela båten går mycket trögre än exempevis MYn. den går 1-1,5 knop långsammare med en 2 hästare i stiltje. på undanvind så känns den åxå mkt trögre än MYn i medsjö, men va faan.... den känns jävligt trevlig alla fall. åtminstone så länge jag inte har MYn i spat å kan jämföra. det får väl bli vartannat år i sjön för båtarna. efter förra veckans RJ-segling på västkusten som var en oerhört positiv upplevelse, så var man ju lite nyfiken på att känna hur sea caten skulle kännas idag. jag tyckte att RJ var låg o fin och rätt smidig o lätthanterlig. den gick fint i sjön åxå, med tyngd genom svallvågorna från alla sjukt stora motorbåtar. men sea caten kändes jättebra alla fall. det var nästan som att segla MY. den kändes lätt och gick fint i sjön och allt funkar så himla bra nu på båten. så det var kul att segla med den igen. en jävla tur faktiskt!! jag trodde att jag skulle bli tvungen att köpa RJ 85 men icke! skönt!!! jag tyckte bara att sea caten hade blivit bättre och finare än innan RJ-veckan. fast jag gillar RJ alla fall. ja tror dä alla fall?? fast det är bättre med en liten smidig båt. det känns som att det är viktigare att ha en båt som man kan ta med sej på trailer efter bilen. det sparar mycket tid. så nästa år ska ruffmyn bli klar och trailern åxå. sen äre bara å dra iväg. västkusten ena veckan, haparanda nästa vecka, sen ner till danmark kanske. det ger lite större möjligheter. den tiden är förbi när man va ute 6 veckor i sträck. det känns åxå som jag har seglat till dom ställen man hinner på en normal semester. så nu skare bli små båter och trailer.
fint med 54 kvm på J17. då känner man när det brallar i. på J11an så kunde jag få upp max 51kvm med största spinnakern. det var kul för i lätta vindar seglade man om många förvånade storbåtsägare som inte fattade nånting. najsit värre!
på tal om alla småbaljor så kan man ju undra var tusan alla små segelbåtar tagit vägen? det är ju så nerskräpat i skärgården med massa bavaria och hanse så man blir spyfärdig! och en massa franska LYXåk åxå. dom är ju snyggare än dom tyska men nej usch!!! hellre en liten båt med mycket segel å mycket känsla än ett stort jävla as med inombordare å rullfock och ingen känsla. det verkar åxå som man inte får med nåt storfall till dom där stora dyra båtarna. det är ju väldigt konstigt för det borde ju ingå? man jag har nästan inte sett nån som har haft storen uppe. men stor soppatank har dom tydligen.
nähe man får väl kolla båtannonser å se om man kan hitta nån svinbillig sea cat som man kan ha som vinterbåt. om nån känner till nån eller ser nån för max 5000 så är jag intresserad. här ska seglas i vinter.
jag tror att Dan köpt en havsfidra idag. några andra gissningar???
Matsa,

Hur mycket tror du en halvrisig MY kostar en mörk höstdag? Är lite sugen på den båtmodellen, vill ha en båt som är en riktig blekskenare men som kan seglas ensam eller på 2.

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » tis 01 aug 2006, 13:26

10-15 max!! jag har skitbråttom nu för jag ska ut å riva bort pulpiten på sea caten å försöka testa nya kevlargenuan, men jag återkommer ang MY. skönt att du är inne på rätt spår. /M

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 01 aug 2006, 14:25

Dan, det finns en Banner 23 till salu. Visserligen 10 ggr dyrare än My'n men troligen också roligare... :)

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 01 aug 2006, 14:35

MiniMe skrev:Dan, det finns en Banner 23 till salu. Visserligen 10 ggr dyrare än My'n men troligen också roligare... :)
Jag fick ditt IM men hann inte svara, har varit på sjukan med yngste sonen. Han hade dålig syn trodde de efter första undersökningen. Denna gången gick det perfekt. Förutom en sak....han anvisades med att bilden "inte är någon måne, det är en båt som står på fören.....". Kul att båtkänslan finns i generna...

Banner 23:an är för dyr för att vara så gammal. Köper hellre en Melges 24 för de pengarna (man får visserligen lägga till några tusen men ändå).

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 01 aug 2006, 15:29

Ravage skrev:
MiniMe skrev:Dan, det finns en Banner 23 till salu. Visserligen 10 ggr dyrare än My'n men troligen också roligare... :)
Jag fick ditt IM men hann inte svara, har varit på sjukan med yngste sonen. Han hade dålig syn trodde de efter första undersökningen. Denna gången gick det perfekt. Förutom en sak....han anvisades med att bilden "inte är någon måne, det är en båt som står på fören.....". Kul att båtkänslan finns i generna...

Banner 23:an är för dyr för att vara så gammal. Köper hellre en Melges 24 för de pengarna (man får visserligen lägga till några tusen men ändå).

/Dan
det blir dock det dubbla.... (i pris)

Ravag

Inlägg av Ravag » tis 01 aug 2006, 16:32

MiniMe skrev:
Ravage skrev:

/Dan
det blir dock det dubbla.... (i pris)
Höll på att köpa en fin Melges för en tid sedan för 150 000 sek. Det gäller bara att vara på G när det kommer ett tillfälle.

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » ons 02 aug 2006, 07:11

hallå Ravage!
köpte för kort spinnakerfall häromdan (jävligt klantigt) så jag åker nog till stockholm å handlar nytt imorgon torsdag, ifall jag ska kolla på nån båt åt dej? provhissade kevlargenuan igår och tog bort pulpiten och främre mantågsstöttefästet och satte igen 22 hål. sen ska jag bara tejpa allt som ev kan vara vasst, sen jävlar ska jag ut å testa. den såg grymt läcker ut vid bryggan. återkommer ikväll ang MY. det finns förresten en på blocket tror jag. han har fixet en hel del bra grejor på den och har tydligen vettiga segel. det kanske kan va nåt? den är inte jättebillig men du vet ju vad det kostar att \"bara fixa det å det\" /m

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 02 aug 2006, 10:03

matsa skrev:hallå Ravage!
köpte för kort spinnakerfall häromdan (jävligt klantigt) så jag åker nog till stockholm å handlar nytt imorgon torsdag, ifall jag ska kolla på nån båt åt dej? provhissade kevlargenuan igår och tog bort pulpiten och främre mantågsstöttefästet och satte igen 22 hål. sen ska jag bara tejpa allt som ev kan vara vasst, sen jävlar ska jag ut å testa. den såg grymt läcker ut vid bryggan. återkommer ikväll ang MY. det finns förresten en på blocket tror jag. han har fixet en hel del bra grejor på den och har tydligen vettiga segel. det kanske kan va nåt? den är inte jättebillig men du vet ju vad det kostar att "bara fixa det å det" /m
Matsa,

Tack för erbjudandet! Har dock inga fler på "g" i det området. Tror faktiskt jag väntar tills alla tar upp, köper ingen båt utan att lyfta den och det vet vi ju alla hur lätt det kan vara ibland :roll: .

Kan du inte få in några bilder på båten, bland det bästa som finns är att hiva loss gammalt tungt skit, plasta igen hålen och se hur vattenlinjen plötsligt ligger några mm längre ner. Får man sedan skämma bort sig med en kevlar genua är lyckan gjord. Bilder för tusan !!

Hur har dina kappseglingar gått i år ?

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » ons 02 aug 2006, 21:17

kappseglandet har kommit av sej helt. harkört 2 räjs med seacaten bara. i det första hittade vi en bättre än dom flesta att segla. men efter att kollat banbeskrivningen så visade det sej att det var bara att vända å segla tillbaka och ta samma väg som alla andra. vi kom 4 min efter segraren men vi blev alla fall inte diskade. skit!!! rejs 2 vann vi lätt, BRA!! nu äre ju tjörn runt då men det är ju sista anmälningsdan idag och MYns roder står 1,5 mil från båten och är inte klart. byxelkroken i höstas va ju rätt blåsigt på söndagen så det fick bli nya roderbeslag som naturligtvis inte passade utan krångel. därför åkte seacaten i spat och sen blev det som det blev med allt. vi skiter i tjörn runt i år men det känns rätt jobbigt att inte kunna va med, men det känns bättre den 19de när det är stiltje därnere IGEN!! kanske?? vi åker nog till västerås och gastar på mustangen istället. jag ska bara försöka få tag på min gast som är på rymmen. jag är inte så bra på att fixa bilder så det blir nog inget av med det. den är inte ett skit att se heller för den delen. den ser bara ljust gråvit tråkig ut. den ser inte ens fräsig ut. den ser ut som en gammal pensionär, grå, men den har röda fina snören. alltid nåt! var ute en stund på em å skulle testa nya k-genuan. -suck!! det var jävligt byigt och blåste rätt hårt. jag kan ju säga att man blev ju inte direkt jätteglad över att se hur den såg ut. jag fick onästan ont i magen för jag köpte en kevlarfock till ruffMYn i våras. det var bara att sticka hem å hämta den å ner till Furren istället som har längre förstag, och hissa focken för att se hur den såg ut. -bättre! kanske rent av riktigt bra.? även utan lattor. sen hissade jag genuan en gång till å fotade av den med lånad kamera, så imorrn ska jag ringa å gnälla. -varför kan man ALDRIG köpa segel och tycka att man fått ett kanonbra segel?? det enda segel jag tyckt varit välsytt och haft fin form är en skitliten stormfock från kabat. men den är ju inte så himla användbar. ja menar man sliter ju knappast ut den. 2ggr om året kanske den kommer fram, men då kan man ju njuta av att den är jävligt välsydd och har bra form. jag är så trött på segeltjafs så snart vete faan........?? motorbåt kanske vore nåt?. det är nästan så man skulle testa en rolly tasker-genua för 2800 spänn? janäe jag ringer å pratar med dom om genuan så får vi se vad dom säger. jag är väl knappast deras viktigaste kund? man har ju ingen 12a direkt. tur man har den gamla genuan kvar. sydd av kanonsegel för minst 25 år sen. måste jobba lite nu men återkommer lite senare ang ditt nyväckta MY-intresse

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 02 aug 2006, 22:09

matsa skrev:kappseglandet har kommit av sej helt. harkört 2 räjs med seacaten bara. i det första hittade vi en bättre än dom flesta att segla. men efter att kollat banbeskrivningen så visade det sej att det var bara att vända å segla tillbaka och ta samma väg som alla andra. vi kom 4 min efter segraren men vi blev alla fall inte diskade. skit!!! rejs 2 vann vi lätt, BRA!! nu äre ju tjörn runt då men det är ju sista anmälningsdan idag och MYns roder står 1,5 mil från båten och är inte klart. byxelkroken i höstas va ju rätt blåsigt på söndagen så det fick bli nya roderbeslag som naturligtvis inte passade utan krångel. därför åkte seacaten i spat och sen blev det som det blev med allt. vi skiter i tjörn runt i år men det känns rätt jobbigt att inte kunna va med, men det känns bättre den 19de när det är stiltje därnere IGEN!! kanske?? vi åker nog till västerås och gastar på mustangen istället. jag ska bara försöka få tag på min gast som är på rymmen. jag är inte så bra på att fixa bilder så det blir nog inget av med det. den är inte ett skit att se heller för den delen. den ser bara ljust gråvit tråkig ut. den ser inte ens fräsig ut. den ser ut som en gammal pensionär, grå, men den har röda fina snören. alltid nåt! var ute en stund på em å skulle testa nya k-genuan. -suck!! det var jävligt byigt och blåste rätt hårt. jag kan ju säga att man blev ju inte direkt jätteglad över att se hur den såg ut. jag fick onästan ont i magen för jag köpte en kevlarfock till ruffMYn i våras. det var bara att sticka hem å hämta den å ner till Furren istället som har längre förstag, och hissa focken för att se hur den såg ut. -bättre! kanske rent av riktigt bra.? även utan lattor. sen hissade jag genuan en gång till å fotade av den med lånad kamera, så imorrn ska jag ringa å gnälla. -varför kan man ALDRIG köpa segel och tycka att man fått ett kanonbra segel?? det enda segel jag tyckt varit välsytt och haft fin form är en skitliten stormfock från kabat. men den är ju inte så himla användbar. ja menar man sliter ju knappast ut den. 2ggr om året kanske den kommer fram, men då kan man ju njuta av att den är jävligt välsydd och har bra form. jag är så trött på segeltjafs så snart vete faan........?? motorbåt kanske vore nåt?. det är nästan så man skulle testa en rolly tasker-genua för 2800 spänn? janäe jag ringer å pratar med dom om genuan så får vi se vad dom säger. jag är väl knappast deras viktigaste kund? man har ju ingen 12a direkt. tur man har den gamla genuan kvar. sydd av kanonsegel för minst 25 år sen. måste jobba lite nu men återkommer lite senare ang ditt nyväckta MY-intresse
Matsa,

Segel är ett aber utav stora mått. Mina Turkiska är ju som sagt inga höjdare de heller. Har svindyra Doyle segel till Ravagen som är lika kass fast på andra sätt. Att köpa segel till uddabåtar är förknippat med stor chanstagning verkar det som.

Jag har frågat dig en gång innan men fick inget riktigt svar, frågar igen. Hur många båtar har du egentligen ?

Vi seglade onsdagssegling ikväll, blåste ingenting. Totalt kass för Trissen eftersom den behöver över 8 m/s för att röra sig då den saknar genua. Vi gjorde även en strategisk miss på första kryssen så man kan inte bara skylla på båten. Vet inte hur många gånger i mitt liv jag bestämt mig för att följa en strategisk plan och sedan frångått den eftersom "inte fan kan vi slå nu, det går ju så fint...". Ja ja man lär så länge man lever hoppas man i.a.f.

Vi har inte heller hunnit segla mycket i år, vi skulle träna en massa och det enda vi gjort är att vara med 3 veckoseglingar. Inte en enda träningsrunda. Vår serie är 4-3-4 tills nu och jag hoppas på mer vind nu i höst. Trissen är faktiskt bland de svåraste båtar jag haft när det gäller att hålla farten på kryssen. Sitter man lite fel eller tar en enda våg fel får man börja om från noll (knop alltså). Men man får se det positiva i det hela. Kan man hålla fart på den baljan kan man hålla fart på allt annat.

Tror 707:an blir lite lättare.

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » ons 02 aug 2006, 22:46

först nåra svar:
Miwa! på J11 bilden är det en mindre spinnaker än den största. jag hade en som var 10kvm större åxå. båten pallade faktiskt för den åxå, märkligt nog.
håkan! min First-erfarenhet är inte så omfattande. 32,5S. not so funny!! inbyggd broms! hemsk att styra
Ravage! antal båtar kvar: 3 st !!!! ja eller kanske 3 1/2 då men jag räknar det som 3 BARA!!
ang MY så kan jag väl säga att det är den trevligaste lilla båt som jag seglat. pigg o lättdriven och med bra segel går den kanon även när det brallar i. jag hade faktiskt en gammal fiveOfive för länge sen, men det blev så jävla blött. annars var det kul. jag tror att kalmar eller var det förjestads-MYn är ett bra köp. du kan få en för hälften av vad han begär men han har fixat bland annat röstjärnsinfästningarna och plastat iordning under mastfoten så jag tror den är rätt schysst. det verkade ju vara bra segel åxå. sen köper du linor kullagerblock å råttor för 10-15-tusen tar fram borrmaskinen. sen kan du lätt rejsa den själv med spinnaker. du behöver ju inte ens gå upp på däck för att gippa. allt är så himla enkelt å lätt. köp den! du får garanterat roligare segling än med din \"långfärdstriss\". ja har haft en sån åxå en gång i tiden.
- näe faan nu äre bara 15 minuter kvar innan anmälningstiden till tjörn runt går ut. jag kan inte stå emot längre! jag MÅSTE anmäla mej! får se sen om jag orkar fixa till båten men anmälan måste göras nu eller aldrig!!

Skriv svar