Hur går 707:an i lättvind ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 02 jul 2006, 22:35

J@nne skrev:Hej Dan och grattis till ytterligare ett köp av segelbåt, :lol:
Den aktuella båten är väl möjligen inte den som står på industriområdet vid Tagenevägen på en inhägnad invid gatan? Den röda?

/Janne
Janne,

Tackar ! Nej denna är vit. Skall försöka hämta hem den på torsdag och fotta den. Det blir den hemmasvetsade trailern igen. Det blir samma avstånd som förra gången.

Har du seglat med Dominanten ordentligt ännu, hur fungerar gennakern ?

/Dan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 03 jul 2006, 04:17

Tackar som Frågar Dan, Den funkar kanon och gennakern är en delikat känsla att hissa upp. Och kan tilläggas att båten INTE är till salu än på länge :wink:
Efter att ha inventerat \"vår\" hamn så har jag koll på att det finns 3 st, 78:or och en 95:a i hamnen, men jag kan ha missat nån, alla är ju inte inne samtidigt. (2300 båtar)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 03 jul 2006, 07:04

Ravage skrev:
Seglaren skrev:Kul Dan och lycka till!
Fasen, synd att du inte är lika insnöad på hemsidor som båtprojekt :D Vore kul om du hade en hemsida där man kunde följa alla dina "galna" upptåg. Det är alltid skoj att kika på andras projekt. När kommer nya focken till Trissen och vem får sy den?
Det blev fel tråd anar jag ...

Svarar ändå. Hemsidor är jag ingen höjdare på, tyvärr. Tror den nya focken får sys av Edman sails. Han är riktigt duktig och finns i malmö. 707:a seglen skulle egentligen gå till Ottossons men de svarar inte, de har kanske blivit uppköpta. Går isåfall till Lundh,Uk syversen eller Kinnevik.

Hur går det med Scanpern ?

/Dan
Jo, det blev fel tråd, vet int ehur det gick till :oops: Ja Edman lär ju vara bra. Köpte en "flex-entry" fock och stor av honom när jag hade H-båten. Himla bra med båtar som inte har genua, utan bara fock och ändå seglar bra!

Scanpern, jo det går bra men jag har sålt den - till min far! Jag verkar inte ha samma energis om du och det kändes rätt, jag fick ju en bra båtplats och snodde dessutom lite grejor från båten :D innan jag sålde den... Nu blir den väl omhändertagen och farsan är mer engagerad än på länge vilket är bra. Han snackar om roder i kolfiber, fockbom och lite annat och det är ju bra för gör han det till sin båt åker min Guy 22 med av rena farten :)

På tal om roder så är det inga smidiga pjäser - det är ju som att släpa runt på en extra utombordare, väldigt tungt på Guy 22:an säkert lika tungt på Scanpern. Vi har bara varit ute en kort sväng med Scanpern och den är trevlig att segla, bra sittbrunn och lättarbetat däck, känns större och finns gott om plats utan att man springer på varandra.

Ska bli intressant att följa 707-projektet också! :D
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravag

Inlägg av Ravag » mån 03 jul 2006, 13:54

Seglaren skrev:På tal om roder så är det inga smidiga pjäser - det är ju som att släpa runt på en extra utombordare, väldigt tungt på Guy 22:an säkert lika tungt på Scanpern. Vi har bara varit ute en kort sväng med Scanpern och den är trevlig att segla, bra sittbrunn och lättarbetat däck, känns större och finns gott om plats utan att man springer på varandra.

Ska bli intressant att följa 707-projektet också! :D
Jaha, den omsattes snabbt. Farsan din blir säkerligen nöjd med båten.

På tal om roder så håller jag med dig, de väger hur mycket somhelst och har ibland helt fel form. På trissen väger det ca 30 kg men har bra form och på 707:an väger det inte så blodigt men har fel form. Mitt eviga problem är vad som händer med lystalet om man vill vara laglig. Kan man "bara" fixa till ett i kolfiber och förvänta sig samma lystal ?

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 03 jul 2006, 18:24

...kolla med klassreglerna. om det är inte tillåten enligt de så finns bara sättet att ansöka om cert och då vet man ej hur det går.... :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 14 jul 2006, 13:23

Ja så var 707:an hemma, fick den via en transportfirma imorse. Mycket kan man säga men det är ingen skönhet. Skall försöka få in några bilder för kontinuitetens skull.

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 14 jul 2006, 13:30

Ravage skrev:Ja så var 707:an hemma, fick den via en transportfirma imorse. Mycket kan man säga men det är ingen skönhet. Skall försöka få in några bilder för kontinuitetens skull.

/Dan
Kul! Och ja, ta fram kamera och visa oss så att vi kan förfasa oss och le åt dina galenskaper bakom din rygg :wink:

Själv lyckades jag få tid till att skruva dit två avlastare igår så nu är det bara ett sjysst bomuthal och bättre akterstagsjustering sen kan jag ge mig ut i friskare vindar är 3 m/sek med min lilla båt :D

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 14 jul 2006, 14:30

matsa

Inlägg av matsa » ons 19 jul 2006, 23:44

den ser väl inte så jävla illa ut?? inte på bild alla fall. om du bygger nytt roder så vill jag köpa ditt gamla. jag har nämligen en plan... /m

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 22 jul 2006, 22:43

Matsa,är det som jag tror,att en seacat är inblandad i planen?

Miwa

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 23 jul 2006, 01:03

matsa skrev:den ser väl inte så jävla illa ut?? inte på bild alla fall. om du bygger nytt roder så vill jag köpa ditt gamla. jag har nämligen en plan... /m
Matsa,

Jag tycker den är ganska sunkig, men å andra sidan har jag relativt höga krav på hur en segelbåt skall vara. Har inte planer på att byta ut rodret till nästa sässong men om planerna skulle ändras hör jag av mig !

/Dan

matsa

Inlägg av matsa » lör 29 jul 2006, 07:46

Miwa!
kanske det??
jag ska hämta nya kevlargenuan i veckan som kommer och så blir det större spinnaker å lys-cert. då vill man ju ha ett roder som det inte knakar i.
har förrestan varit å seglar RJ en vecka på västkusten å kom hem igår kväll. dä va INTE fel!! nästa år får det bli 2 veckor, med egen båt, så man vet att grejorna funkar

Ravage!
jag väntar......

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 29 jul 2006, 11:09

matsa skrev:Miwa!
kanske det??
jag ska hämta nya kevlargenuan i veckan som kommer och så blir det större spinnaker å lys-cert. då vill man ju ha ett roder som det inte knakar i.
har förrestan varit å seglar RJ en vecka på västkusten å kom hem igår kväll. dä va INTE fel!! nästa år får det bli 2 veckor, med egen båt, så man vet att grejorna funkar

Ravage!
jag väntar......
Matsa,

Jag har haft det lite rörigt på sista tiden, har nog missat vad du väntar på. 707:an är hemma och står på land. Skulle fått med en båtvagn men då jag tog emot tranporten framkom det att de ej fått med båtvagnen. Fick doppa båten en vecka innan jag modifierat Triss trailern. Nu står 707:an på land och kommer att göra så minst 8 månader. Den skall helrenoveras. Nya segel är beställda hos ottosson. De skall ha bäst koll på 707:orna.

När det gäller Ravagen fungerar den suveränt som familjebåt, vi har varit ute en hel del.

När det gäller Trissen har den nu fått uppleva 2 kappseglingar (ingen träning alls :roll: ). Sista på vårseglingarna och första på höstseglingarna. Det är ingen lätt båt att kappsegla med, den går helt ok över 8m/s men är ruskigt känslig för motsjö och lite vind (vilket det brukar bli på onsdagsseglingarna i Råå hamn. Min kollega och gast har nu varit ute 2 gånger i sitt liv och vi har kommit fram till att det är bäst att jag styr på kryssen och han på undanvinden då det blir lite tufft för honom med alla manövrar i samband med spinnaker sättning, tagning och att antal gippar. Han kommer snart i alla rutiner och först då kan vi ha en vinstchans. Resultatet på de 2 seglingar vi varit med på är 4 och 3. Vi har seglat strategiskt korrekt men våra manövrar har varit mer eller mindre katastrofala. Det tar också lite tid att lära sig segla en veritabel balja till båt. Trissen är dock enormt sjövärdig, desto mer det blåser desto bättre känns båten!

Har dessutom fått ordning på storen och focken. Storen behöver en spikrak mast och 2 rejält mjuka, profilerade lattor i toppen för att stå bra. Focken är som sagt inte optimal men genom att räta upp masten och köra helt utan rejk blir avståndet mellan topp och skotpunkt sådant att det precis går att stänga akterliket. Har kopplat in loggen och har noterat att kryssvinklen är 40 grader och farten 4,7-5,2 knop på kryssen i mellanvind. Om vinden mojnar till ca 4 m/s och sjön ligger kvar tvärstannar båten trots att man faller och justerar om skotpunkterna. Har dock kommit fram till att Trissen Norlinen INTE är någon lysfuskare om man håller sig till reglerna och kör fock(vissa tror genua är tillåtet).

Tror dock att Trissen är en bra övningsbåt för min kollega och mig, kan man få den att gå bra på en stampig kryss i lite vind kan man få allt att segla bra. Definitivt en 707:a som är fit for fight till 2007.

Skall upp till Stockholm imorgon och kolla på en annan båt...

mvh /Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 29 jul 2006, 12:32

Ravage skrev: Skall upp till Stockholm imorgon och kolla på en annan båt...

mvh /Dan
Ha! Business as usual. Var själv i kungliga huvudstaden häromdagen och köpte mig en Vega! Jo, det är sant. Så nu har jag en Guy 22 till salu!

Förutom att jag tror att Vegan blir en bra familjeskuta med bra däck att gå på för små barnfötter, rejäl sittbrunn och toa med tank osv ska det bli en kul utmaning att också få fart på skutan på klubbseglingarna :D

Låter som att ni har bra fart på Trissen ändå med de placeringarna och de förutsättningarna.

OK, ha det bra alla i sommarvärmen - även om en del semstrar tar slut nu :(

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 29 jul 2006, 15:04

Seglaren skrev:
Ravage skrev: Skall upp till Stockholm imorgon och kolla på en annan båt...

mvh /Dan
Ha! Business as usual. Var själv i kungliga huvudstaden häromdagen och köpte mig en Vega! Jo, det är sant. Så nu har jag en Guy 22 till salu!

Förutom att jag tror att Vegan blir en bra familjeskuta med bra däck att gå på för små barnfötter, rejäl sittbrunn och toa med tank osv ska det bli en kul utmaning att också få fart på skutan på klubbseglingarna :D

Låter som att ni har bra fart på Trissen ändå med de placeringarna och de förutsättningarna.

OK, ha det bra alla i sommarvärmen - även om en del semstrar tar slut nu :(
Det var som tusan en Vega! Ja där ser man. Har seglat en Vega på en kappsegling "Ven runt" för många år sedan. Den mår inte heller bra av att kryssa i motsjö och lättvind men annars går den ganska bra efter vad jag förstår. Perfekt familjebåt i den prisklassen och om du får ett infall att fortsätta runt jorden går det bra det också...

Såg en Guy 22:a i Rungsted (Danmark) för någon helg sedan. Tror den var Svensk men inga folk fanns i båten för tillfället.

Jo Trissen rör väl sig lite grand, det mest otroliga var väl att vi kom före en Skippi 650 och en C55:a på seglad tid, skippin hade 1,16 i lys och vi 0,89. Med Gennakern uppe drog de ifrån sakta men på kryssen gick vi något bättre tack vare att vi klockade skiftena relativt bra. Annars är jag lite skeptisk till att vi kan få riktig fart på den lilla trinda Trissen. Den skulle må bra av 3 meter högre mast....

Men...det beror säkert på oss själva, man bör ju ge den och oss mer än 2 seglingar innan man förkunnar dommen...

Ha det gott i sommar ! /Dan

Skriv svar