matsa skrev:Miwa!
kanske det??
jag ska hämta nya kevlargenuan i veckan som kommer och så blir det större spinnaker å lys-cert. då vill man ju ha ett roder som det inte knakar i.
har förrestan varit å seglar RJ en vecka på västkusten å kom hem igår kväll. dä va INTE fel!! nästa år får det bli 2 veckor, med egen båt, så man vet att grejorna funkar
Ravage!
jag väntar......
Matsa,
Jag har haft det lite rörigt på sista tiden, har nog missat vad du väntar på. 707:an är hemma och står på land. Skulle fått med en båtvagn men då jag tog emot tranporten framkom det att de ej fått med båtvagnen. Fick doppa båten en vecka innan jag modifierat Triss trailern. Nu står 707:an på land och kommer att göra så minst 8 månader. Den skall helrenoveras. Nya segel är beställda hos ottosson. De skall ha bäst koll på 707:orna.
När det gäller Ravagen fungerar den suveränt som familjebåt, vi har varit ute en hel del.
När det gäller Trissen har den nu fått uppleva 2 kappseglingar (ingen träning alls

). Sista på vårseglingarna och första på höstseglingarna. Det är ingen lätt båt att kappsegla med, den går helt ok över 8m/s men är ruskigt känslig för motsjö och lite vind (vilket det brukar bli på onsdagsseglingarna i Råå hamn. Min kollega och gast har nu varit ute 2 gånger i sitt liv och vi har kommit fram till att det är bäst att jag styr på kryssen och han på undanvinden då det blir lite tufft för honom med alla manövrar i samband med spinnaker sättning, tagning och att antal gippar. Han kommer snart i alla rutiner och först då kan vi ha en vinstchans. Resultatet på de 2 seglingar vi varit med på är 4 och 3. Vi har seglat strategiskt korrekt men våra manövrar har varit mer eller mindre katastrofala. Det tar också lite tid att lära sig segla en veritabel balja till båt. Trissen är dock enormt sjövärdig, desto mer det blåser desto bättre känns båten!
Har dessutom fått ordning på storen och focken. Storen behöver en spikrak mast och 2 rejält mjuka, profilerade lattor i toppen för att stå bra. Focken är som sagt inte optimal men genom att räta upp masten och köra helt utan rejk blir avståndet mellan topp och skotpunkt sådant att det precis går att stänga akterliket. Har kopplat in loggen och har noterat att kryssvinklen är 40 grader och farten 4,7-5,2 knop på kryssen i mellanvind. Om vinden mojnar till ca 4 m/s och sjön ligger kvar tvärstannar båten trots att man faller och justerar om skotpunkterna. Har dock kommit fram till att Trissen Norlinen INTE är någon lysfuskare om man håller sig till reglerna och kör fock(vissa tror genua är tillåtet).
Tror dock att Trissen är en bra övningsbåt för min kollega och mig, kan man få den att gå bra på en stampig kryss i lite vind kan man få allt att segla bra. Definitivt en 707:a som är fit for fight till 2007.
Skall upp till Stockholm imorgon och kolla på en annan båt...
mvh /Dan