2:a segelbåten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Yosef

2:a segelbåten

Inlägg av Yosef » fre 13 aug 2004, 15:08

Hejsan!
Nu har jag haft min mycket trevliga IF ett par år och börjar fundera på att byta upp mig.

Jag hade tänkt mig prisklassen 100' - 200' kr. Men helst runt (100' kr)
Krav:
+Vettig toa.
+hyffsade seglingsegenskaper.
+Bra kölinfästning.

Det är helt OK med utombordsmotor.(Faktiskt tysker jag att det är att föredra!)

Några förslag?

ole

2. segelbåt

Inlägg av ole » lör 14 aug 2004, 22:50

Frågan ä om du får nån bätre båt enn den IF du har i 100000 kr. klassen.
Du kann nog sägla snabbare i en express, en first class 8 , 11 meter one design, men om d ä bätre när kulingen kommer? Tja se det.
:o

carlnilsjonas
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 13:35
Ort: Göteborg
Kontakt:

andrabåten

Inlägg av carlnilsjonas » fre 08 okt 2004, 19:43

Har seglat en del i en Accent. De verkar ligga på lite drygt 100' beroende på skick. Det blir betydligt mera känsla av större båt än en IF. Men detta är verkligen på gott och ont.
Boendestandarden höjs radikalt med större innerutrymmen, bättre kök, plats nog för att installera kyl, värmare och allt möjligt.
Seglingsegenskaperna är radikalt annorlunda, mera av storbåt somsagt, men egentligen inte något större lyft fartmässigt.
Personligen föredrar jag dock IF-båten av dessa två, men det är mest en känslomässig grej: den är ju vackrare och ger mer närhet till vattnet.
Lätt att säga så länge man är 27 och utan ungar förstås - kanske blir till att omvärdera vad det lider ... komfortmässigt vinner givetvis accenten.

lycka till!

Jonas Bergroth

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 10 okt 2004, 16:55

Hej
Kika lite på Omega 28 . Snabb seglare med bra utrymmen.betydligt större än Accenten, Du kan få ett sämre ex för 120000 men då är segel och skick dåligt . För 170000 får du en bra båt .
// Micke

Kalle

båt...

Inlägg av Kalle » tis 19 okt 2004, 13:36

Kolla på Granada 27.

Den seglar hyffsat (1.07) och är bekväm.

Då det dessutom är en dansk båt, har den inte drabbats av den prishybris som gäller för svenskbyggda båtar.

Du bör kunna hitta ett ex för runt 100´

Kalle

Andy

Inlägg av Andy » ons 20 okt 2004, 10:35

Albin 79 kan jag varmt rekomendera, naturligtvis har jag en till salu för dig/ MVh andreas

asdsj
Platinamedlem
Inlägg: 154
Blev medlem: sön 19 sep 2004, 18:44

Träbåt

Inlägg av asdsj » ons 20 okt 2004, 20:58

Om du kan tänka dig en träbåt kan du få en betydligt större och trevligare båt till bra pris.
Säljer själv min Enderlein 32 fots kryssare byggd på Hallberg varv.
Bild

Skriv svar