2:a segelbåten
-
Yosef
2:a segelbåten
Hejsan!
Nu har jag haft min mycket trevliga IF ett par år och börjar fundera på att byta upp mig.
Jag hade tänkt mig prisklassen 100' - 200' kr. Men helst runt (100' kr)
Krav:
+Vettig toa.
+hyffsade seglingsegenskaper.
+Bra kölinfästning.
Det är helt OK med utombordsmotor.(Faktiskt tysker jag att det är att föredra!)
Några förslag?
Nu har jag haft min mycket trevliga IF ett par år och börjar fundera på att byta upp mig.
Jag hade tänkt mig prisklassen 100' - 200' kr. Men helst runt (100' kr)
Krav:
+Vettig toa.
+hyffsade seglingsegenskaper.
+Bra kölinfästning.
Det är helt OK med utombordsmotor.(Faktiskt tysker jag att det är att föredra!)
Några förslag?
-
ole
2. segelbåt
Frågan ä om du får nån bätre båt enn den IF du har i 100000 kr. klassen.
Du kann nog sägla snabbare i en express, en first class 8 , 11 meter one design, men om d ä bätre när kulingen kommer? Tja se det.

Du kann nog sägla snabbare i en express, en first class 8 , 11 meter one design, men om d ä bätre när kulingen kommer? Tja se det.
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Inlägg: 39
- Blev medlem: fre 24 sep 2004, 13:35
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
andrabåten
Har seglat en del i en Accent. De verkar ligga på lite drygt 100' beroende på skick. Det blir betydligt mera känsla av större båt än en IF. Men detta är verkligen på gott och ont.
Boendestandarden höjs radikalt med större innerutrymmen, bättre kök, plats nog för att installera kyl, värmare och allt möjligt.
Seglingsegenskaperna är radikalt annorlunda, mera av storbåt somsagt, men egentligen inte något större lyft fartmässigt.
Personligen föredrar jag dock IF-båten av dessa två, men det är mest en känslomässig grej: den är ju vackrare och ger mer närhet till vattnet.
Lätt att säga så länge man är 27 och utan ungar förstås - kanske blir till att omvärdera vad det lider ... komfortmässigt vinner givetvis accenten.
lycka till!
Jonas Bergroth
Boendestandarden höjs radikalt med större innerutrymmen, bättre kök, plats nog för att installera kyl, värmare och allt möjligt.
Seglingsegenskaperna är radikalt annorlunda, mera av storbåt somsagt, men egentligen inte något större lyft fartmässigt.
Personligen föredrar jag dock IF-båten av dessa två, men det är mest en känslomässig grej: den är ju vackrare och ger mer närhet till vattnet.
Lätt att säga så länge man är 27 och utan ungar förstås - kanske blir till att omvärdera vad det lider ... komfortmässigt vinner givetvis accenten.
lycka till!
Jonas Bergroth
-
Gäst