segstartad yanmar gm1

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kalle4

segstartad yanmar gm1

Inlägg av kalle4 » mån 12 jun 2006, 11:37

Har en yanmar gm som startar direkt men efter kanske 1-2 sekunder så går varvatel ner och det känns nästan som den stannar innan den efter ca 15-40 sekunder kommer upp i varv och går sedan felfritt. Någon som vet orsaken? Vad göra för att slippa detta?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 12 jun 2006, 11:59

Om det är så att du startar motorn kall så bör du ha lite gaspådrag första minuten
Calle

Se gla ut

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » mån 12 jun 2006, 12:07

Känner igen problemet. Blir bara så när den är kall och har startats med för litet gaspådrag. Halv eller kvartsgas funkar för mig.
Om jag startar på tomgångsgas och det händer så måste jag oftast stoppa maskin o starta om. Räcker oftast inte med mera gas. Den bara sotar då.

kalle4

Inlägg av kalle4 » mån 12 jun 2006, 12:24

Brukar ge ungefär mellan kvart till halv gas men det spelar ingen roll egentligen, den är ändå seg i början vid kallstart. Detta fenomen fanns inte tidigare så jag är lite nyfiken på vad det kan bero på. Skulle gärna vilja bli av med det.

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » tis 13 jun 2006, 09:30

När jag var i Norge förra året så försvann detta fenomen. Jag tankade då deras marindiesel som inte är samma lacknafta som vår MK1 citydiesel. Det är lägre energivärde på citydieseln. Energivärdet för MK3-diesel är 10
kWh/liter och 9,5 kWh/liter för MK1-diesel. Vet inte om det var det som gjorde båten mer lättstartad men borde ha inverkat. När jag kom tillbaka så startade maskin lika lätt så länge det var norsk diesel i tanken. Sen var det likadant igen.

kalle4

mk3

Inlägg av kalle4 » tis 13 jun 2006, 10:22

Ska pröva att byta diesel helt enkelt. Är rätt trött på att den är segstartad.

Är shells Marin Gasoil WRD 0,1% Svavel mk3?

Vilka andra är det som säljer mk3?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tis 13 jun 2006, 14:10

Om det är så att du kan tänka dig att leva med just \"segstarten\" så har Miljöklass 1 diesel klara fördelar för en gammal marindiesel.
Svavelelinnehållet i lägre miljöklasser utgör ett stort hot när den förbränns och skapar en sur miljö innuti maskinen. I smörjoljan anrikas sura förbränningrester som tär mycket på godset. Det är därför som oljebytet är viktigare än all annan vinterservice.
Problemet med MK1`s sämre smörjegenskaper är löst sedan länge genom tillsatser.
MK1 + sötvattenkylning gör en gammal marindiesel i det närmaste outslitlig.//Johan.

kalle4

Inlägg av kalle4 » tis 13 jun 2006, 14:54

Sliter det inte mer på motorn att den är seg i början med svart rök som följd? Vad jag förstått innebär svart rök en för stor bränsle tillförsel vilket kan skada.

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tis 13 jun 2006, 16:04

Jag tycker det låter som om du har ett litet kompressionsproblem. Det kanske räcker att slipa ventilerna och ställa ventilspelet. Att stoppa maskin på ett högre varvtal, ett par % smörjolja i bränslet eller smörjolja direkt i luftfiltret vid start är andra förslag mot dålig kompression.
Generellt kan man ju annars säga att sotet från MK1 är betydligt snällare än sotet från MK2 eller ännu värre,WRD.
Det är när maskin kallnar och vattenånga kondenserar som svavelsyra bildas.//Johan.

kalle4

Inlägg av kalle4 » ons 14 jun 2006, 11:06

Motorn är från -85 men den har kanske gått max 1000h totalt. Tycker att det skulle vara lite konstigt om det är dålig kompression efter så få timmar. Visserligen vet jag att tidigare ägare slarvade lite med bränslefiltret så frågan är om spridarna är slitna/skadade?

Saken är den att den startar alltid fint när den är varm och detta problem uppstår enbart när den är kall.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 14 jun 2006, 13:18

Skulle tro att varvtalsregulatorn inte fungerar alldeles som den skall. Vid kall motor behöver regulatorn öka tillförseln en liten aning för att hålla varvet, och skulle det vara någon liten förorening i pumpen/regulatorn kan det visa sig så här. Du kan pröva \"injector cleaner\" för dieselmotorer - dvs litet rengöringsmedel för spridare och pump. Har du tur hjälper det. Det går också ihop med att \"norsk diesel\" hjälpte tillfälligt. Du kan trimma den svenska miljödieseln mha mildare dieselolje-additiv än cleaner för bättre smörjning om du vill pröva något förebyggande.

Startar motorn lätt även kall tror jag inte det är problem med kompressionen. Vana dieselmekar kan känna kompressionen med veven, mindre vana kan mäta mha startmotormotståndet eller med kompressionsmätare i spridarhålet.

//HQ

Skriv svar