segstartad yanmar gm1
-
kalle4
segstartad yanmar gm1
Har en yanmar gm som startar direkt men efter kanske 1-2 sekunder så går varvatel ner och det känns nästan som den stannar innan den efter ca 15-40 sekunder kommer upp i varv och går sedan felfritt. Någon som vet orsaken? Vad göra för att slippa detta?
-
kalle4
När jag var i Norge förra året så försvann detta fenomen. Jag tankade då deras marindiesel som inte är samma lacknafta som vår MK1 citydiesel. Det är lägre energivärde på citydieseln. Energivärdet för MK3-diesel är 10
kWh/liter och 9,5 kWh/liter för MK1-diesel. Vet inte om det var det som gjorde båten mer lättstartad men borde ha inverkat. När jag kom tillbaka så startade maskin lika lätt så länge det var norsk diesel i tanken. Sen var det likadant igen.
kWh/liter och 9,5 kWh/liter för MK1-diesel. Vet inte om det var det som gjorde båten mer lättstartad men borde ha inverkat. När jag kom tillbaka så startade maskin lika lätt så länge det var norsk diesel i tanken. Sen var det likadant igen.
Om det är så att du kan tänka dig att leva med just \"segstarten\" så har Miljöklass 1 diesel klara fördelar för en gammal marindiesel.
Svavelelinnehållet i lägre miljöklasser utgör ett stort hot när den förbränns och skapar en sur miljö innuti maskinen. I smörjoljan anrikas sura förbränningrester som tär mycket på godset. Det är därför som oljebytet är viktigare än all annan vinterservice.
Problemet med MK1`s sämre smörjegenskaper är löst sedan länge genom tillsatser.
MK1 + sötvattenkylning gör en gammal marindiesel i det närmaste outslitlig.//Johan.
Svavelelinnehållet i lägre miljöklasser utgör ett stort hot när den förbränns och skapar en sur miljö innuti maskinen. I smörjoljan anrikas sura förbränningrester som tär mycket på godset. Det är därför som oljebytet är viktigare än all annan vinterservice.
Problemet med MK1`s sämre smörjegenskaper är löst sedan länge genom tillsatser.
MK1 + sötvattenkylning gör en gammal marindiesel i det närmaste outslitlig.//Johan.
-
kalle4
Jag tycker det låter som om du har ett litet kompressionsproblem. Det kanske räcker att slipa ventilerna och ställa ventilspelet. Att stoppa maskin på ett högre varvtal, ett par % smörjolja i bränslet eller smörjolja direkt i luftfiltret vid start är andra förslag mot dålig kompression.
Generellt kan man ju annars säga att sotet från MK1 är betydligt snällare än sotet från MK2 eller ännu värre,WRD.
Det är när maskin kallnar och vattenånga kondenserar som svavelsyra bildas.//Johan.
Generellt kan man ju annars säga att sotet från MK1 är betydligt snällare än sotet från MK2 eller ännu värre,WRD.
Det är när maskin kallnar och vattenånga kondenserar som svavelsyra bildas.//Johan.
-
kalle4
Motorn är från -85 men den har kanske gått max 1000h totalt. Tycker att det skulle vara lite konstigt om det är dålig kompression efter så få timmar. Visserligen vet jag att tidigare ägare slarvade lite med bränslefiltret så frågan är om spridarna är slitna/skadade?
Saken är den att den startar alltid fint när den är varm och detta problem uppstår enbart när den är kall.
Saken är den att den startar alltid fint när den är varm och detta problem uppstår enbart när den är kall.
-
Herr Q
Skulle tro att varvtalsregulatorn inte fungerar alldeles som den skall. Vid kall motor behöver regulatorn öka tillförseln en liten aning för att hålla varvet, och skulle det vara någon liten förorening i pumpen/regulatorn kan det visa sig så här. Du kan pröva \"injector cleaner\" för dieselmotorer - dvs litet rengöringsmedel för spridare och pump. Har du tur hjälper det. Det går också ihop med att \"norsk diesel\" hjälpte tillfälligt. Du kan trimma den svenska miljödieseln mha mildare dieselolje-additiv än cleaner för bättre smörjning om du vill pröva något förebyggande.
Startar motorn lätt även kall tror jag inte det är problem med kompressionen. Vana dieselmekar kan känna kompressionen med veven, mindre vana kan mäta mha startmotormotståndet eller med kompressionsmätare i spridarhålet.
//HQ
Startar motorn lätt även kall tror jag inte det är problem med kompressionen. Vana dieselmekar kan känna kompressionen med veven, mindre vana kan mäta mha startmotormotståndet eller med kompressionsmätare i spridarhålet.
//HQ