Reparera plasttank

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Snedseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
Ort: Vättern

Reparera plasttank

Inlägg av Snedseglaren » sön 19 mar 2006, 20:45

Jag har köpt en Mariner 3.3 hk från år 2000.

Det är en liten inbyggd tank i rätt tjock \"halvgenomskinlig\" plast.

Det är en spricka i tanken som tidigare ägare utan framgång försökt reparera. Det läcker bensin när man fyller över halv tank eller fäller motorn.

Det verkar som plasten är för fet för att kunna limma i hop.

Jag har hört att man kan slakta en plastdunk och få en lös plastbit. Denna skall gå att smälta ihop med tanken med en lödkolv.

Någon som provat detta? Verkar det vara ett vettigt sätt?

En ny tank kostar ca 1000:- så det tar emot.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » sön 19 mar 2006, 20:49

Hej

troligtvis är tanken av HD Polyeten, dessa är inte lätta att reparera.
Smälta ihop med värme kan vara ett försök.
Bränna ytan och sedan limma kan vara ett andra försök.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

laga bensintank

Inlägg av Miwa » sön 19 mar 2006, 21:33

:!: Varning :!:

Använder du värme riskerar tanken att explodera!

Ångorna som är kvar bildar en explosiv gasblandning,

köp nytt!

Hälsningar Miwa

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 19 mar 2006, 22:06

Har lagat en vattentank precis på det sättet du beskriver, slaktad dunk och lödkolv. Blev alldeles utmärkt!
Men, passa dig för bensinångorna! Töm tanken helt och låt den vädras länge, kanske fylla den med vatten och låta stå några dagar innan du tömmer och löder?

Snedseglaren
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
Ort: Vättern

Inlägg av Snedseglaren » mån 20 mar 2006, 10:28

Tackar, då skall jag skölja ur den riktigt ordentligt.

I värsta fall så får jag köpa en 12 liters dunk med slang från Biltema för 200 spänn, jag vägrar pröjsa 1000 spänn för en 1,4 liters tank.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: laga bensintank

Inlägg av Calle C » mån 20 mar 2006, 17:41

Miwa skrev::!: Varning :!:

Använder du värme riskerar tanken att explodera!

Ångorna som är kvar bildar en explosiv gasblandning,

köp nytt!

Hälsningar Miwa
Ledsen att jag glömde säga att du bör tömma och skölja tanken innan reperationen börjar.

Förslag nummer 3.
Det finns polyetenstavar som säljs för att bättra på belagen på skidor, dessa kan du använda. tänd eld på en och låt det droppa ner över skadan, och vips är det helt.... :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar