MD7A med majonnäs

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders Bergqvist
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 13:13

MD7A med majonnäs

Inlägg av Anders Bergqvist » tis 22 jun 2004, 13:25

Hej!

Första inlägget...

Sedan i våras är min sambo och jag med båt, en P28:a från 1968. Motorn är en Volvo Penta MD7A och den är anledningen till att jag skriver här för första gången efter att ha \"flutit runt\".

Tacksam för tips om orsak till följande symptom som märktes på allvar för första gången i söndags:

1. Extremt svårstartad, och klarade därefter endast tomgång på en cylinder (av två) under ett antal minuter. Varvtalet konstant oavsett gaspådrag. Därefter \"normal\" gång, dvs bägge cylindrarna och svarade fint på gas.

2. Ojämn temperatur under gång.

3. Vatten i oljan och extremt hög nivå.

4. Eventuellt kan vatten kommit ut ur insugssnabeln, men är inte 100 % på det.

Övrigt: Martec sötvattenkylning, tror inte att nivån minskat i den.

Min tanke var topplockspackning, men det motsägs av att det inte verkar minska i sötvattenburken.

Efter kontakt med två verkstäder är jag än mer förvirrad, råden har varierat från kolla impellern till att byta motor..

Tack för alla tips!!

mvh Anders :cry:
P28 311 -68

motor

Inlägg av motor » tor 24 jun 2004, 12:58

Problemet är att verkstäderna så här års är tämligen chokade.
Vilka svar man får kan ibland bero på hur mycket lust de har att hjälpa till innan de får betalt.
Hör med fler verstäder tills du får ett vettigt svar helt enkelt.
Vad gäller tempraturen skulle jag kollar upp:

1/sötvattenskylningen, när sattes den in , rensades kylkanalerna innan?
ofta sätts dessa igen på gamla motorer som körs i saltvatten och måste rensas innan ett sötvattensystem sätts in.

2/termostaten , ofta används en \"varmare\" termostat vid sötvattensystem.
Inte bra om kanalerna ej rensants ordenligt , risk för överhettning ,byt till en kallare eller kör utan termostat om möjligt.

3/kolla efter skräp/rostflagor mm i värmeväxlaren.

Nalle

Läckande cylinder

Inlägg av Nalle » ons 11 aug 2004, 15:40

Symptomen tyder tyvärr på läckande alternativt spräckt cylinder och då lär du få förberdea dig på kostnader uppåt 10000 beroende på om du kan göra något själv eller behöva lämna bort motorn över vintern för renovering. Hade samma problem med en MD 2B som slutade på ca 20000 :cry:

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Inlägg av Tobbe » tor 12 aug 2004, 10:32

Om du har en vacuumventil installerad på kylvattensystemet så kan den vara tät och sjövatten ha sugits in i motorn !

MVH

BENGTSSON
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 14 jun 2004, 07:56

Inlägg av BENGTSSON » tor 12 aug 2004, 12:19

HEJ JAG SKULLE MARA TRO PÅ DÅLIGA VENTILER ALT VENTILSÄTEN SOM ÄR OTÄTA
MVH
STEFAN

Skriv svar