Första inlägget...
Sedan i våras är min sambo och jag med båt, en P28:a från 1968. Motorn är en Volvo Penta MD7A och den är anledningen till att jag skriver här för första gången efter att ha \"flutit runt\".
Tacksam för tips om orsak till följande symptom som märktes på allvar för första gången i söndags:
1. Extremt svårstartad, och klarade därefter endast tomgång på en cylinder (av två) under ett antal minuter. Varvtalet konstant oavsett gaspådrag. Därefter \"normal\" gång, dvs bägge cylindrarna och svarade fint på gas.
2. Ojämn temperatur under gång.
3. Vatten i oljan och extremt hög nivå.
4. Eventuellt kan vatten kommit ut ur insugssnabeln, men är inte 100 % på det.
Övrigt: Martec sötvattenkylning, tror inte att nivån minskat i den.
Min tanke var topplockspackning, men det motsägs av att det inte verkar minska i sötvattenburken.
Efter kontakt med två verkstäder är jag än mer förvirrad, råden har varierat från kolla impellern till att byta motor..
Tack för alla tips!!
mvh Anders