Båtar jag älskar att hata...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Quasimodo

Båtar jag älskar att hata...

Inlägg av Quasimodo » tis 14 feb 2006, 17:54

I stället för att ta fajten i tråden om innovativa båtar, ta råskället, tarvligheterna och totalsågningarna hit i stället, så vi alla kan njuta av förnedringsmassakrerna.

Min röst lägger jag på tidiga Shipman 28 - en visserligen snygg båt, men med noll kvalitet på utförande, hantverk och material. Båten blev snabbt bättre och till slut jättefin, men att den överlevde sin första säsong är i historiens ljus alldeles obegripligt. Eller inte - varvet gick mycket riktigt i konkurs.

Men det är kanske så med just \"snygga båtar\"... man förlåter dem det mesta just därför.

Q.

Sten

Shipman 28

Inlägg av Sten » tis 14 feb 2006, 20:07

Den är inte bara snygg - den går jäkligt bra i lättvind!

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 14 feb 2006, 20:14

Furioso - helt obegriplig design :?

Svante

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 14 feb 2006, 21:31

Med risk för att såra någon: anblicken av en Sea-Cat inger mig känslor av
obehag.

Rudi

Regal

Inlägg av Regal » tis 14 feb 2006, 21:46

Regal är ingen vacker segelbåt precis, såg en byggd i stål 22 fot i somras obegribligt ful.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 15 feb 2006, 10:51

Buckler och Medusa får smilet frem, men ochså dom gamla Maxi båter är obegripelige prästationer om hur en båt kan designes lik et kölskap från Siemens :?
Steen
Danmark

desålätt
Guldmedlem

Inlägg av desålätt » ons 15 feb 2006, 11:04

Okej... Maxi 77 den älskar den för att den vick ut svensken på sjön och hatar den för att den är såååå ful... Kanske inte då den kom men...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » ons 15 feb 2006, 12:14

Trisskryssaren - därför att den seglar lika dåligt som den är ful.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 15 feb 2006, 14:32

Pelle Pettersson verkar vara den största skurken så här långt. Maxi, Triss-
kryssaren och Sea-Cat. Jag tycker ändå att han lärde sig med tiden -
Maxi 68:an ser riktigt trevlig ut. Särskilt jämförd med 77:an.

Rudi

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » ons 15 feb 2006, 16:18

Visst, man sårar många, men nog måste det ju sägas att de gamla masthead-Maxina inte var några toppenskönheter precis. Senare blev det bättre - hade själv en Magic och den var ju nätt!

n

Inlägg av n » ons 15 feb 2006, 16:25

Rudi skrev:Pelle Pettersson verkar vara den största skurken så här långt. Maxi, Triss-
kryssaren och Sea-Cat. Jag tycker ändå att han lärde sig med tiden -
Maxi 68:an ser riktigt trevlig ut. Särskilt jämförd med 77:an.

Rudi

Instämmer 68 är verkligen en perfekt instegsbåt men även för den som vill varva ner båtstorleksmässigt men ändå ha lite utrymme i ruffen och vilket utrymme med tanke på storleken.
Samt underskattad som seglare!
Samt min SUBJEKTIVA åsikt så är den snygg när man fått på en sprayhood och gärna röda dekorer.
Fulheten på 77an ligger i den smala rufföverbyggnaden som ger en fjuttig sprayhood samt att friborden inte är så höga som på 68.
Båten ser märklig ut o är egentligen inte helt lik ngn annan i maxi serien 68 ser ju precis ut som 84an.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 15 feb 2006, 16:50

Jag noterar att det delas ut beröm här. Det var inte meningen! Se nu till att vädra, gärna utförligt, de allra elakaste tankarna runt era favorit-hatobjekt.

Q.

n

Inlägg av n » ons 15 feb 2006, 16:55

;-)Märkte det först efteråt att det blev en hyllning, ja en sak då som jag hatar på 68an liksom på många de övriga maxibåtarna -läckaget som alltid förr eller senare uppstår vid fönstren.
Fick mig till sista att göra om hela skiten efter haft 5 ton sikaflex utan det hjälpt!

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 15 feb 2006, 17:02

Kollade in Medusan och den håller ju god Furioso-klass. Detta är INTE
menat som beröm. Själv då Qasimodo? En skönhet med vissa barn-
sjukdomar? Sannerligen inte mycket till bidrag.

Rudi

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » ons 15 feb 2006, 17:55

Min andra röst lägger jag på Crescent Skipper. Denna direkt obehagligt fula båt är inte bara vedervärdigt ovacker utan också byggd på ett motorbåtsskrov, försedd med köl som ren innovation och ett roder, som får plats i nåder då då crescent-18-hästaren (detta flytetygs naturliga och lämpliga framdrivning) fått maka på sig.

Endast tack vare sin beskedliga fartresurser maskeras den totala bristen på god gång i sjön och den spinkiga riggen frambringar rysningar längs ryggraden (och kanske längre) i varje sann sjöman. Segelegenskaperna är av karaktären att man enligt uppgift övervägt lystal mindre än noll.

Ruffen är ett skämt - vill man vara vänlig (och det är inte meningen) har kan man möjligen påstå att begreppet däckssalong här har ett ansikte också i den allra enklaste klassen. Men då är det ett skråpuksansikte vi talar om.

Er högst ohygglige Q.

Skriv svar