Båtar jag älskar att hata...
-
Quasimodo
Båtar jag älskar att hata...
I stället för att ta fajten i tråden om innovativa båtar, ta råskället, tarvligheterna och totalsågningarna hit i stället, så vi alla kan njuta av förnedringsmassakrerna.
Min röst lägger jag på tidiga Shipman 28 - en visserligen snygg båt, men med noll kvalitet på utförande, hantverk och material. Båten blev snabbt bättre och till slut jättefin, men att den överlevde sin första säsong är i historiens ljus alldeles obegripligt. Eller inte - varvet gick mycket riktigt i konkurs.
Men det är kanske så med just \"snygga båtar\"... man förlåter dem det mesta just därför.
Q.
Min röst lägger jag på tidiga Shipman 28 - en visserligen snygg båt, men med noll kvalitet på utförande, hantverk och material. Båten blev snabbt bättre och till slut jättefin, men att den överlevde sin första säsong är i historiens ljus alldeles obegripligt. Eller inte - varvet gick mycket riktigt i konkurs.
Men det är kanske så med just \"snygga båtar\"... man förlåter dem det mesta just därför.
Q.
-
Regal
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
-
n
Rudi skrev:Pelle Pettersson verkar vara den största skurken så här långt. Maxi, Triss-
kryssaren och Sea-Cat. Jag tycker ändå att han lärde sig med tiden -
Maxi 68:an ser riktigt trevlig ut. Särskilt jämförd med 77:an.
Rudi
Instämmer 68 är verkligen en perfekt instegsbåt men även för den som vill varva ner båtstorleksmässigt men ändå ha lite utrymme i ruffen och vilket utrymme med tanke på storleken.
Samt underskattad som seglare!
Samt min SUBJEKTIVA åsikt så är den snygg när man fått på en sprayhood och gärna röda dekorer.
Fulheten på 77an ligger i den smala rufföverbyggnaden som ger en fjuttig sprayhood samt att friborden inte är så höga som på 68.
Båten ser märklig ut o är egentligen inte helt lik ngn annan i maxi serien 68 ser ju precis ut som 84an.
-
Quasimodo
-
n
-
Quasimodo
Min andra röst lägger jag på Crescent Skipper. Denna direkt obehagligt fula båt är inte bara vedervärdigt ovacker utan också byggd på ett motorbåtsskrov, försedd med köl som ren innovation och ett roder, som får plats i nåder då då crescent-18-hästaren (detta flytetygs naturliga och lämpliga framdrivning) fått maka på sig.
Endast tack vare sin beskedliga fartresurser maskeras den totala bristen på god gång i sjön och den spinkiga riggen frambringar rysningar längs ryggraden (och kanske längre) i varje sann sjöman. Segelegenskaperna är av karaktären att man enligt uppgift övervägt lystal mindre än noll.
Ruffen är ett skämt - vill man vara vänlig (och det är inte meningen) har kan man möjligen påstå att begreppet däckssalong här har ett ansikte också i den allra enklaste klassen. Men då är det ett skråpuksansikte vi talar om.
Er högst ohygglige Q.
Endast tack vare sin beskedliga fartresurser maskeras den totala bristen på god gång i sjön och den spinkiga riggen frambringar rysningar längs ryggraden (och kanske längre) i varje sann sjöman. Segelegenskaperna är av karaktären att man enligt uppgift övervägt lystal mindre än noll.
Ruffen är ett skämt - vill man vara vänlig (och det är inte meningen) har kan man möjligen påstå att begreppet däckssalong här har ett ansikte också i den allra enklaste klassen. Men då är det ett skråpuksansikte vi talar om.
Er högst ohygglige Q.