100-dollarsdator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
heavy
Silvermedlem

100-dollarsdator

Inlägg av heavy » mån 30 jan 2006, 15:35

Läste en artikel om en bärbar dator för utvecklingsländer som inte ska kosta mer än ca 800kr. Den är utvecklad för att vara mycket strömsnål och en vev på sidan om elekticitet inte finns tillgängligt.Verka vara en perfekt dator i båten!

A_n_t_o_n
Trogen medlem

Inlägg av A_n_t_o_n » mån 30 jan 2006, 16:57

Vart läste du detta?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 30 jan 2006, 17:18

Hej

Det var en Anka.

Artikeln fanns hos DI, som skamset fick dementera ett par dagar senare.
Calle

Se gla ut

heavy
Silvermedlem

Inlägg av heavy » mån 30 jan 2006, 18:46

A_n_t_o_n skrev:Vart läste du detta?
Jag läste artikeln i pc för alla (senaste nummer)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 jan 2006, 22:17

Calle C skrev:Hej

Det var en Anka.

Artikeln fanns hos DI, som skamset fick dementera ett par dagar senare.
Calle, ibland är du tröttsamt självsäker!
Datorn finns iofs inte att köpa än (och kommer nog aldrig att bli det för förmögna vita seglare) men som projekt lever den i högsta grad. Sök på "$100 computer" eller kika t.ex på Massachusetts Institute of Technology (http://www.media.mit.edu/).

MVH
Gunnar S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 30 jan 2006, 22:45

Google dementerar lågprisdator
2006-01-05: di.se
Nyheten om att Google skall lansera en lågprisdator är falska. Det säger Googles pr-avdelning.
Enligt Los Angeles Times skall Google släppa en egen lågprisdator för det attraktiva priset 1.600 kronor. Datorns skall inte drivas med Microsofts Windows utan med ett av Google egenframtaget system. Därav det låga priset.
Datorn skulle enligt uppgifter lanseras under fredagen.

Nu visar det sig att ryktet inte är sant, rapporterar Computer Sweden och refererar till tidningen The Register.

Även Wal-Mart, vilka enligt ryktet skulle saluföra maskinerna, dementerar uppgifterna.

Nu på fredag håller Googles grundare Larry Page tal på IT-mässan i Las vegas. Då lär sanningen uppdagas huruvida en lågprisdator ska släppas eller inte.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 30 jan 2006, 22:51

Ovan är rakt av kopierat ifrån DI.
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 30 jan 2006, 23:26

Calle C skrev:Google dementerar lågprisdator
2006-01-05: di.se
Nyheten om att Google skall lansera en lågprisdator är falska. Det säger Googles pr-avdelning.
Enligt Los Angeles Times skall Google släppa en egen lågprisdator för det attraktiva priset 1.600 kronor. Datorns skall inte drivas med Microsofts Windows utan med ett av Google egenframtaget system. Därav det låga priset.
Datorn skulle enligt uppgifter lanseras under fredagen.

Nu visar det sig att ryktet inte är sant, rapporterar Computer Sweden och refererar till tidningen The Register.

Även Wal-Mart, vilka enligt ryktet skulle saluföra maskinerna, dementerar uppgifterna.

Nu på fredag håller Googles grundare Larry Page tal på IT-mässan i Las vegas. Då lär sanningen uppdagas huruvida en lågprisdator ska släppas eller inte.

Han frågar om en annan dator som skall säljas till utvecklingsländer och den kostar 100 USD.

Datorn finns redan.
Den visades upp för ett tag sedan av bl.a FN-chefen.

Om jag minns rätt så var det en 500 Hz processor i den.

Google är inte alls inblandad i den här.

Peter

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 30 jan 2006, 23:50

[/quote]
Datorn finns redan.
Den visades upp för ett tag sedan av bl.a FN-chefen.

Om jag minns rätt så var det en 500 Hz processor i den.

Google är inte alls inblandad i den här.

Peter[/quote]

Bild

Please note that the $100 laptops—not yet in production—will not be available for sale. The laptops will only be distributed to schools directly through large government initiatives.
Calle

Se gla ut

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » tis 31 jan 2006, 10:01

Calle C skrev: Det verkar som jag missuppfattat vilken dator som ursprungligen avsågs.
Till saken så är det mkt riktigt så att FN-stödda MIT-projektet "en dator till varje barn" inte kommer hamna i alltför många segelbåtar. Finner dock idéen mycket tilltalande och tror verkligen att det finns kommersiell potential i konstruktionen. Det är knappast så att det behövs mycket energi för att driva en liten 500 Mhz med tillräcklig skärm för att köra navigation och lite lull-lull för att kolla mail osv så vevdrivet i worst-case, varför inte? Annars direkt på 12-V systemet eller tom 3-4 V. För $100 blir det nästintill en förbrukningsvara så man kanske kan nöja sig med att trä en plastficka över den och helt enkelt köpa en ny när fukten blivit för jobbig för maskinen.

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tis 31 jan 2006, 17:07

Jag har en gammal 133 MHz-laptop som jag ska prova i båten till sommaren. Tror den ska fungera för att visa sjökort i kraftig förstoring så att jag kan lämna glasögonen hemma ;-). Jag har scannat in alla aktuella sjökort och satt ihop dem till ett antal stora bildfiler.

En finess med en äldre bärbar dator är ju att strömförbrukningen inte är så stor som på nyare och till den laptop jag har, fick jag med 4-6 batteripack som samtliga går att ladda och använda. Jag hoppas att de ska räcka ett tag eftersom datorn är bra på att gå ner i viloläge efter en stunds inaktivitet. Oftast kommer jag nog ändå att sitta med papperssjökortet.

Däremot har jag inte köpt nån GPS ännu, eftersom jag inte vet vad man borde köpa som är både billigt och bra. Den bör ha anslutning mot com-port, inte USB, eftersom datorn saknar USB...

Åhh vad jag längtar till båtsäsongen, kommer jag på!!!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Peter_

Inlägg av Peter_ » mån 06 feb 2006, 10:56

Datorn som MIT har utvecklat kommer aldrig att kunna bli aktuell för seglare eller andra i västvärlden. Just för att förhindra att de sprids (t.ex. genom att personer i utvecklingsländer säljer dem på ebay för att göra sig en hacka) kommer de att ha en spärr som gör datorn obrukbar om den inte regelbundet kopplar upp sig mot andra likadana datorer i närheten. T.ex. i ett klassrum eller liknande.

Dessutom har den väldigt begränsad grafikprestanda och sakna hårddisk (den kommer att ha 500MB flashminne istället som iofs kanske kan räcka om man är sparsam) vilket, enligt min mening, knappast gör den lämplig för navigationsapplikationer.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 06 feb 2006, 17:45

Dessutom kommer datorn att köra Linux som operativsystem.
Förvisso ett alldeles utmärkt OS till skillnad från ett resurskrävande och buggigt Windows, men det är ytterligare en orsak till att den inte är lika attraktiv för seglare eller \"vanliga\" människor.

/Tomas

Skriv svar