100-dollarsdator
100-dollarsdator
Läste en artikel om en bärbar dator för utvecklingsländer som inte ska kosta mer än ca 800kr. Den är utvecklad för att vara mycket strömsnål och en vev på sidan om elekticitet inte finns tillgängligt.Verka vara en perfekt dator i båten!
Calle, ibland är du tröttsamt självsäker!Calle C skrev:Hej
Det var en Anka.
Artikeln fanns hos DI, som skamset fick dementera ett par dagar senare.
Datorn finns iofs inte att köpa än (och kommer nog aldrig att bli det för förmögna vita seglare) men som projekt lever den i högsta grad. Sök på "$100 computer" eller kika t.ex på Massachusetts Institute of Technology (http://www.media.mit.edu/).
MVH
Gunnar S
Google dementerar lågprisdator
2006-01-05: di.se
Nyheten om att Google skall lansera en lågprisdator är falska. Det säger Googles pr-avdelning.
Enligt Los Angeles Times skall Google släppa en egen lågprisdator för det attraktiva priset 1.600 kronor. Datorns skall inte drivas med Microsofts Windows utan med ett av Google egenframtaget system. Därav det låga priset.
Datorn skulle enligt uppgifter lanseras under fredagen.
Nu visar det sig att ryktet inte är sant, rapporterar Computer Sweden och refererar till tidningen The Register.
Även Wal-Mart, vilka enligt ryktet skulle saluföra maskinerna, dementerar uppgifterna.
Nu på fredag håller Googles grundare Larry Page tal på IT-mässan i Las vegas. Då lär sanningen uppdagas huruvida en lågprisdator ska släppas eller inte.
Nyheten om att Google skall lansera en lågprisdator är falska. Det säger Googles pr-avdelning.
Enligt Los Angeles Times skall Google släppa en egen lågprisdator för det attraktiva priset 1.600 kronor. Datorns skall inte drivas med Microsofts Windows utan med ett av Google egenframtaget system. Därav det låga priset.
Nu visar det sig att ryktet inte är sant, rapporterar Computer Sweden och refererar till tidningen The Register.
Även Wal-Mart, vilka enligt ryktet skulle saluföra maskinerna, dementerar uppgifterna.
Nu på fredag håller Googles grundare Larry Page tal på IT-mässan i Las vegas. Då lär sanningen uppdagas huruvida en lågprisdator ska släppas eller inte.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
Gäst
Calle C skrev:Google dementerar lågprisdator
Han frågar om en annan dator som skall säljas till utvecklingsländer och den kostar 100 USD.
Datorn finns redan.
Den visades upp för ett tag sedan av bl.a FN-chefen.
Om jag minns rätt så var det en 500 Hz processor i den.
Google är inte alls inblandad i den här.
Peter
[/quote]
Datorn finns redan.
Peter[/quote]

Please note that the $100 laptops—not yet in production—will not be available for sale. The laptops will only be distributed to schools directly through large government initiatives.
Datorn finns redan.
Peter[/quote]

Please note that the $100 laptops—not yet in production—will not be available for sale. The laptops will only be distributed to schools directly through large government initiatives.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Till saken så är det mkt riktigt så att FN-stödda MIT-projektet "en dator till varje barn" inte kommer hamna i alltför många segelbåtar. Finner dock idéen mycket tilltalande och tror verkligen att det finns kommersiell potential i konstruktionen. Det är knappast så att det behövs mycket energi för att driva en liten 500 Mhz med tillräcklig skärm för att köra navigation och lite lull-lull för att kolla mail osv så vevdrivet i worst-case, varför inte? Annars direkt på 12-V systemet eller tom 3-4 V. För $100 blir det nästintill en förbrukningsvara så man kanske kan nöja sig med att trä en plastficka över den och helt enkelt köpa en ny när fukten blivit för jobbig för maskinen.Calle C skrev: Det verkar som jag missuppfattat vilken dator som ursprungligen avsågs.
Jag har en gammal 133 MHz-laptop som jag ska prova i båten till sommaren. Tror den ska fungera för att visa sjökort i kraftig förstoring så att jag kan lämna glasögonen hemma
. Jag har scannat in alla aktuella sjökort och satt ihop dem till ett antal stora bildfiler.
En finess med en äldre bärbar dator är ju att strömförbrukningen inte är så stor som på nyare och till den laptop jag har, fick jag med 4-6 batteripack som samtliga går att ladda och använda. Jag hoppas att de ska räcka ett tag eftersom datorn är bra på att gå ner i viloläge efter en stunds inaktivitet. Oftast kommer jag nog ändå att sitta med papperssjökortet.
Däremot har jag inte köpt nån GPS ännu, eftersom jag inte vet vad man borde köpa som är både billigt och bra. Den bör ha anslutning mot com-port, inte USB, eftersom datorn saknar USB...
Åhh vad jag längtar till båtsäsongen, kommer jag på!!!
En finess med en äldre bärbar dator är ju att strömförbrukningen inte är så stor som på nyare och till den laptop jag har, fick jag med 4-6 batteripack som samtliga går att ladda och använda. Jag hoppas att de ska räcka ett tag eftersom datorn är bra på att gå ner i viloläge efter en stunds inaktivitet. Oftast kommer jag nog ändå att sitta med papperssjökortet.
Däremot har jag inte köpt nån GPS ännu, eftersom jag inte vet vad man borde köpa som är både billigt och bra. Den bör ha anslutning mot com-port, inte USB, eftersom datorn saknar USB...
Åhh vad jag längtar till båtsäsongen, kommer jag på!!!
-
Peter_
Datorn som MIT har utvecklat kommer aldrig att kunna bli aktuell för seglare eller andra i västvärlden. Just för att förhindra att de sprids (t.ex. genom att personer i utvecklingsländer säljer dem på ebay för att göra sig en hacka) kommer de att ha en spärr som gör datorn obrukbar om den inte regelbundet kopplar upp sig mot andra likadana datorer i närheten. T.ex. i ett klassrum eller liknande.
Dessutom har den väldigt begränsad grafikprestanda och sakna hårddisk (den kommer att ha 500MB flashminne istället som iofs kanske kan räcka om man är sparsam) vilket, enligt min mening, knappast gör den lämplig för navigationsapplikationer.
Dessutom har den väldigt begränsad grafikprestanda och sakna hårddisk (den kommer att ha 500MB flashminne istället som iofs kanske kan räcka om man är sparsam) vilket, enligt min mening, knappast gör den lämplig för navigationsapplikationer.
-
Gäst