Segla högt !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 07 dec 2005, 09:00

Tack för infon MiniMe !

Återigen måste jag säga att jag tycker den är gudafräck, har alltid tyckt och lite mer extrema båtar på ett eller annat håll. En Mustang som din är lika tilltalande som en Smaragd, fast på ett annat sätt.

Det är uppenbart att du inte har köpt dig en lättseglad båt :roll:, den har däremot potential när den är korrekt hanterad. Det är inte svårt att föreställa sig att den är lite svår att få gång på då det blåser på kryssen och går hög sjö. Massor av folk på kanten och låta den löpa lite friare med \"öppna\" segel kanske är det mest omptimala ? I plant vatten kör du högt i vind eller ?

Går det att få tag i en bra Mustang eller är det omöjligt ?

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 07 dec 2005, 09:23

Man får letar lite mer. Jag vet inte ens om det finns fler i Sverige men när jag köpte min fanns en till till salu i Tyskland (3900 Euro inkl. 80 km/h trailer) sedan såg jag att det fanns en till salu i Norge. men sedan dess såg jag ändast annonser där de letade efter en Mustang 616 (får man väl tillägga annars finns det risk för förväxling). Jag fick höra att den tillverkades fram till 2000/2001.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 07 dec 2005, 20:37

måste jobbar ibland...

Säg till SSF att du går med på 1,12 men då med en volframbulb på kölen :D
/Dan[/quote]

Mustangen blev utviklet til Dynamic 2000 med LYS 1.12 och bulb. Men samme båt i sit grundrids (har selv seglet på en Dynamic 2000) och den var inte vek.
Steen
Danmark

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 07 dec 2005, 20:51

Godkväll Steen,

Jag började faktiskt undra var du höll hus .....

Tog dig på orden och köpte en begagnad 505 spinnaker till Triss Norlinen. Använd ett par ggr sedan 2003. Lite stor är den ( 26 istället för 20 m2 ) men det kan ju inte vara värre än att lystalet åker upp en del. Hur mycket kan det röra sig om ?

/Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 dec 2005, 07:20

Steen skrev:måste jobbar ibland...

Säg till SSF att du går med på 1,12 men då med en volframbulb på kölen :D
/Dan
Mustangen blev utviklet til Dynamic 2000 med LYS 1.12 och bulb. Men samme båt i sit grundrids (har selv seglet på en Dynamic 2000) och den var inte vek.[/quote]

intressant information att den vidareutvecklades till Dynamic 2000 men då måste de klistrat på ca. en meter på aktern också. Konstruktören till Mustangen anges att det var Elvström & Kjærulff. Dynamic 2000 är Jan Kjærulff ensam om.

Jag hade kontakt men en tysk Mustang-ägare han sade samma sak båten bör seglas upprätt men det blir svårt när det börjar blåsa. Det fanns dock en senare version som var något tyngre och hade även tyngre köl (375 kg -> 420 kg). Dynamic 2000 har dessutom bulb och en "omvänd" köl ( den korta delen mot skrovet) Det bidrar visserligen till ett bättre rättande moment och styvare båt. Dessutom användes bly för Dynamic 2000. Visst har de gjord några förändringar.

Finns det någonstans att läsa om denna utvecklingen (Mustang-> Dynamic 2000->Diamant 2000)

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 08 dec 2005, 09:20

MiniMe,

Du funderar inte på att fixa till en tyngre köl genom att montera på en väl utformad blybulb ? Det hade förmodligen gjort båten gott du då hade kunnat utnyttja den väl tilltagna segelytan bättre genom större delar av vindregistret. Vet inte hur lysnissarna fungerar men om du ökar kölvikten ökar totaldeplacementet också vilket gör att straffet förmodligen inte blir blodigare än att du vinner på det och samtidigt får en gladare fru ?

Personligen tycker jag båten är så fin att den är värd lite extra besvär.

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 09:35

Sånt där måste man räkna på (och jag menar inte lystalet). Kölen behöver inte alls hålla för en sådan viktökning utan vidare. Eftersom MiniMe (båten alltså) redan idag är en båt som lever på marginalerna (lätt, noggrannt dimensionerad) så kan man få bekymmer med hållfastheten. Notera att Minime (ägaren) redan i dag tar det försiktigt med att ställa båten på kölen - det kan vara ett tecken på att marginalerna inte finns för en tyngre (så det märks, iallafall) köl. Men kan man få klartecken från konstruktören kan det vara en annan sak.

Prestanda verkar inte saknas och \"problemet\" är att båten är seriöst överriggad, kort, bred och lätt. Rejält med folk på relingen och/eller smarta sätt att minska segelytan i friska vindar är receptet, inte nödvändigtvis tyngre köl.

Detta sagt, en hur kul båt som helst!
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 08 dec 2005, 09:44

Anders,

Helt klart har du rätt i ditt resonemang. Jag vet inte hur pass väl dessa båtar är dimensionerade, hör man vad som sägs om storebrodern (717) skall man kanske ta det lugnt med ökad kölvikt.

Om det går montera en liten nätt blybulb vore det dock en hit, att kunna hålla den feta segelytan intakt i högre vindstyrkor vore bra ur prestanda synvinkel. Om man kan broacha på kryss lär ju inte båten i fråga må dåligt av bättre stabilitet....

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 08 dec 2005, 09:50

Anders eller någon annan,

Har du/ni koll på vad lysreglerna säger om man exempelvis monterar en liten bulb på sin köl eller har en spinnaker med större yta än normalfallet ? Måste man erhålla ett lysbrev i dessa fall och hur får man ett lysbrev, kommer de alltid ut och mäter/väger eller kan man skicka in uppgifterna via ett auktoriserat ombud ( mätman e.t.c ).

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 dec 2005, 09:54

Hej

Ja, du får skall ha ett nytt mättal, ordnar du inte det är du en fuskare :lol:
Vissa uppgifter går bra att bara skicka in för att få nytt lysbrev.
Hur dom gör med en förändrad köl vet jag inte, men skicka in så mycket dokumentation du har och se om det räcker.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 08 dec 2005, 10:06

Calle C skrev:Hej

Ja, du får skall ha ett nytt mättal, ordnar du inte det är du en fuskare :lol:
Vissa uppgifter går bra att bara skicka in för att få nytt lysbrev.
Hur dom gör med en förändrad köl vet jag inte, men skicka in så mycket dokumentation du har och se om det räcker.
Personligen ligger jag lite risigt till då jag precis köpt en 505 spinnaker som har något större yta än normal ( 2-6 m2 beroende på var man kollar ). Skall skicka in denna fakta och se vad som händer. Jag vill ju gärna komma över 0,90 i lys, det vore ju pinsamt annars :lol: . Tur jag har Ravagen också :wink:

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 10:40

Så här har jag förstått att det går till:

Antingen har man en båt som har ett lystal och då seglar man med det så länge man håller sig inom klassreglerna. Finns det inga klassregler gäller de vanliga redskapsreglerna (kappseglingsreglernas appendix). Går man utanför dem är man i vanlig ordning en fuskis - fy, fy.

Har man en båt som inte har något lys för att den är ny eller av något annat skäl inte finns i tabellerna får man ett lystal av Lyskommitten. Detta bygger på att man berättar allt man kan om sin båt (mått vikt, segelyta mm mm - det finns ett formulär som stöd) och så får man ett lystal som bygger på vad någon liknande, känd båt går för, enklare beräkningar, rena gissningar, vad lyskommitten tror&tycker, litet \"mygelmarginal\" mm. Lystalet blir därvid troligtvis litet högt, av principiella och rätt förståeliga skäl - det är ju ingen beräkningsregel och man skall inte kunna lura till sig ett för bra lystal.

Likadant om man har en modifierad båt - då lämnar man in en ansökan om nytt lystal och berättar vad man gjort. Men då blir man (i enlighet med försiktighetsprincipen och allmän sund misstänksamhet) strängt bedömd och får förmodligen ett garanterat för högt lystal, om det inte handlar om rena skitsaker som att man installerat backstag eller så. Men då lämnar nog inte så många in en ansökan heller.

I ditt fall hade jag nog smort upp Pfaffen och sytt om spinnaren till rätt storlek - du får med stor säkerhet en större höjning än vad du kan vinna efterom den överstora spinnakerns mått dimensionerar de andra förseglen också. Eller så kör du bara och hoppas att ingen blir grinig. Har du för övrigt mätt 5o5-spinnaren så du vet vilka mått som är överstora mot din egen båt?

Jag skall (mest på skoj) ordna ett lystal på min egen båt (värsta cruisern, tung och fet, som jag) efter nyår - men vad jag än får blir det antagligen inte för litet :-) Får jag som Lasern blir det bra.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 08 dec 2005, 11:14

det ligger något i , Anders. Det fanns en minimtonnare i Västerås som gjorde väl några små förändringar på olika segel. Staffet fick han för var enda segel. Sedan låg LYS-talet alldeles förhögt.

Principen är enkelt. Det ska inte länar sig att förbättra båtens potential för att få en fördel på banan. I princip helt rätt tycker jag.

Men det finns viss utrymme ändå för föränringar t.ex. köl- och ruderprofil, skarpare kanter på aktern och kölensunderkant. Det går att ställa på en annan mastkonstruktion (om man bibehålla samma mått för segel). För one off och båtar utan båtdatablad är utrymme än större. Man lämnar inte in ritningar bilder eller dylikt för att få ett LYS-tal. Om jag t.ex. skulle vända om kölen (skrovet behövs då väl förstärkas) så hamnar tungpunkten längre ner.

Och sedan kan jag alltid försöka ragga upp fler gubbar för att sitta på kanten. Det var bara några funderingar och jag vill inte uppmana någon att börja \"fuska\" sig till framgång. Jag tycker att framgång som man får genom bra egen prestation smaka bättre.

Med \"MiniMe\" är det jätte skoj t.ex. att kunna göra manöver som jag förut inte vagade. Jag kan slå in rakt framför en annan båt då jag vet att slagen går fort. Jag kan slå bort från en motståndare som ligger lovart när det finns bara 1-2 båtlängder oss imellan för jag vet att \"MiniMe\" reagerar på rudret som en jolle. Som sagt mycket skoj redan idag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 dec 2005, 11:41

Jag tycker inte att bra förberedelser och att preparera/optimera båten är att fuska - dels är det en del av vår sport, dels finns det regler som gäller. Håller man sig inom dessa är det väl inget att klaga på. Flitigast vinner.

Sedan är det ju alltid frågan om det går bättre om man slipar botten 20 timmar och tränar 80 - eller tränar 20 timmar och slipar 80....
Anders S

JohanS
Erfaren medlem

Inlägg av JohanS » tor 08 dec 2005, 11:44

Jag hade en X-79a förut och den var också överriggad, bred och lätt. MiniMe kanske är mer extrem, men jag antar att det är samma principer som gäller för att lyckas: Folk på kanten är nummer ett, bort med mantåget och montera burkband så att man kan få ut ändan över kanten och verkligen hänga. Nummer två är förstagsspänningen. Vi hade backstag med utväxling 1:24 som någon hela tiden justerade och när man väl lär sig dem så är de som en gaspedal! Det är även viktigt att kunna plana ut storen med enkla handgrepp - dubbelkommando på uthal, cunningham och kick gör att ingen behöver lämna kanten för att trimma. En X-79a kan man hänga ner så farten ökar 1/2 knop och höjden ett antal grader, antar att MiniMe inte skulle reagera annorlunda... Vad säger då frun om att det inte finns mantåg? Min säger att dom är i vägen på vår nuvarande båt en X-95 :!: Det är alltså en vanesak.

Skriv svar