Så här har jag förstått att det går till:
Antingen har man en båt som har ett lystal och då seglar man med det så länge man håller sig inom klassreglerna. Finns det inga klassregler gäller de vanliga redskapsreglerna (kappseglingsreglernas appendix). Går man utanför dem är man i vanlig ordning en fuskis - fy, fy.
Har man en båt som inte har något lys för att den är ny eller av något annat skäl inte finns i tabellerna får man ett lystal av Lyskommitten. Detta bygger på att man berättar allt man kan om sin båt (mått vikt, segelyta mm mm - det finns ett formulär som stöd) och så får man ett lystal som bygger på vad någon liknande, känd båt går för, enklare beräkningar, rena gissningar, vad lyskommitten tror&tycker, litet \"mygelmarginal\" mm. Lystalet blir därvid troligtvis litet högt, av principiella och rätt förståeliga skäl - det är ju ingen beräkningsregel och man skall inte kunna lura till sig ett för bra lystal.
Likadant om man har en modifierad båt - då lämnar man in en ansökan om nytt lystal och berättar vad man gjort. Men då blir man (i enlighet med försiktighetsprincipen och allmän sund misstänksamhet) strängt bedömd och får förmodligen ett garanterat för högt lystal, om det inte handlar om rena skitsaker som att man installerat backstag eller så. Men då lämnar nog inte så många in en ansökan heller.
I ditt fall hade jag nog smort upp Pfaffen och sytt om spinnaren till rätt storlek - du får med stor säkerhet en större höjning än vad du kan vinna efterom den överstora spinnakerns mått dimensionerar de andra förseglen också. Eller så kör du bara och hoppas att ingen blir grinig. Har du för övrigt mätt 5o5-spinnaren så du vet vilka mått som är överstora mot din egen båt?
Jag skall (mest på skoj) ordna ett lystal på min egen båt (värsta cruisern, tung och fet, som jag) efter nyår - men vad jag än får blir det antagligen inte för litet

Får jag som Lasern blir det bra.