Segla högt !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 04 dec 2005, 15:35

MartinM skrev:
??? Vad skulle spridarna ha med höjdtagningen att göra.

Spridarna måste vara så korta att förseglet kan skotas in tillräckligt. Därför kan spridarna vara av stor betydelse för båtens höjdtagningsförmåga.
Okej, inser problemet med genua. Är det vanligt! Har själv inte tänkt på problemet på de båtar jag seglat.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 04 dec 2005, 15:46

Vet inte om det är vanligt, men på min båt har skotskenorna till förseglet kunnat flyttas in några centimeter, tack vare att båten har dubbelspridarrigg med något kortare spridare än standardriggen med enkelspridarrigg. Trots det gäller det att skota med måtta i lätt vind så att inte maxgenuan trycks in i den undre spridaren.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 04 dec 2005, 15:47

MartinM skrev:
MartinM skrev:
??? Vad skulle spridarna ha med höjdtagningen att göra.

Spridarna måste vara så korta att förseglet kan skotas in tillräckligt. Därför kan spridarna vara av stor betydelse för båtens höjdtagningsförmåga.
Okej, inser problemet med genua. Är det vanligt! Har själv inte tänkt på problemet på de båtar jag seglat.
MartinM,

Det är relativt vanligt, vet ett flertal båtar som det är aktuellt på b.l.a på Dominant 78:an.

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 dec 2005, 16:08

Jag tyckte jag kollade noga men så här skull listan varit. TAnken var naturligtvis att kunna \"ta isär\" ekipaget i sina fart/höjd-beståndsdelar:

Rigg
---Mastlut
---Riggspänning
Segel
---Ursprungsform
---Trimning
---Material
---Trimning
----Skotvinklar
----Formning
----Dragkraft
----Dragvinkel
----Förlikspänning
Skrov
---Form
---Yta
---Köl
----Form
----Förkant
----Underkant
----Bakkant
----Yta
Roder
----Form
----Förkant
----Underkant
----Bakkant
----Yta
\"Båthantering\"
---Styrning
---Skotning
----Försegel
----Storsegel
---Dynamisk påverkan
----Besättningsrörelser
----Vågor
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 04 dec 2005, 16:10

Vi hade en Dominant 78 i klubben. Han som hade den vann i stort sett det han ställde upp i, utan att modifiera spridarna. Lysraket är ett namn man får upp i huvet... besättningen är astronomiskt mycket viktigare är spridarna längd.

Tankarna man får när det snackas om spridarnas betydelse borde rimligen vara - en konstruktör har väl med det i sin spec när han bygger båten så att hela båten blir en hel, genomtänkt enhet. Spridarna torde då vara optimalt breda för att staga/inte vara i vägen för genuan. Konstruktören har helt enkelt ansett att det va ointressant för båttypen att gå högre. Går man tillräckligt högt så stannar som bekant båten och då blir vmg hopplöst dåligt.

Sen finns det ju klart både bra och dåliga konstruktörer, men även olika grundtankar med designen.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 dec 2005, 16:27

Problemet är ju att man byter olika goda egenskaper mot varandra som konstruktör. Ravage är bra bussig som styr upp att det bara skall handla om höjdtagning - för det gör det enklare. Allroundprestanda hade varit än svårare.

Men (bara som exempel) - långa spridare är bra för höjdtagningen därför att man får en stabilare mast som kan vara slankare (tunnare) och som står stabilar, litet tunnare vant som inte brmsar och mindre dragkraft i vantfästena. Å andra sidan är långa spridare dåligt för kryssförmågan därför att man inte kan skota in genuan maximalt.

Nästan alla designparametrar har två sidor, och det handlar om det äktsvenska \"lagom\" i alla lägen, lagom lång spridare mao.
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 04 dec 2005, 16:28

Alla bäckar små...

Med alla övriga variabler lika, så kan det vara spridarnas längd som fäller avgörandet. Om man står inför valet mellan en mast med enkelspridare eller en mast med dubbelspridare och avser att satsa på kappsegling, så kanske man bör välja den sistnämnda. Enkelspridarriggen passar bättre för färdsegling.

Varje båtkonstruktör värd namnet har naturligtvis tänkt på detta och ger oss användare olika alternativ.

Kortare spridare ger något bättre skotvinkel, en av de faktorer som är avgörande för höjdtagningsförmågan.

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 04 dec 2005, 16:35

Det kan tilläggas, att om man väljer dubbelspridarrigg, får man en tunnare mastprofil men fler och klenare vant och stag, dvs en betydligt mer trimbar rigg med lägre luftmotstånd.

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 04 dec 2005, 16:54

Svante skrev:Vi hade en Dominant 78 i klubben. Han som hade den vann i stort sett det han ställde upp i, utan att modifiera spridarna. Lysraket är ett namn man får upp i huvet... besättningen är astronomiskt mycket viktigare är spridarna längd.

Tankarna man får när det snackas om spridarnas betydelse borde rimligen vara - en konstruktör har väl med det i sin spec när han bygger båten så att hela båten blir en hel, genomtänkt enhet. Spridarna torde då vara optimalt breda för att staga/inte vara i vägen för genuan. Konstruktören har helt enkelt ansett att det va ointressant för båttypen att gå högre. Går man tillräckligt högt så stannar som bekant båten och då blir vmg hopplöst dåligt.

Sen finns det ju klart både bra och dåliga konstruktörer, men även olika grundtankar med designen.

Svante
Svante,

Självklart är besättningskompetensen skyhögt mycket viktigare än spridarbredden. Samma besättning hade dock vunnit ännu större med smalare spridarbredd=mindre skotvinkel=bättre höjdtagning=sannolikt bättre VMG. Att konstruktörerne G&G Edwardsson valde att staga masten ute i kanten var av kostnadsskäl. Det kostar att bygga upp förstärkningar om vanten skall fästas i rufftaket. Detta är fallet på massor av liknande båtar.

/Dan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 04 dec 2005, 17:04

När vi nu diskuterar spridarnas betydelse - borde det inte vägas in placeringen också då. Mastens avstånd från förstaget borde medverka mycket i den ekvationen. Likaså om det är mastheadrigg, hur kölen är placerad osv...

Sen om vi snackar höjdtagning utan några begränsningar så borde ju en hottad gammal vikingabåt vara optimalt, eller en sån man ser på Nilen, med lite moderna riggdetaljer och moderna segedukar borde dom ju i princip kunna gå rakt mot vinden, visserligen otroligt långsamt men ändå. Den har ju inga spridare alls :wink: typ windsurfing

Svante

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 04 dec 2005, 17:05

Hej

Kommer in lite sent i tråden.
Men det är väl så att spridarna bara är i vägen vid extrem lättvind?
Så har jag uppfattat saken.
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » sön 04 dec 2005, 17:13

[quote="Ravage
Svante,

Självklart är besättningskompetensen skyhögt mycket viktigare än spridarbredden. Samma besättning hade dock vunnit ännu större med smalare spridarbredd=mindre skotvinkel=bättre höjdtagning=sannolikt bättre VMG. Att konstruktörerne G&G Edwardsson valde att staga masten ute i kanten var av kostnadsskäl. Det kostar att bygga upp förstärkningar om vanten skall fästas i rufftaket. Detta är fallet på massor av liknande båtar.

/Dan[/quote]

Ravage

Om man hade konstruerat om riggen så hade väl båten fått ett högre lys?

Att jag kallade den för lysraket :wink: beror på dess kanske för låga lystal. Jag snackade med lys-kommitén om min egen båt och nämnde Dominant som ett exempel, Han sa då att dom hade ögonen på dom och eventuellt är på väg att se över Dominantbåtarnas lystal framöver.

Hade

Svante

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 04 dec 2005, 17:25

Svante skrev:
Sen om vi snackar höjdtagning utan några begränsningar så borde ju en hottad gammal vikingabåt vara optimalt, eller en sån man ser på Nilen, med lite moderna riggdetaljer och moderna segedukar borde dom ju i princip kunna gå rakt mot vinden, visserligen otroligt långsamt men ändå. Den har ju inga spridare alls :wink: typ windsurfing

Svante
Underligt exempel men intressant ur aspekten att teoretiskt ta reda på var gränsen går. Man behöver inte ta en vikingabåt som exempel vi kan ta vilken Svensson båt somhelst om vi bara använder storen och skippar förseglet. Då slipper man ju spridarna...men kan man gå rakt upp i vindögat för att man inte är begränsad av spridarna. Tror inte det !!

Det är alltid bra att dra till med extrema jämförelser då man skall ta reda på hur saker och ting fungerar. Om vi skulle kunna hissa storen rakt upp i luften utan mast, skulle vi kunna segla intill vindögat då eller vad är det som utgör gränsen ? ( vet att så inte är fallet och har en liten teori om vad som gäller men vill gärna höra andras versioner eftersom jag inte är helt säker.. )

/Dan

Om vi helt

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 04 dec 2005, 17:33

Svante skrev:
Om man hade konstruerat om riggen så hade väl båten fått ett högre lys?

Att jag kallade den för lysraket :wink: beror på dess kanske för låga lystal. Jag snackade med lys-kommitén om min egen båt och nämnde Dominant som ett exempel, Han sa då att dom hade ögonen på dom och eventuellt är på väg att se över Dominantbåtarnas lystal framöver.

Hade

Svante
Svante,

Nu blandar vi ihop 2 saker. Du anser att lystalet går upp om man minskar spridarbredden. Jag håller med helt och hållet i detta och det är ju således ett bevis på att en minskad spridarbredd är positivt för höjdtagningen v.s.b.

Dominant 78:an vet jag MYCKET om och dess lystal är mycket fördelaktigt. Höjningen från 1,05 till 1,06 är förmodligen alldeles för liten men det är en annan historia. Vi har dock konstaterat att spridarbredden har betydelse för höjdtagningen.

/Dan

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 04 dec 2005, 17:44

Man behöver ju inte ta steget till Storen, det räcker ju att byta Genua mot fock.

Tänker på Tjörn runt för tre år sedan när det var lite vind i starten och den sen kom lite vind tills att vi skulle kryssa upp och förbi Åstol. Seglade själv express och vi tog mycket bättre höjd med enbart fock jämfört med de maxi racer som låg runt oss, det skall inte ha varit något fel på besättningen på åtmisntone en av racer båtarna, då de normalt är mycket snabba. Vi hade också bättre VMG då vi seglade ifrån dem.

Är det så att man seglar högre med fock? I lätt vind är ju genuan bättre men med lite vind så har ju ofta focken en bättre form jämfört med genuan som är större och enligt mig lite svårare att ändra formen på?

Teoretiskt så skall det ju gå att segla mycket nära vindögat, man måste dock få mer kraft framåt än vad rigg o.s.v. bromsar i vinddraget.

Hur som helst så tror jag att formen på seglet är ytterst viktig när det gäller att segla högt. D.v.s. det måste vara så plant som vågor och vind tilllåter.

Anders Vinden påverkar ju också hur högt det går att segla, kanske något att lägga till på listan. Lite vind kräver mer buk för att orka runt.

Skriv svar