Risken är överdriven, det är egentligen vid sträckgränsdragna skruv som detta kan vara ett problem. Sträckgränsdragning har man typiskt på cylinderhuvudskruvar eller andra kritiska förband, mest för att detta är det säkraste sättet att säkerställa att dragkraften blir så stor som man tänkt sig. (Momentet är ju egentligen ointressant i sig, det är ett sätt att försöka skapa sig en uppfattning om dragkraften som ju är det viktiga i ett skruvförband. Deformeras skruven plastiskt så ökar inte kraften nämnvärt och man kan därför vara säker kring var på dragkurvan man befinner sig) Problemet vid momentdragning är att dragkraften i skruven kan variera mycket till följd av diverse friktionsförutsättningar, är skruven inoljad, är brickan inoljad eller är ytorna torra och grova. Sträckgränsdragning (typiskt moment och sedan vinkeldragning) deformerar skruven permanent och därför är man väldigt restriktiv med att återanvända sådana skruv. Dock har jag vid flera prover bevittnat sträckgränsdragna skruv som går att dra åtskilliga varv efter att de börjat flyta innan de brister.Winga29 skrev:Ja, så länge ingen tidigare varit där och kraftigt överskridit åtdragningsmomentet, eller att du själv nu drabbas av "hjärnsläpp" och skruvar åt fel håll när du nu lossar dem (lätt hänt när man jobbar så där uppochned) så är hållfastheten nog inget problem.
Men hur är de låsta? Det borde väl sitta någon sorts "låsplåt" som vinklas/knackas över skallarna?
Hållfasthetsklasserna på skruv är dessutom minimikrav som oftast överskrids med råge.
Jag skulle inte oroa mig för att återanvända skruven, men är kostnaden liten kan man ju unna sig nya om det gör att man sover bättre om natten.
Någon låsplåt skulle förvåna mig om du finner, de skall vara säkrade av sitt moment.
Precis som redan skrivits brukar lagerskålarna sitta kvar, men ju mer du kan säkerställa att du återmonterar på samma sätt som det kom ur desto bättre.
Nu vet jag inte hur det är på yanmars överfall, men det är inte ovanligt att man knäcker av överfallen från staken, staken smids/gjuts i ett stycke. Bryter man sedan av överfallet får man en brottyta vilket gör att överfallet dels bara passar på ett håll men dessutom binder det starkt i en brottyta och du får en väldigt bra styrning. Kolvarna skall absolut gå att skjuta upp genom loppet precis som Anders skrev.