Offeranoder på järnköl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Offeranod på propelleraxel och i motor

Inlägg av Seawolf » fre 30 maj 2014, 15:05

Göran W skrev:
Alla som jag har talat med (utom Seawolf) hävdar att det är just avståndet i spänningskedjan som är avgörande för om propellern korroderar eller ej. Vad man än läser - och det finns mycket skrivet i saken - så bekräftas detta: Om avståndet i spänningskedjan är för stort måste en zinkanod monteras för att skydda propellern.
En avzinkande eller en i övrigt sämre gulmetallegering än t.ex. NiBrAl skadas eller korroderar i havsvatten (utan zinkanod) utan att den är i kontakt med någon annan metall, och har alltså ingen annan galvanisk potential att ha skillnad till. Denna typ av korrosion är inte orsakad av galvanism.

Den som är seriös och nyfiken kan själv göra det enkla försöket att ta t.ex. ett propellerblad och lägga i en hink med saltvatten så en del sticker upp, och att sänka ned något annat metallföremål i samma hink (så någon del av det är ovanför vattnet) utan att de två föremålen kommer i elektrisk kontakt med varandra. Då kan man med en multimeter mäta hur många volt det skiljer mellan de två föremålen. Man kan t.ex. som andra föremålet välja propellerns syrafasta bladaxel eller ett typiskt mässingsgånjärn (avzinkande gulmetall) från byggvarumarknaden eller liknande. På detta sätt syns skillnaden mellan tro och vetande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Offeranod på propelleraxel och i motor

Inlägg av Göran W » fre 30 maj 2014, 15:21

Seawolf skrev:
Göran W skrev:
Alla som jag har talat med (utom Seawolf) hävdar att det är just avståndet i spänningskedjan som är avgörande för om propellern korroderar eller ej. Vad man än läser - och det finns mycket skrivet i saken - så bekräftas detta: Om avståndet i spänningskedjan är för stort måste en zinkanod monteras för att skydda propellern.
En avzinkande eller en i övrigt sämre gulmetallegering än t.ex. NiBrAl skadas eller korroderar i havsvatten (utan zinkanod) utan att den är i kontakt med någon annan metall, och har alltså ingen annan galvanisk potential att ha skillnad till. Denna typ av korrosion är inte orsakad av galvanism.

Den som är seriös och nyfiken kan själv göra det enkla försöket att ta t.ex. ett propellerblad och lägga i en hink med saltvatten så en del sticker upp, och att sänka ned något annat metallföremål i samma hink (så någon del av det är ovanför vattnet) utan att de två föremålen kommer i elektrisk kontakt med varandra. Då kan man med en multimeter mäta hur många volt det skiljer mellan de två föremålen. Man kan t.ex. som andra föremålet välja propellerns syrafasta bladaxel eller ett typiskt mässingsgånjärn (avzinkande gulmetall) från byggvarumarknaden eller liknande. På detta sätt syns skillnaden mellan tro och vetande.
Eller också litar man på sakkunskapen.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

GALVANISKSTRÖM EXPRIMENT

Inlägg av Lasse L » fre 30 maj 2014, 18:44

Seawolf skrev:
Den som är seriös och nyfiken kan själv göra det enkla försöket att ta t.ex. ett propellerblad och lägga i en hink med saltvatten så en del sticker upp, och att sänka ned något annat metallföremål i samma hink (så någon del av det är ovanför vattnet) utan att de två föremålen kommer i elektrisk kontakt med varandra. Då kan man med en multimeter mäta hur många volt det skiljer mellan de två föremålen.
Man tager tvenne mynt av olika metaller.
En bit spapper som fuktas i munnen och placeras mellan mynten.
Och en galvanisk ström kan avläsas. :-)
Har följt inlägget, och håller med Seawolf, för han besitter ett stort kunnande.
galvanisk%20strom.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Anders S » fre 30 maj 2014, 20:04

Problemet för de flesta är att även om Seawolf besitter stort kunnande, så är inte Seawolf och mäter på varje båt för att kolla så att inget har hänt under åren eller att någon anslutit utrustning på ett sätt som kan ställa till det. Det finns inga garantier för att propellerfabrikanten har valt korrekta material, och hur gör man, om man har en sådan här ( http://www.campcompany.com/images/C/max ... cat-01.jpg ) zinkbumling på axeln ?
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranod på propelleraxel och i motor

Inlägg av peterh » fre 30 maj 2014, 21:47

Göran W skrev:
Seawolf skrev:
Göran W skrev:
Alla som jag har talat med (utom Seawolf) hävdar att det är just avståndet i spänningskedjan som är avgörande för om propellern korroderar eller ej. Vad man än läser - och det finns mycket skrivet i saken - så bekräftas detta: Om avståndet i spänningskedjan är för stort måste en zinkanod monteras för att skydda propellern.
En avzinkande eller en i övrigt sämre gulmetallegering än t.ex. NiBrAl skadas eller korroderar i havsvatten (utan zinkanod) utan att den är i kontakt med någon annan metall, och har alltså ingen annan galvanisk potential att ha skillnad till. Denna typ av korrosion är inte orsakad av galvanism.

Den som är seriös och nyfiken kan själv göra det enkla försöket att ta t.ex. ett propellerblad och lägga i en hink med saltvatten så en del sticker upp, och att sänka ned något annat metallföremål i samma hink (så någon del av det är ovanför vattnet) utan att de två föremålen kommer i elektrisk kontakt med varandra. Då kan man med en multimeter mäta hur många volt det skiljer mellan de två föremålen. Man kan t.ex. som andra föremålet välja propellerns syrafasta bladaxel eller ett typiskt mässingsgånjärn (avzinkande gulmetall) från byggvarumarknaden eller liknande. På detta sätt syns skillnaden mellan tro och vetande.
Eller också litar man på sakkunskapen.
Menar du att vi skall tro på allt vi får lära oss ? Finns det ingen plats för kritiskt tänkande och bruk av logik ? Eller kanske rent av egna observationer ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Offeranod på propelleraxel och i motor

Inlägg av Göran W » fre 30 maj 2014, 22:16

Peter H frågade:
"Menar du att vi skall tro på allt vi får lära oss ?"

Svar: Nej, det menar jag inte. Om man lär sig diametralt motsatta saker av olika auktoriteter får man välja vilken auktoritet man ska tro på. Det är ju omöjligt att tro på båda. Om man inte själv är tekniskt bevandrad och inte har någon teknisk utbildning att tala om är det auktoritetstro som gäller. Precis som med allting annat. Ingen människa, inte ens Seawolf, äger egentligen något eget kunnande. Allt är baserat på det vi har lärt oss av andra och vad vi valt att tro på.

För mig var det otänkbart att sätta igång och göra en massa praktiska experiment, när jag hade bråttom att köpa en ny propeller. Jag valde att tro på de auktoriteter jag hade att tillgå 1984. Och de var fullständigt samstämmiga: Zinkanod måste appliceras på propelleraxeln. Jag följde det rådet, som var väl underbyggt enligt mitt kritiska tänkande och helt logiskt. De egna observationerna talade ju entydigt för att expertisen hade rätt. Efter 28 år kan jag konstatera att jag gjorde rätt. Den gången fanns det ingen som hävdade Seawolfs idéer som tur var.

Jag har seglat en hel del ihop med Seawolf, både med min och hans båt. Han sprudlar av idéer, och mycket av hans brainstorming är intressant och uppenbart korrekt. Men inte allt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Offeranod på propelleraxel och i motor

Inlägg av Anders S » lör 31 maj 2014, 13:30

Göran W skrev:Peter H frågade:
"Menar du att vi skall tro på allt vi får lära oss ?"

Svar: Nej, det menar jag inte. Om man lär sig diametralt motsatta saker av olika auktoriteter får man välja vilken auktoritet man ska tro på. Det är ju omöjligt att tro på båda. Om man inte själv är tekniskt bevandrad och inte har någon teknisk utbildning att tala om är det auktoritetstro som gäller. Precis som med allting annat. Ingen människa, inte ens Seawolf, äger egentligen något eget kunnande. Allt är baserat på det vi har lärt oss av andra och vad vi valt att tro på.

För mig var det otänkbart att sätta igång och göra en massa praktiska experiment, när jag hade bråttom att köpa en ny propeller. Jag valde att tro på de auktoriteter jag hade att tillgå 1984. Och de var fullständigt samstämmiga: Zinkanod måste appliceras på propelleraxeln. Jag följde det rådet, som var väl underbyggt enligt mitt kritiska tänkande och helt logiskt. De egna observationerna talade ju entydigt för att expertisen hade rätt. Efter 28 år kan jag konstatera att jag gjorde rätt. Den gången fanns det ingen som hävdade Seawolfs idéer som tur var.

Jag har seglat en hel del ihop med Seawolf, både med min och hans båt. Han sprudlar av idéer, och mycket av hans brainstorming är intressant och uppenbart korrekt. Men inte allt.
Det här är ju ett sådant tillfälle när alla kan ha rätt samtidigt.

Finns det ett väl dolt problem i den egna båtens elsystem, en i båtmotor/minus jordad landströmsanläggning eller en propeller i material som inte är till 100 % korrosionssäkrat, så skadar inte en anod någonting mer än sig själv. Finns inga problem alls, allt är rätt ordnat och inga skummiteter någonstans, så kan allt gå bra. Men envar som har en trasig/skadad/anfrätt propeller som memento lär ju tveka innan man struntar i anoden.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av peterh » lör 31 maj 2014, 14:10

Anders S sammafattade den upphettade diskussionen om propellrar och zinkanoder bra.

Vad gäller propellrar är det två ämnen : hur beväxningen hindras och hur propellern håller för korrosion. Beroende på vad man prioriterar verkar det bli med eller utan zinkanoder (om vi nu inte skall byta material i propellern). Här har vi uppenbarligen olika prioriteringar.

Tråden gällde anoder på järnkölar om någon nu minns det.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » lör 31 maj 2014, 14:28

peterh skrev: Tråden gällde anoder på järnkölar om någon nu minns det.
Men det går bra att ändra rubriken i nya inlägg för att markera att tråden ändrat riktning.

Varför är det ingen annan än jag som gör så?
Senast redigerad av 1 Göran W, redigerad totalt 0 gånger.

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » lör 31 maj 2014, 14:37

peterh skrev:Vad gäller propellrar är det två ämnen : hur beväxningen hindras och hur propellern håller för korrosion. Beroende på vad man prioriterar verkar det bli med eller utan zinkanoder (om vi nu inte skall byta material i propellern). Här har vi uppenbarligen olika prioriteringar.
Det stämmer inte alls med min erfarenhet som jag tidigare påpekat. Titta på bilderna jag länkade till!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av peterh » lör 31 maj 2014, 15:35

Göran W skrev:
peterh skrev:Vad gäller propellrar är det två ämnen : hur beväxningen hindras och hur propellern håller för korrosion. Beroende på vad man prioriterar verkar det bli med eller utan zinkanoder (om vi nu inte skall byta material i propellern). Här har vi uppenbarligen olika prioriteringar.
Det stämmer inte alls med min erfarenhet som jag tidigare påpekat. Titta på bilderna jag länkade till!
Vi har som sagt olika erfarenheter. Du får acceptera detta.Själv håller jag propellern beväxningsfri med koppar från propellern. Vill du använda påstruken giftfärg är det upp till dig. ( vad kostar färgen per år ??)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Offeranod på propelleraxel

Inlägg av Göran W » lör 31 maj 2014, 16:24

peterh skrev:
Göran W skrev:
peterh skrev:Vad gäller propellrar är det två ämnen : hur beväxningen hindras och hur propellern håller för korrosion. Beroende på vad man prioriterar verkar det bli med eller utan zinkanoder (om vi nu inte skall byta material i propellern). Här har vi uppenbarligen olika prioriteringar.
Det stämmer inte alls med min erfarenhet som jag tidigare påpekat. Titta på bilderna jag länkade till!
Vi har som sagt olika erfarenheter. Du får acceptera detta.Själv håller jag propellern beväxningsfri med koppar från propellern. Vill du använda påstruken giftfärg är det upp till dig. ( vad kostar färgen per år ??)
Jag har experimenterat på många olika sätt under de senaste 30 åren. Dessförinnan var det aldrig några problem. Då innehöll bottenfärgerna gifter som inte gav havstulpaner eller några andra organismer någon som helst chans. Men de färgerna var förödande för miljön och dem vill jag förstås inte ha tillbaka.

På 1970-talet prövade jag att avstå från att måla propeller/axel och putsa dem superblanka, men det växte mer än någonsin. Jag har prövat Propo-drev och andra specialfärger. De är helt verkningslösa på min båt. Cayennepeppar fungerar inte. Extra tillsats av ren koppar i mjölform hjälper inte. Vattenfast fett hjälper inte. Den enda gång propeller och axel har varit helt rena var vid upptagningen 2008, när jag hade målat med norsk (den under några år otillåtna) VC17, vit. Se undre bilden!

Vanligen har det sett ut som 2007 (övre bilden). Som synes är det gott om skal trots frånvaron av zinkanod. Seawolf! Släng dig i väggen! Smiley.

Peter, du tycker att jag ska acceptera detta. Never! Jag fortsätter kampen, om det så ska bli min död. Det kostar inte så många kronor extra att måla propeller, axel och stödbock. Förresten får man en god anledning att ta sommarens enda dopp någon gång i början av augusti för att skrapa rent. Det brukar hålla sig rent från skal i någon månad.

laranja2007.jpg
VC17 svart ingen anod
laranja2008.jpg
VC17 vit offeranod

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av peterh » lör 31 maj 2014, 17:19

Som sagt, vi har olika erfarenheter. Måla du med giftfärg så kör jag med koppar och fett.
Bild kan jag publicera om du vill se ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Göran W
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 01 jan 2013, 13:05

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av Göran W » lör 31 maj 2014, 17:25

peterh skrev:Som sagt, vi har olika erfarenheter. Måla du med giftfärg så kör jag med koppar och fett.
Bild kan jag publicera om du vill se ...
Ja tack, gärna bilder! Vi ligger i samma hamn. Varför fungerar koppar och fett på din båt men inte på min?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Offeranoder på järnköl?

Inlägg av peterh » lör 31 maj 2014, 18:31

Göran W skrev:
peterh skrev:Som sagt, vi har olika erfarenheter. Måla du med giftfärg så kör jag med koppar och fett.
Bild kan jag publicera om du vill se ...
Ja tack, gärna bilder! Vi ligger i samma hamn. Varför fungerar koppar och fett på din båt men inte på min?
Det kanske fungerar därför att jag inte har några zinkanoder. Därför kan koppas lösas ut och hålla havstulpanerna borta.
Vad gäller fettet så har jag förlorat tidigare källan som jag vet fungerade, får se hur årets källa fungerar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar