Wallas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Wallas

Inlägg av tidow » ons 02 apr 2014, 12:23

Hej. Jag undrar om det är någon som vet hur man sotar en Wallas 1400. Har renoverat pumpen och provkört den i garaget utan skorsten. Den går som den skall tycker jag, men anser att den levererar mycket lite värme. Därför undrar jag om det blir bättre efter sotning och hur gör jag iså fall?
Tim

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » ons 02 apr 2014, 13:43

tidow skrev:Hej. Jag undrar om det är någon som vet hur man sotar en Wallas 1400. Har renoverat pumpen och provkört den i garaget utan skorsten. Den går som den skall tycker jag, men anser att den levererar mycket lite värme. Därför undrar jag om det blir bättre efter sotning och hur gör jag iså fall?
Mekanisk sotning. Du kan gå in via skorstenen upptill respektive brännaren nertill och försöka borsta rent. Ifall du hittar mycket sot hjälper det nog en del,

Värmeeffekten i en Wallas är ibland svårbedömd, för det tar tid innan den blir sådär riktigt het. Det andra som spelar roll är den svartkonst du varit mäktig då du packat brännarkoppen med den nya veken (dvs tussen av dyr filtvadd som du stoppat i brännaren).
Anders S

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Wallas

Inlägg av tidow » ons 02 apr 2014, 13:54

Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Tim

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » ons 02 apr 2014, 15:37

tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.
Anders S

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Wallas

Inlägg av tidow » ons 02 apr 2014, 16:27

Anders S skrev:
tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.
Ja, jag har nog ett wallasljud. Det hörs ett ljud som låter som när man blåser på eld. Då borde det väl vara rätt,, eller?
Tim

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Wallas

Inlägg av Anders S » ons 02 apr 2014, 17:52

tidow skrev:
Anders S skrev:
tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.
Ja, jag har nog ett wallasljud. Det hörs ett ljud som låter som när man blåser på eld. Då borde det väl vara rätt,, eller?

Det är nog som det skall vara. Det hör du bara eftersom du inte har skorsten, den dämpar detta annars. Det jag tänker på är ett tutande ljud som kan tas för en skrikande fläkt. Det hoppas vi att du inte får, men då kan det bero på att flamman är för högt och för stor (fläktoscillationer modulerar flamman, en känd princip som till och med använts som högtalare. Inget man berättar på förste april, dock. (Sökord: "flame speaker", "plasma speaker" - Definitivt avdelningen för värdelöst vetande).
Anders S

tidow
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 16:51
Ort: Karlstad

Re: Wallas

Inlägg av tidow » ons 02 apr 2014, 21:15

Anders. Tack för god info.
Nu kan vi börja vårrusta.
Tim

Skriv svar