Wallas
Wallas
Hej. Jag undrar om det är någon som vet hur man sotar en Wallas 1400. Har renoverat pumpen och provkört den i garaget utan skorsten. Den går som den skall tycker jag, men anser att den levererar mycket lite värme. Därför undrar jag om det blir bättre efter sotning och hur gör jag iså fall?
Tim
Re: Wallas
Mekanisk sotning. Du kan gå in via skorstenen upptill respektive brännaren nertill och försöka borsta rent. Ifall du hittar mycket sot hjälper det nog en del,tidow skrev:Hej. Jag undrar om det är någon som vet hur man sotar en Wallas 1400. Har renoverat pumpen och provkört den i garaget utan skorsten. Den går som den skall tycker jag, men anser att den levererar mycket lite värme. Därför undrar jag om det blir bättre efter sotning och hur gör jag iså fall?
Värmeeffekten i en Wallas är ibland svårbedömd, för det tar tid innan den blir sådär riktigt het. Det andra som spelar roll är den svartkonst du varit mäktig då du packat brännarkoppen med den nya veken (dvs tussen av dyr filtvadd som du stoppat i brännaren).
Anders S
Re: Wallas
Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Tim
Re: Wallas
Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Anders S
Re: Wallas
Ja, jag har nog ett wallasljud. Det hörs ett ljud som låter som när man blåser på eld. Då borde det väl vara rätt,, eller?Anders S skrev:Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Tim
Re: Wallas
tidow skrev:Ja, jag har nog ett wallasljud. Det hörs ett ljud som låter som när man blåser på eld. Då borde det väl vara rätt,, eller?Anders S skrev:Det blev nog "bra svartkonst" i så fall - sådär skall det bli om man gör rätt. Det är viktigt att man inte har så löst packat att veken går ovanför skålen den ligger i. Men principen är att om man packar veken (för) hårt blir värmaren garanterat tyst och kanske inte maximalt varm medan en löst/högt packad veke ger större låga, ibland såpass att det uppstår ett märkligt wallas-ljud som man kan få för sig kommer från fläkten.tidow skrev:Hej Anders.
Vad menar du med svartkonst. Jag har bytt veksats. Skall man tänka på något speciellt? La bara ner en rund veke och därefter filten med den ovala metallringen. Kollade glödspiralen så den ligger c:a 2 mm över filten. Är det något mer?
Det är nog som det skall vara. Det hör du bara eftersom du inte har skorsten, den dämpar detta annars. Det jag tänker på är ett tutande ljud som kan tas för en skrikande fläkt. Det hoppas vi att du inte får, men då kan det bero på att flamman är för högt och för stor (fläktoscillationer modulerar flamman, en känd princip som till och med använts som högtalare. Inget man berättar på förste april, dock. (Sökord: "flame speaker", "plasma speaker" - Definitivt avdelningen för värdelöst vetande).
Anders S